Keresőoptimalizálás – Mítoszok és féligazságok
Ha azt vitatnánk, hogy milyen fontos minél több kulcsszóra elől lenni a keresőkben, az olyan lenne, mintha nem is tudom, mondjuk Chuck Norris comingoutolna… szóval legalábbis meglepő… De ettől még nem tagadhatjuk le, hogy a köztudatba beleégett SEO definíció és jelentéstartalom olyan leegyszerűsített, mintha Beethovent azzal jellemeznénk, hogy mekkora zeneszerző volt már, hogy süketen is bírt komponálni…! Azért ennél bonyolultabb a dolog…
Az online marketing és azon belül is a “SEO” óriási business, a kérdés csak az, hogy kinek? Mert az átlagos megrendelőnek, vállalkozónak, aki jóhiszeműen beleveti magát a “szakmai” weboldalak olvasásába, illetve ez alapján próbálja megtalálni a fenti kérdésekre a választ, vagy a tökéletes partnerét, aki majd “optimalizálja a honlapját” nagy eséllyel nem..sajnos. De miért van ez így?
Tudni, de mit kell tudni, ez itt a kérdés…
Hát a legegyszerűbben talán úgy lehetne megfogalmazni, hogy a bonyolult összefüggések elmagyarázása helyett a piac leegyszerűsített üzenetekkel operál, ami a megrendelők számára is befogadhatóbb és vonzóbb. A gond csak az, hogy a nagy egyszerűsítés közben pont a lényeg veszik el. Annyi hülyeséget, féligazságot, mítoszt és félreértést kevés területen tapasztalhatunk, mint ebben a témában…
Igen, az egyik oldalról azt prédikáljuk, hogy informálódjon a kedves ügyfél a SEO, vagy marketing projekt előtt, mert különben pórul jár, a másik oldalról viszont elhallgatjuk a valóságot: miszerint „mission impossible” azt elvárni az átlag magyar döntéshozótól, hogy az interneten fellelhető rengeteg forrásokból, vagy pár órás előadásokból annyi és olyan minőségű tudást összeszedjen, hogy valóban felelősen tudjon dönteni.
Harmadrangú szakbarbárok helyett legyünk inkább elsőrangú vezetők
A “való világban” azaz az online piacon viszont szó szerint életre-halálra megy a játék, főleg a jövedelmező és pörgős online területeken, amelyek sláger témáknak számítanak, az utazástól, a pénzügyi és biztosítási területen át, az építőiparig, egészségügyig, vagy akár az IT-ig.
Az ilyen ehhez hasonló témákban csupa feketeöves versenyző van, akik évek óta minden idejüket erre áldozzák. Ha pár nap vagy hét tanulás után azt hisszük, hogy labdába tudunk rúgni velük szemben, akkor könnyen meglepődhetünk… Fogalmazzunk úgy, hogy olyan, mintha Lindát bedobnák az Expendables 2 közepébe, hogy üsd ki a kemény fiúkat… 🙂 A keresőkben nincs igazán másod, harmad vonal, vagy a legjobb néhány között vagyunk, vagy esélyünk sincs, értsd ezt a nem fizetett és a hirdetési helyekre is – és most nem Lindát minősítettük, véletlenül sem.
- Ne lehetetlen célokat tűzzünk ki, hanem próbáljuk meg a lényegi információkat szintetizálni, azaz ne huszadrangú online marketing vagy keresőoptimalizálási szakértők akarjunk lenni, hanem elsőrangú üzleti vezetők, akik azokat az információkat tudják, amikre szükségük van jó csapatuk kiválasztásához.
- Vezetőként egy feladatunk van: kiszűrni a kamu és a hiteles infót, mert ez alapján tudjuk eldönteni kire bízzuk rá magunkat és az üzletünket…
Ami túl jól hangzik, hogy igaz legyen, az általában nem igaz
De mondhatnánk azt is, hogy ami sárga, úgy néz ki mint egy kacsa és úgy is mozog mint egy kacsa és hápog az valószínűleg egy kacsa. Nem, nem liba, nem sas és a legkevésbé sem elvarázsolt királyfi.
Ha túl jól hangzó ígéretekkel találkozik, hallgasson a racionális énjére. Tényleg hihető, hogy egy havi pár ezres szolgáltatás, vagy termék valóban megoldja azokat a problémákat, amelyekre világ szinten milliárdos iparág települt? És most teljesen mindegy, hogy a fogyásról, egy kozmetikumról vagy az online marketingről beszélünk. Tegyük a szívünkre a kezünket, estünk már csábításba egy jól megkomponált teleshopos reklám után?
Tényleg jó lenne abban bízni, hogy pont mi vagyunk olyan szerencsések, hogy pár ezer forintért jutunk hozzá egy luxus darabhoz az aukciós oldalon.. Vagy negyedáron megvesszük az iphone-t véletlenül… De az effajta önámításoknak mindig, kivétel nélkül csalódás a vége! Mondja, Ön találkozott már olyan emberrel, aki lefogyott tablettától vagy szauna övtől? Van olyan ismerőse, aki éveket fiatalodott bármilyen kozmetikai szertől? És olyan, aki pár ezer forint befektetése után napi 5 perc munkával milliomos lett?
