Tipikus döntéshozói hibák online marketing kampányok esetén
Az elmúlt héten már foglalkoztunk azzal, hogy hogyan válassz megbízható online marketing ügynökséget. Körbejártuk a kérdéseket, amelyeket érdemes és kötelező feltenned ahhoz, hogy lásd, a megfelelő kezekbe helyezed-e a kampányaidat. Ha sikerült ügynökséget választanod, még mindig nem lehetsz teljesen biztos a sikerben. Számtalan olyan döntéshozói hiba van, amelyeket el kell kerülnöd ahhoz, hogy a kitűzött célokat és sikereket elérd.
A WebMa több mint 17 éves fennállása alatt rengeteg döntéshozói hibával találkoztunk már, amelyeket most összegyűjtöttünk neked azért, hogy a kiválasztott ügynökséggel közösen, sikerüljön az előirányzott idő- és büdzsé kereten belül az elvárt eredményeket elérni.
Lássuk, mire figyelj?!
Legyen stratégiád!
Ahhoz, hogy tudatosan és hatékonyan hirdethess az online média által biztosított számtalan eszközön, pontosan tudnod kell, hogy mi a célod! Ehhez pontos számok, tények és az adatokon nyugvó döntéshozatal kell, különben csak elégeted a pénzed és a várt eredmények nem jönnek. Megalapozott online marketing stratégia nélkül ágyúval lövöldözünk verébre. Hányszor hallottuk már a következő kétségbeesett mondatokat az új ügyfeleinktől?!
- Hiába hirdetünk mindenhol, mégsem jönnek a megkeresések.
- Egyre többet költünk, de nem növekednek az eladások.
- Bár érkeznek megkeresések, de nagyon sokba kerülnek.
- A beérkező megkeresések száma megfelelő, de végül mégsem tudunk üzletet kötni.
- Rengeteg követőt szereztünk a Facebook-on/TikTok-on/Instagramon, mégsem nő a bevétel.
- Már többször módosítottunk a weboldalon, a konverziók számán ez mégsem látszik.
Ezekre a felvetésekre általában a magyarázat egészen egyszerű: nem a megfelelő helyen, intenzitással, tartalommal és büdzsével hirdetsz, tehát nem jó a taktikád! Itt pedig el is érkeztünk a legfontosabbhoz:
A stratégia nem egyenlő a taktikával!
A kínai katonai stratéga, Sun Tzu már 2500 évvel ezelőtt leírta A háború művészete című könyvében, hogy „A stratégia taktika nélkül a leglassabb út a győzelemhez. A taktika stratégia nélkül a vereség előtti zaj.” E kettő nem áll ellentétben egymással, sőt! egy csapatban játszanak. De melyik melyik?
A stratégia határozza meg a hosszú távú célokat és az ezek eléréséhez szükséges utat. A taktika ezzel szemben a kisebb, rövidebb idő alatt megtehető lépéseket jelenti azon az úton, amelyet a stratégia kijelölt számunkra.
A stratégia kialakításának legfontosabb elemei:
- Határozd meg, hogy mit szeretnél elérni?
- Definiáld hogy mit nem szereretnél!
- Mennyi időn belül szeretnéd ezt elérni?
- Ki lesz a célcsoport?
- Mi lesz az értékajánlatod számukra? (Value Proposition) Miben különbözteted meg magad a versenytársaktól? (USP)
- Milyen erőforrásod van minderre? (Gondolj az anyagi és az emberi tényezőkre is!)
Ha ezzel megvagy, akkor jöhetnek a következő, taktikai kérdések:
- Hogyan fogod ezt elérni?
- Mit kell megváltoztatnod azért, hogy ezt elérd?
- Hol tudod elérni a célcsoportot és milyen üzenettel?
- Ki fogja elvégezni mindezt?
Ha az utolsó kérdést is feltettük magunknak, akkor el is érkeztünk a következő hibához, amellyel nagyon gyakran találkozunk.
Ne a költségekre fókuszálj, hanem a megtérülésre!
Úgy nem is érdemes online marketing kampányba kezdeni, ha a rendelkezésre álló büdzsére, mint költségre tekintesz. Nem! A marketing egy befektetés.
Ehhez társul még sokszor az a tévhit, hogy az online marketing ingyenes. Valóban vannak olyan területek (pl. a keresőoptimalizálás) amelyek nem járnak hirdetői, azaz média költségekkel – de azért a SEO szakember bérével vagy a tartalom előállítás, stb. díjával azért ebben az esetben is kalkulálnunk kell.
Ha sok pénzért elkészíttettél egy weboldalt és aztán nincs további kereted az online marketingre, az olyan, mintha megvetted volna álmaid autóját, aztán nem akarnál az üzemanyagra költeni.
