Retargeting / Remarketing AdWords-ben és Facebook-on
Remarketing? Retargeting? Vagy mindkettő? Sokszor keveredik a két fogalom.
A retargeting azokat az online kereső- és display hirdetéseket foglalja magában, amelyeket a felhasználó számítógépén korábban elhelyezett “süti” révén célzunk, vagyis olyan felhasználókat célzunk meg a hirdetéseinkkel, akik korábban jártak a weboldalunkon, bizonyos akciókat hajtottak végre ott, tehát korábban interakcióba kerültek a cégünkkel az online térben.
A remarketing ennél picivel szűkebb szegmens, ennél főként az email marketingre gondolunk, mint a korábbi ügyfelek/vásárlók újbóli elköteleződését segítő online marketing eszközre, azonban a Google egyszerűen remarketing kampányoknak nevezi a tulajdonképpeni retargeting hirdetéseket mind a kereső-, mind a display hálózaton.
Mi a jelentősége a retargetingnek?
A retargeting jelentősége, hogy a korábban nem konvertált, vagyis még nem vásárolt, illetve árajánlatot még nem kért potenciális vásárlókat / potenciális ügyfeleket emlékeztessük arra, hogy érdeklődést mutattak valamely termékünk / szolgáltatásunk iránt, azt remélve, hogy elszánják magukat a vásárlásra.
Egy másik felhasználási lehetőség, hogy a termékünket megvásárolt felhasználóknak kiegészítő termékeket ajánljunk (cross-selling, upselling), vagy újbóli termékvásárlásra késztessük (pl. ha az adott termék 3 hónapra elegendő, akkor három hónap után emlékeztessük arra, hogy újból vásárolja meg a termékünket).
E-commerce weboldalak esetében fontos, hogy a felhasználó által megtekintett, de végül meg nem vásárolt legutóbbi termékeket mutassuk neki újra, emlékeztetve őt a tervezett vásárlásra.
Kiket célozhatunk meg emlékeztető hirdetésekkel?
A legfontosabb kérdés, hogy pontosan kiket is érdemes megcéloznunk emlékeztető hirdetésekkel. Például az alábbiakat:
- A korábban a weboldalunkon járt, konkrét termékeket megtekintő, de a weboldalunkat vásárlás nélkül elhagyó felhasználókat (webshop esetén),
- A weboldalunkon bizonyos aloldalakat vagy tartalmakat megtekintő, de végül árajánlatot nem kért felhasználókat (szolgáltatói weboldal esetén pl.),
- A weboldalunkon legalább valahány aloldalt, tartalmat megtekintett vagy legalább bizonyos időt eltöltött, de végül nem konvertált (árajánlatot nem kért, nem vásárolt stb.) látogatókat,
- A márkánkkal/cégünkkel korábban Facebook-on interakcióba lépett (tartalmainkat megtekintett, posztunkat lájkolt), de a termékünket/szolgáltatásunkat még ki nem próbált internetezőket.
Webshop display retargeting hirdetés
A nálunk online korábban már vásárolt felhasználók esetében – ha jól csináljuk a dolgunkat – akkor már rendelkezünk az email címükkel, tehát fizetett megjelenés helyett közvetlenül is elérjük őket (email hírlevél, akciós kupon kiküldése szintén emailben a korábban vásárolt, de újabban inaktív vásárlóknak, de akár sms-ben is küldhetünk promóciós üzenetet).
Vegyük figyelembe a vásárlói útvonalat a retargeting / remarketing üzeneteknél is
Vegyük figyelembe a vásárlói útvonalat (customer journey) a retargeting hirdetéseink esetében is. Például lehetőségünk van a keresőhirdetéseinknél többet licitálni azokért a kattintásokért, amelyet olyan internetezők teljesítenek, akik korábban már jártak vagy vásároltak a weboldalunkon és újból rákeresnek valamely, általunk kínált termékre. Értelemszerűen ők nagyobb eséllyel vásárolnak (újra), mivel korábban már meglátogatták a weboldalunkat vagy vásároltak nálunk, tehát már ismernek minket.