Na ugye.. és a tanulság?
Pont annyit kapunk, amennyiért fizetünk
Nem azt mondjuk, hogy egy igen alacsony, akár havi pár tízezres büdzsét ne lehetne értelmesen és hatékonyan elkölteni. De, abszolút. Csak legyünk tisztában vele, hogy nem reális elvárnunk, egyrészt, hogy egy Trabant áráért egy Mercedest kapunk. De még mindig sokkal jobban járunk egy működő Trabanttal mint egy működésképtelen Mercedesszel, amiről kiderül hogy rohad a kasznija és nincs benne motor… pedig milyen szép volt a képen..
A hasonlatnál maradva egy probléma van csak: itt nincsenek külön kategóriák márkánként, korcsoportonként vagy amatőröknek. Egyetlen egy futam van és abban versenyzik mindenki, valaki Trabanttal, valaki Mercedesszel valaki Ferrarival és van aki lovon 🙂
Pont annyit kapunk, amennyiért fizetünk
Ésszel mindenképp, de azért az erő sem árt…
Ésszel, mert
- Online nagyságrendileg alacsonyabb belépési költséggel és korláttal számolhatunk, mint hagyományos csatornákon – gondojunk akár tv-re, nyomtatott sajtóra, vagy a PR-ra – ezáltal sokkal nagyobb az “esélyegyenlőség”.
- Fokozottan érvényesül a többet ésszel, mint erővel elv – azaz nagyságrendileg kevesebb büdzséből is ugyanazt az eredményt felmutathatjuk, mint a nagyok, ha tényleg okosan csináljuk
Azért az erő sem árt..
- Mert egy piacon, egy futamban versenyzik mindenki, nincs “pozitív diszkrimináció”
- Mert a keresőmotorok logikája és az egyéb faktorok miatt fokozottan érvényesül a nagy hal megeszi a kishalat, avagy az erősebb kutya eszik effektus, szóval előfordul, de ritkán győzi le Dávid Góliátot
Olimpia, nem megyei selejtező
Ez olimpián indulunk, nem egy megyei selejtezőn. Lehet, hogy szuper okosak, szorgalmasak, ügyesek vagyunk, de a legjobbakkal kell felvennünk a versenyt. És ha az nem is igaz, hogy van “egy, aki mindent visz”, egy konkrét témában már néhány erős cég uralni tudja a kereső piacot. Mondjuk elég 5-15 komolyabb játékos, aki évek óta aktívan fejleszt, esetleg blogokat vagy, videókat gyártanak, közösségi oldalakat tartanak fent és még hirdetnek is, együtt már elég magasra tudják tenni a belépési küszöböt egy kezdő online vállalkozónak, legalábbis az organikus témában mindenképp.
Ennél már csak az a nehezebb, ha olyan témában szeretnénk boldogulni, ami már összeforrt pár nagy szolgáltató brand nevével. Mondjuk a legkézenfekvőbb példa, a keresni=guglizni csodás vadhajtása, de ha jobban körbenézünk már elég sok terület foglalt.
Ne gondolkodjanak, csak vágják rá, hogy melyik 1-2 oldal jut először eszükbe, ha: repjegyet, biztosítást, kiadó lakást, vonatjegyet, bútort, tv-t, pizzát, könyvet, koncert jegyet stb. akarnak venni?? Ugye mindegyikre rá tudtak vágni kapásból legalább egy címet? Nos ez egyre több témában van így, “no-name” vagy alig ismert szereplőként nagyon meggyőzőnek kell lennünk, ha fel akarjuk venni a versenyt a profi és sokkal ismertebb márkákkal az interneten, Elvégre egy ismeretlen oldalt mi magunk is sokkal nagyobb fenntartással kezelünk, mint egy piacvezetőt. Nem elég ha ránk kattintanak a látogatók, meg is kell győzni őket, különben felesleges volt erőlködnünk..
A mítoszok teremtette világ
Na jó, akkor térjünk vissza az eredeti problémára: mind a SEO szolgáltatók, mind a megrendelők legalább a lelkük mélyén pontosan tudják, hogy nem létezik az a fajta irracionális valóság, amelyben annyira hinni akarnak, közben mégis úgy tesznek, hogy de….Ezt azért tehetik meg, mert az állításaikat nem teljesen valótlan és kamu infókra építik, hanem féligazságokra, vagy a kontextusból kiragadott rész információkra. Ekkor ezek önálló életre kelnek és egyfajta saját valóságot teremtenek azáltal, hogy megjelennek “hiteles, szakmai információként”, amit számos más droid is magáévá tesz, majd ez az eltorzult információ jut vissza a megrendelők felé, akik számára hiteles lesz, hiszen “komoly, szakmai oldalakon” olvasták.
Ennek a legtipikusabb kifejeződése a cél és az eszköz fogalmának keverése, ami a legjellemzőbb, szinte általánosságban elkövetett hiba, ami már olyan mélyen beette magát a köztudatba, hogy fel sem tűnik senkinek…
Hogy lesz a mítoszból valóság…
Mi a valós célunk:
Több megrendelő – több bevétel -EZT SOHA NE FELEJTSÜK EL!!
Mi a valóság – amire épül a mítosz?
- Ehhez általában több látogató IS kell
- (meg egy csomó egyéb marketing tennivaló, a tartalomtól a designig át az elemzésekig)
- Értékes látogatókat leginkább a keresőkön keresztül érünk el – ezt magunk példájából is tudjuk
- Ott kell lenni a keresők elején, hogy elérjük célunkat
- Ehhez keresőoptimalizálni kell az oldalunkat, ez számos lépésből állhat a tartalomfejlesztéstől, a kulcsszókutatáson át,a linképítésen keresztül nagyon bonyolult folyamat
- És/vagy hirdetni kell a keresőkben
- Ez után még hátravan a neheze, hogy a látogatókból ügyfeleket konvertáljunk
- Ha profin végezzük a folyamatot, számos ügyfelet szerezhetünk költséghatékonyan a keresőkből
Mi lett a mítosz?
A valóság végtelen leegyszerűsítése, hogy fogyasztható és eladható legyen
- Legyél első a keresőkben néhány kulcsszóra és akkor dőlni fognak az ügyfelek, ez a cél – NEM IGAZ, EZ ESZKÖZ, NEM CÉL. MÉG A LÁTOGATÓK SZÁMA SEM NŐ GARANTÁLTAN ÉRDEMBEN
- Egy-két csodafegyver bevetésével ez könnyen megoldható, vannak gyors, könnyű módszerek – NEM IGAZ, LEGALÁBBIS AHHOZ, HOGY ÉRTELME LEGYEN NAGYON SOK ERŐFORRÁST ÉS IDŐT KELL BELETENNÜNK, NEM HAVI 1-2 ÓRÁT..
Miért veszélyesek a mítoszok?
Mert mesterien keverik és manipulálja a valós információkat.
- Fontos, hogy jó pozícióban legyünk minél több kulcsszóra a keresőben?
- IGEN
- Ehhez optimalizálni kell az oldalt?
- IGEN
- Hozzátartozik az optimalizáláshoz például a linkmarketing vagy a címsorok megírása?
- IGEN
- Ettől már optimalizált lesz az oldal?
- NEM
- Ha elsők vagyunk bizonyos kulcsszavakra, akkor biztosan lesznek ügyfeleink a keresőkből?
- NEM
- Biztosan olcsóbb a SEO mint az AdWords
- RÖVIDTÁVON NEM VALÓSZÍNŰ, HOSSZÚTÁVON IGEN
Tehát láthatjuk, hogy az a veszélye a mítoszoknak, hogy nehéz őket cáfolni, mivel van valóságos alapjuk. Ha mi vitatnánk, hogy milyen fontos minél több kulcsszóra elől lenni a keresőkben, az olyan lenne, mintha nem is tudom, mondjuk Chuck Norris comingoutolna..szóval legalábbis meglepő 🙂 De ettől még nem tagadhatjuk le, hogy a köztudatba beleégett SEO definíció és jelentéstartalom olyan leegyszerűsített, mintha Beethovent azzal jellemeznénk, hogy mekkora zeneszerző volt már, hogy süketen is bírt komponálni…! Azért ennél bonyolultabb a dolog…
A tyúk és a tojás problémája – Hol rontottuk el?
Egy mellékes, de érdekes kérdés, hogy a megrendelői igényekhez alkalmazkodva alakult ki a ma tapasztalható végtelenül lebutított üzenetekkel és szolgáltatási színvonallal operáló piac, vagy ellenkezőleg a hülyeség porhintése beérett és erre reagálnak az ügyfél igények?
Az online marketing beszállító kiválasztása, vagy legyen akár külsős cég, akár belsős kolléga olyan hordererejű döntés, mint a házunk építésénél a tervező kiválasztása. Ha mellényúlunk és kontárt bízunk meg, az egész erőfeszítésünk veszélybe kerül. Ehhez képest azt látjuk, hogy a cégek minimális erőfeszítést tesznek a megfelelő információk begyűjtésére, remekül funkcionálnak a végtelenül lebutított üzenetek, amire természetesen a szolgáltatók sem lehetnek büszkék, sőt természetesen óriási a felelősségük. De ne legyünk naivak, amíg igény van a mítoszokra, addig lesz cég, ami ezt kielégíti, az információkat – szerencsére – nem igen lehet kontrollálni. Ezért gondolom azt, hogy elsősorban az ügyfél, azaz megrendelői oldal figyelmét kell a problémára irányítani és hozzájuk kell eljuttatni az információt, mert az ő elvárásaik és igényeik változása kényszerítheti rá a keresőoptimalizáló cégeket is a változásra.
Amennyiben Ön is úgy gondolja, hogy szüksége lenne egy személyre szabott tanácsadásra, ne habozzon, keressen meg bennünket és kérje online marketing tanácsadói szolgáltatásunkat!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!