2017. augusztus 17., csütörtök

Mikro-momentumok: hogyan használjuk ki őket online kampányainkban?

Mi is az a mikro-momentum?

A “micro-moments” egy viszonylag új kifejezés az online marketing területén, a Google mindössze két éve mutatta be először a jelenség koncepcióját. A mikro-momuntumok leginkább a fogyasztói magatartás elemzésének területén már ismert vásárlási döntési folyamat szakaszainak felelnek meg az online környezetben. A mikro-momentumok lehetnek például a vásárlást megelőző információ gyűjtési szakasz elemei, amikor a potenciális vásárló több információt szeretne megtudni az adott termékről vagy szolgáltatásról.

Alapvetően négy lényeges mikro-momentumot különböztetünk meg:

  1. I-want-to-know-moments: Amikor a potenciális vásárló szeretne többet megtudni az adott termékről vagy szolgáltatásról, de még nem tervezi a vásárlást.
  2. I-want-to-go-moments: Amikor ún. helyi keresést végez, például hogy hol van a legközelebbi üzlet, ahol az adott terméket megvásárolhatja.
  3. I-want-to-do-moments: A felhasználó segítséget keres bizonyos feladat elvégzéséhez vagy szeretne valami újat kipróbálni.
  4. I-want-to-buy-moments: Ez esetben a fogyasztó már konkrétan tervezi a vásárlást, a megfelelő vásárlási döntés meghozatalához keres információt vagy például a beszerzés lehetséges helyéről.

Az okostelefonok térhódításával az emberek igénye megnőtt arra, hogy a vásárlást megelőző lényeges pillanatokban - mint például amikor szeretnének az adott termékről több információt megtudni, szeretnének valahova menni vagy szeretnének valamit megvásárolni - minél gyorsabb és személyesebb választ kapjanak a felmerülő kérdéseikre. A mikro-momentumok koncepcióját bármely piaci területen alkalmazhatjuk, ha szeretnénk jobban megérteni potenciális vásárlóink döntési motivációit, valamint a vásárlás előtti magatartás szakaszait. A sikeres marketing stratégia szempontjából fontos, hogy tisztában legyünk azzal a ténnyel, hogy a célpiacunkon melyek a leglényegesebb döntési pontok, tehát miről és milyen információkat szeretne megtudni a potenciális vásárlónk a vásárlást megelőző időszakban. Például ha egy étterem tulajdonosai vagyunk fontos, hogy figyelembe vegyük azokat a momentumokat, amikor az adott személy, tegyük fel az utcán sétálva az aktuális tartózkodási helyéhez legközelebbi éttermet keresi. Ha ezzel nem vagyunk tisztában, sok potenciális ügyfelet elveszíthetünk azáltal, hogy például nem hirdetünk a “közeli étterem” kifejezésre, nem vagyunk jelen a Google Maps-en vagy nem állítunk be földrajzi hely szerinti célzást az AdWords kampányainkban. A cikk következő részében a leggyakoribb vásárlói típusokat fogjuk bemutatni, mire érdemes figyelnünk, hogy a lehető legtöbb vásárlót érjük el.

A körültekintő fogyasztó

Napjainkban az interneten szinte minden termékről vagy szolgáltatásról rengeteg információ áll rendelkezésre. Az internet térhódításával megszokottá vált, hogy a fogyasztók a vásárlást megelőző szakaszban releváns és megbízható információ-forrásokat keresnek az interneten, később ezek alapján meghozva vásárlási döntéseiket. A vásárlási döntések - legyen jó kisebb vagy nagyobb beruházásokról - minden esetben kockázattal járnak. A körültekintő, megfontolt vásárlók ezt a kockázatot szeretnék minimalizálni azáltal, hogy alaposan utánaolvasnak az adott terméknek vagy szolgáltatásnak, mielőtt megvásárolnák. Ezáltal szeretnék elkerülni a vásárlás utáni csalódottság állapotát, amikor az új termék nem az elvárásaik szerint működik.

Ezen vásárlói magatartás népszerűségét a Google aktuális adatai is alátámasztják. Adataik szerint az elmúlt 2 évben a “legjobb ...” kifejezésekre 80%-kal növekedtek a mobileszközökön végzett keresések. A kampánytervezés során nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az emberek számára az okostelefonjuk az az eszköz, amely szinte egész nap velük van, ezért ha bármilyen kérdés merül fel bennük, általában ezen keresnek rá az őket érdeklő információkra.

Az éppen ott tartózkodó fogyasztó

Néhány évvel ezelőtt ha valaki éttermet keresett, kiegészítette a keresését például az adott kerület vagy városrész megadásával, majd a talált alternatívák közül választott. Manapság a keresők elvárják, hogy ezeket a plusz információkat már ne kelljen beírniuk a keresőbe, hanem már az “étterem” szóra is a számukra releváns, helyspecifikus találatok jelenjenek meg a találati listán. Ehhez nyújthat segítséget például az AdWords hely szerinti célzási lehetősége, ahol beállíthatjuk, hogy az adott étterem hány km-es körzetében jelenjenek meg a hirdetések.

“Éppen most” fogyasztó

Ha a fogyasztóknak segítségre van szükségük, elsőként az okostelefonjukat veszik elő. Legyen szó vásárlás előtti tájékozódásról vagy bármilyen más döntési helyzetről, amelyet az interneten elérhető információk segítségével szeretnének megoldani. Mindenki életében vannak olyan helyzetek, amikor az utolsó pillanatban, gyorsan kell meghozni egy-egy fontos döntést, legyen szó egy utolsó utáni pillanatban történő szobafoglalásról, asztalfoglalásról, stb. A Google adatai szerint a  felhasználók 50%-kal nagyobb eséllyel használják az okostelefonjukat az azonnali döntést igénylő vásárlások esetében, mint egy évvel korábban, tehát ennyivel nagyobb a bizalmuk, hogy mobiltelefonjukon hajtsanak végre vásárlásokat.

Összegzés

Összességében a felhasználók számára fontos, hogy minél személyre szabottabb információkhoz jussanak, a lehető leggyorsabban és legegyszerűbben. A hatékony onlin kampányok tervezés során elengedhetetlen, hogy ezt az igényt figyelembe vegyük, mert e nélkül már szinte lehetetlen érvényesülni a piacon, bármilyen iparágról is legyen szó. Az okostelefonok egyre nagyobb szerepet töltenek be az emberek életében és ahogy ezek az eszközök évről évre fejlődnek, a mindennapokban betöltött szerepük a mainál még jobban felértékelődik majd a jövőben. Fontos, hogy tisztában legyünk azzal a ténnyel, hogy a számunkra releváns célpiacokon mely mikro-momentumok dominálnak és kiaknázzuk az ebben rejlő marketing lehetőségeket!

Keressen bennünket bizalommal, ha profi segítséget igényel AdWords- és Facebook hirdetéseihez!


Felhasznált források:
Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: