LinkedIn vagy Facebook? – Tippek B2B online marketinghez
Visszatérő kérdés ügyfeleink részéről, hogy B2B marketingben – a Google hirdetések mellett – vajon a LinkedIn vagy a Facebook csatornát érdemes intenzíven használniuk a potenciális érdeklődők megszólítására.
Mint sok más online marketing területen, a válasz itt sem egyszerű, fekete-fehér, mert sok tényezőt kell figyelembe vennünk, ha egy adott vállalat, B2B szektorbeli hirdető számára szeretnénk “A vagy B” megoldást javasolni.
E heti blogcikkünk a “LinkedIn vagy Facebook” döntéshez ad hasznos információkat.
Főbb különbségek a LinkedIn és a Facebook között
A Facebook-ot főként magáncélra, például a nyaraláson készült fotók megosztására, ismerősökkel történő kapcsolattartásra használjuk.
A LinkedIn kifejezetten szakmai platform, melyet szakmai kapcsolattartásra, szakmai kapcsolati hálónk építésére és a hozzánk hasonló szakemberekkel történő eszmecserére használhatunk, nem utolsósorban pedig álláskeresésre, valamint a HR- és toborzó szakemberekkel történő kapcsolatfelvételre.
A döntés mégsem egyszerű, ha B2B marketingünk támogatására szeretnénk jó megtérülésű közösség marketing csatornát választani. Mivel mindkét közösségi médiumon hús-vér emberek vannak jelen, mindkettő számos lehetőséget nyújt a kapcsolatépítésre.
B2B marketing: Linkedin vagy Facebook?
A LinkedIn alapvetően egy szakmai hálózat, amelyet eredetileg céges toborzó platformnak terveztek. Napjainkra a hagyományos közösségi média platformokhoz hasonló komplex felületté vált, azokhoz nagyon hasonló funkciókkal, pl. státuszfrissítéssel, blogolási lehetőséggel, privát üzenetküldési funkcióval.
A Facebook ezzel szemben kifejezetten egy olyan platform, ahol az emberek információkat oszthatnak meg és kommunikálhatnak egymással. Ez a megosztási funkció a legnagyobb erőssége, de számos más olyan előnye is van, amely a vállalkozások számára is hatékony online marketing csatornává teszi.
Mindkét platform rendelkezik ún csoportokkal, amely lehetőséget nyújt a hasonló témák iránt érdeklődő emberekkel történő eszmecserére és mindkettő rendelkezik nagyon hatékony hirdetéscélzási lehetőségekkel is.
Létszám tekintetében a Facebook a nyerő
A Facebook egészen megdöbbentő létszámú 2,38 milliárd felhasználóval (Q3 2018) rendelkezik szerte a világon a kb. 630 millió LinkedIn felhasználóval 2019. aug-i adat) szemben. Mindkét platform nagyon sokszínű felhasználói bázissal rendelkezik, de a LinkedIn egyértelműen professszionálisabb jellegű, vagyis olyan felhasználók vannak jelen rajta, akik kifejezetten üzleti és szakmai témák iránt érdeklődnek.
A Facebook felhasználók általánosságban napi 35 percet töltenek a hírfolyam görgetésével (2018 jan-i adat) és a barátaikkal történő kapcsolattartással, míg a LinkedIn felhasználók “csupán” átlagosan 17 percet töltenek havonta a közösségi oldalon.
Ha viszont üzleti szempontból nézzük, akkor nyilvánvaló, hogy a LinkedIn felhasználók ezen a platformon kifejezetten üzleti és szakmai információkat keresnek, tehát egy passzoló üzleti ajánlattal potenciálisan a megfelelő pillanatban érhetjük el őket.
A LinkedIn a nyerő leadgenerálásban
Ha a fenti diára vetünk egy pillantást (forrás: State of B2B Digital Marketing report, Demand Wave), azt láthatjuk, hogy a LinkedIn magasan vezet B2B leadgenerálásban, míg a Facebook a negyedik helyet foglalja el a rangsorban. Fontos megjegyeznünk, hogy az egyes közösségi média csatornák használatában, eredményességében, felhasználói bázisában jelentős különbségek tapasztalhatóak földrészenként, földrajzi régiónként és országonként is!
Annak ellenére, hogy a LinkedIn felhasználók jóval kevesebb időt töltenek ezen a platformon, mint amennyit a Facebook felhasználók a Facebook-on, mégis jóval fogékonyabbak az üzleti ajánlatokra, szakmai üzenetekre.
A két platform jellege nagyon más, míg a Facebook-on akár 10x annyi potenciális érdeklődőt érhetünk el, mint a LinkedIn-en, valamint remek eszköz ismertség-növelésre és az elköteleződés növelésére, a LinkedIn hatékonyabb eszköz lehet értékes lead-ek gyűjtésére.
LinkedIn csoportok vs. Facebook csoportok
Mind a LinkedIn, mind a Facebook csoportok lehetőséget nyújtanak a cégek számára a potenciális érdeklődőkkel és potenciális üzleti partnerekkel, de akár a velük hasonló területen tevékenykedő cégek képviselőivel történő kapcsolatelvételre.