A költségek olyan tételek, amelyek nélkül nem tudna működni a vállalkozás: víz, villany, bérleti díj, technológia stb. és amelyek nem adnak vissza értéket a cégednek.
A befektetés viszont egy olyan kiadás, amely, ha jó volt a stratégiád, megtérül és értéket ad vissza. A jó hír az, hogy ezt a megtérülést pontosan ki is számíthatod – ehhez nyújt segítséget online ROAS kalkulátorunk.
Nézzünk egy egyszerű példát!
Ha a megrendelő sok és olcsón megszerezhető látogatót szeretne a weboldalára (rossz taktika), de a stratégiája az, hogy növelje az eredményességet, akkor hibásan gondolkodik. A lenti táblázatban világosan látszik, hogy önmagában a kedvezőbb áron megszerzett több látogató (ahol a látogatók minősége nem, csak a mennyisége szempont) egyáltalán nem garantálja a nagyobb hatékonyságot, sőt! A minőségi látogatók megcélzása bár kerülhet többe, (így ezáltal összességében lehet kevesebb látogatónk), mégis a magasabb cpc és ügynökségi díj mellett is több profitot termelünk azonos büdzséből.
Olcsó látogató taktika | Minőségi látogató taktika | |
Büdzsé | 800 000 Ft | 800 000 Ft |
Látogatók száma | 5333 | 4000 |
1 látogató költsége (CPC) | 150 Ft | 200 Ft |
Konverziós arány | 1,00% | 2,80% |
Koverziók száma | 53 | 112 |
1 konverzió költsége | 15 000 Ft | 7 143 Ft |
1 konverzió értéke | 40 000 Ft | 40 000 Ft |
Bevétel | 2 133 333 Ft | 4 480 000 Ft |
Ügynökségi díj | 200 000 Ft | 400 000 Ft |
Profit | 1 133 333 Ft | 3 280 000 Ft |
Ehhez azonban az kell, hogy olyan rendszereid legyenek, amelyek lehetővé teszik számodra a marketing kiadások nyomon követését.
És ezzel itt is vagyunk a következő lényeges pontnál:
Mérd az eredményeket!
Ha eddig csak a bevételekre koncentráltál, akkor nem biztos, hogy a legjobb megtérülést érted el. Nem mindegy ugyanis, hogy az online marketingbe befektetett Forintok, milyen megtérülést hoznak.
Fontos meghatározni, hogy melyek azok a mérőszámok (KPI), amelyeket figyelni érdemes. Hiába örülsz a több ezer megszerzett követőnek a Facebook oldaladon, ha ők végül nem lettek a márka iránt elkötelezett vásárlóid. Sokkal több információ van azokban az adatokban, amelyek a követők aktivitását mutatják az oldaladon belül. Számtalan olyan eszköz létezik, amelyekkel megtudhatod, hogy egy-egy felületen végbement vásárlói interakció mennyiben járult hozzá a végső konverzióhoz. Nem érdemes kizárólag a beérkezett lead-ek számára fókuszálnod, ha a lead-ek többsége nem minőségi. Hiába kapsz napi 50 ajánlatkérést is, ha végül ebből egy sem valósul meg.
A Webma ROI kalkulátora segítségével leadgeneráló weboldal esetén könnyen ellenőrizheted a jelenlegi hirdetéseid hatékonyságát.
Ha megvannak az eredmények, akkor ezek tükrében a valós adatokra támaszkodva folyamatosan lehetőséged lesz a taktikád módosítására annak érdekében, hogy elérd a stratégiában kitűzött célodat. Fontos, hogy az első körben meghatározott taktikákon a mérőszámok és eredmények tükrében gyakran változtatni kell.
Ha cég- vagy marketingvezetőként ezen elvek mentén folytatod a munkádat és nyitott vagy az új ötletekre és trendekre, akkor a kulcsfontosságú mutatók (KPI) felülvizsgálatával növelheted a kampányaid teljesítményét és végső soron az eredményességet.
Így jutunk el a következő gyakori hibához, amelyet nem érdemes elkövetned.
Dönts megalapozottan!
Abban egyetérthetünk, hogy az objektív információ sokkal hasznosabb, mint a szubjektív, amely lehet, hogy a valóságot tükrözi, de az is lehet, hogy nem. Szerencsére már az ügyfelek vásárlási útjának és érdeklődésének oroszlánrésze online történik és minden ehhez kapcsolódó online adat – ha értünk hozzá – könnyen hozzáférhető.
Ha ezeket az adatokat megfelelően gyűjtöd, rendszerezed, elemzed és helyesen hasznosítod, akkor megalapozott döntéseket tudsz majd hozni. Használd ki a Google Analytics 4 új lehetőségeit!