- awareness (ismerkedési fázis, felhívjuk a figyelmet a márkánkra, termékünkre)
- consideration (tájékozódás, lehetőségek mérlegelése, itt elmondjuk, hogy a mi termékünk hogyan segít a cél elérésében és miben más vagy jobb a többi hasonló terméknél)
- purchase (vásárlás, megrendelés elérése azáltal, hogy a maradék kétséget is eloszlatjuk afelől, hogy a mi termékünk a legjobb választás a számára)
- loyalty (újbóli vásárlás motiválása, vásárlói hűség kialakítása, a vásárló megerősítése abban, hogy jól választott, márkahűség kialakítása)
- advocacy (elégedett vásárlók motiválása, hogy ajánlja a termékünket, márkánkat személyes kapcsolatai során, illetve online kapcsolati hálójában)
Az aktuális üzeneteink kialakítása során mindig figyelembe kell vennünk, hogy az adott érdeklődő éppen hol tart a vásárlási folyamatban.
Érjünk el új potenciális vásárlókat a meglévő vásárlóink megismerésével
Számos olyan új, intelligens algoritmusokon, mesterséges intelligencián és gépi tanuláson alapuló megoldás támogatja online marketing aktivitásainkat, amely 5-10 évvel ezelőtt még csupán álom volt, például:
- A weboldal vásárlóinkról pontos demográfiai adatok állnak rendelkezésünkre (nem, kor)
- A weboldal vásárlóinkról sok más egyéb adathoz is hozzájuthatunk (egyéb érdeklődési körök, ún. piaci szegmensek) a további célzásokhoz
Érjünk el új potenciális vásárlókat a meglévő vásárlóinkhoz hasonló felhasználók megcélzásával
Mind a Google AdWords, mind a Facebook hirdetések esetében lehetőségünk van a két platform óriási felhasználói bázisát kihasználva a felkínált automatikus célzások használatára. Próbáljuk ki!
- Smartlist AdWords-ben: a legjobb vásárlóink tulajdonságai alapján összeállított egyéni célzási lista
- Similar Audience, Hasonló közönség célzás AdWords-ben: a korábbi vásárlóinkhoz bármilyen tulajdonságuk alapján hasonló, potenciális vásárlók megcélzása
- Lokalike Audience: A korábbi vásárlóinkhoz hasonló Facebook felhasználók célzása
Összegzésként
Ha olyan weboldalt üzemeltetünk, ahol az üzleti célunk az online termékvásárlás vagy szolgáltatás online megrendelése, akkor komplex folyamatként kell gondolkodnunk arra, pontosan hogyan is juttatjuk el a potenciális érdeklődőket a vásárlásig/megrendelésig.
Részletesen át kell gondolnunk a teljes vásárlási útvonalat, vagy más néven vásárlói életutat, amelyet a vásárlóink bejárnak és ez alapján kell meghatároznunk az alkalmazott hirdetési megoldásokat és a pontos célzásainkat.
A weboldalunkon jelentős időt eltöltött, de végül nem vásárolt felhasználókat megcélozhatjuk ún. retargeting hirdetésekkel (Google AdWords, Facebook), a korábbi vásárlóinkat pedig a remarketing révén érhetjük el újra (pl. email hírlevél).
Már meglévő vásárlói körünk megismerésével (vonzódási kategóriák, piaci szegmensek), illetve a korábbi vásárlóinkhoz hasonló internetezők megszólításával újabb potenciális vásárlókat szólíthatunk meg (Similar Audiences, Smartlist, Lookalike Audiences).
Mindent a maga helyén és idejében! Használjuk okosan a rendelkezésünkre álló új, innovatív megoldásokat és célzásokat.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!