Ne felejtsük azonban el, hogy a két közösségi média platformon nagyon eltérő motivációjú felhasználók vannak jelen. A LinkedIn csoportokban jelenlévők jó eséllyel szakmai és üzleti témában érdeklődnek éppen, így általában véve nyitottabbak az üzleti ajánlatokra, üzenetekre. Ezzel szemben a Facebook csoportok tagjai nyitottabbak személyes véleményük megosztására bármilyen témában, legyen az főzés, politika, hobbi, tehát elsősorban nem szakemberként vannak jelen ezen a platformon és elsősorban nem szakmai témák iránt érdeklődnek aktuálisan.
Gondoljunk a buyer personáinkra!
Annak eldöntéséhez, hogy cégünk B2B marketing tevékenységéhez melyik csatornát választjuk, azt kell végiggondolnunk, hogy kik is az ún. buyer personáink. Ha ezek általános érdeklődésű személyek (pl. főzés), akkor érdemes lehet a facebook-ot választanunk a megszólításukra. Ha azonban például méregdrága üzleti szolgáltatásokat kínálunk egy jól meghatározott, szűk iparág felsővezetői számára, akkor érdemes lehet inkább a LinkedIn-ben gondolkodnunk.
Mindkét platform nagyon hasonló hirdetésformátumokat kínál (pl. egyképes hirdetés, carousel hirdetés, videóhirdetés, érdeklődőkeresési hirdetés). A hirdetésformátum nem lehet alapja tehát a két platform értékelésének.
Hirdetéscélzások LinkedIn-en és Facebook-on
Facebook-on a felhasználók magánszemélyként vannak jelen. Két dologtól függ, hogy B2B hirdetőként elérhetjük-e az általunk célzott potenciális üzleti célcsoportokat Facebook hirdetéssel:
- a Facebook profiljukban ki van-e töltve a munkahely, pozíció, iskolai végzettség adat (ez adja meg az iparági, iskolai végzettség és munkakör információkat a hirdetéscélzáshoz),
- van-e a Facebook számára más weboldalakról visszacsatolt érdeklődési információ (szakmai érdeklődési kör), vagy érdeklődött-e az illető a Facebook-on számunkra releváns szakmai tartalmak, kompetitor Facebook oldalak iránt.
Ha erre a kérdésre igen a válasz, akkor már csak azt kell megnéznünk, hogy a B2B hirdetéseinkkel megcélozni kívánt buyer personáink elérését lehetővé tevő célzási lehetőségek rendelkezésre állnak-e a Facebook-on. Ezen fog múlni minden.
A LinkedIn-en a platform szakmai közösségi médium jellegéhez illeszkedően az alap hirdetéscélzások:
- Vállalat szerint (ahol az illető dolgozik): cégnév, cég iparág, cégméret, földrajzi hely;
- Felhasználó szerint (felhasználói profil): titulus, munkakör (funkció), tapasztalat (években), képesség/készség (szakmai, profilban megadott), csoporttagság, életkor, nem, diploma, tanulmányi terület, iskola.
A fenti felsorolásból látható, hogy a LinkedIn valódi szakmai platform, a hirdetéscélzáshoz rendelkezésre álló szakmai információkkal, míg a Facebook-on a siker azon múlik, hogy a számunkra érdekes információk az egyes felhasználókra vonatkozóan rendelkezésre állnak-e. Például ERP- és CRM rendszerekhez remek célzások állnak rendelkezésre Facebook-on, míg más üzleti területeken lehetséges, hogy egyáltalán nem állnak rendelkezésre megfelelő célzások. A Facebook hirdetésről történő döntéshez tehát a konkrét speciális területen rendelkezésre álló célzásokat kell értékelnünk megfelelőség szempontjából.
Facebook vagy LinkedIn hirdetés? Döntsön megfontoltan.
Azt a döntést, hogy saját cégünk számára a LinkedIn– vagy a Facebook hirdetés lesz megfelelőbb, azt minden esetben egyedileg kell meghoznunk az alapján, hogy milyen konkrét iparágban tevékenykedünk, pontosan kiket szeretnénk elérni a hirdetéseinkkel, valamint a marketing célunk alapján (ismertségnövelés, elköteleződés elősegítése vagy konkrét leadgenerálás).
A két csatornát akár kombinálva is használhatjuk, például LinkedIn-en leadgeneráló hirdetéseket futtathatunk, míg a Facebook-ot használhatjuk ismertség-növelésre és az elköteleződés elősegítésére.
Mindkét csatorna – merőben eltérő jellegéből adódóan – remek eszköz lehet üzleti kapcsolataink építésére és üzleti célcsoportjaink megszólítására, akár szakmai csoportokban, akár célzott PPC hirdetésekkel szeretnénk ezt elérni.
Amit szem előtt kell tartanunk: a marketing célhoz az eszközt és nem fordítva! Ha online marketing csatornát választunk, azt mindig a marketing cél ismeretében tegyük meg és ne az éppen aktuális divathullámok alapján!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!