A SmartInsights felmérése szerint a rendelkezésre álló marketing adatok megfelelő elemzése a vállalkozások 44%-a számára kulcsfontosságú, 43%-uk pedig azt nyilatkozta, hogy a marketingadatok segítségével a bevételeket hozzá tudják rendelni a marketing tevékenységekhez.
Döntsd el, hogy mit oldasz meg házon belül és mit szervezel ki?
Mérd fel, hogy milyen kapacitások állnak rendelkezésre házon belül és melyek azok, amelyekre új belső embereket szeretnél felvenni és mik azok a területek, ahol mindenképp érdemes külső szakértői csapatot megbízni!
Ebben a döntésben mindenképp a minőség legyen az elsődleges szempont! Nagyon gyakran bizonyosodik be a WebMa-t megkereső partnereknél az “Olcsó húsnak híg a leve” közmondás. Hiába bízol meg egy nagyon kedvező árat kínáló partnert a kampányaid kezelésével, vagy a közösségi média oldalaid karban tartásával, ha az nem rendelkezik a megfelelő tudással vagy kapacitással a céljaid eléréséhez. A választáshoz korábbi cikkünkben hasznos tippeket találsz. Jó ha tudod, hogy mit várhatsz el a pénzedért a megbízott szakemberektől. Pályafutásunk során (17+ év) még soha nem találkoztunk egy személyben olyan emberrel, aki minden terület szakértője lenne.
Legyél türelmes!
Tudjuk, hogy az eredményeket mindenki tegnapra szeretné. De fontos megértened, hogy az online marketing világában, az adat és mesterséges intelligencia (AI) alapon működő rendszerek “dolgoznak helyettünk” és ugyanúgy egy tanulási fázison mennek keresztül. Ha megalkottad az új online marketing stratégiádat, kidolgoztad a megfelelő taktikai lépéseket és megtaláltad a legjobb szakmai partneredet, a sikerhez akkor is időre lesz szükséged.
A SEO stratégiának pl. 4-6 hónapon belül várhatod először a pozitív eredményeit, egy jó blognak pedig 3-6 hónapra is szüksége lehet, hogy a Google keresőmotorjai megfelelően feltérképezzék.
A Google és a Facebook hirdetések ennél gyorsabb eredményeket hoznak, de még ezeknek is szükségük van minimum 2-3 hétre ahhoz, hogy a beállított kampányok “tanuljanak” és hozzák az első eredményeket.
Következtetés
Ha sikeres online marketing kampányt szeretnél, sose vágj bele kidolgozott stratégia nélkül! Szánj időt a piac, a versenytársak és saját magad megismerésére és ez alapján a reális céljaid felállítására! Ezek után válaszd ki a megfelelő szakmai partnereket, dolgozzátok ki közösen az adatokon nyugvó taktikáidat és mérjétek az eredményeket! Az online marketing sem egy gyorsvonat, amely azonnali eredményeket hoz. Sose higgy abban, hogy az olcsón megszerzett sok látogató jobb eredményeket hoz majd, mint a kicsit drágábban és több költséggel bevonzott ügyfelek!
Ha jó kezekben szeretnéd tudni a kampányaidat vagy segítségre van szükséged az online marketing stratégiád kialakításában, keresd a WebMa csapatát bizalommal!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!
Ha tovább olvasnál a témában, a következő cikkeket ajánljuk még a figyelmedbe:
A leggyakoribb probléma, amivel szembesülünk, hogy az ügyfelek nem rendelkeznek egy átgondolt, komplex, mérhető és végigvihető online marketing stratégiával, így viszont nagy valószínűséggel a legjobb online marketing kampány sem tudja hatékony támogatni az elérendő üzleti célokat…
Találj segítséget aktuális online marketing problémád megoldásához blogcikkeinkben! Hogyan fogj hozzá a komplex B2B stratégiád elkészítéséhez? Miért nem nő a webshopod forgalma? Ezekre a kérdésekre megtalálod a választ ebben a cikkünkben…
A B2B iparági szereplők marketing tevékenységének fókuszában a minőségi leadek generálása áll. A B2B marketing mixben egyre nagyobb részben jelennek meg az online marketing eszköztár elemei, mint például a ppc hirdetések, a marketing automatizációs eszközök és a kifejezetten B2B célközönség elérésére alkalmas közösségi média platformok…
Cégtulajdonosként vagy marketing vezetőként (CMO) te is biztosan megnyitottad már a Google keresősávját, és beírtad a “Legjobb online marketing ügynökségek” kifejezést, amikor megfogalmazódott benned, hogy szükséged lenne a meglévő kampányaid optimalizálására…