2018. augusztus 23., csütörtök

Valóban jól teljesítenek a Facebook kampányai?

E heti blogcikkünkben a Facebook PPC hirdetésekkel foglalkozunk. Kifejezetten a megbízói oldal számára szeretnénk hasznos tippeket, ötleteket, fogásokat mutatni a külsős ügynökség által kezelt Facebook hirdetések sikerességének és hatékonyságának méréséhez, valamint a házon belül kezelt hirdetések jövedelmezőségének megállapításához.

A fizetett Facebook hirdetésekről általában

Ahogy azt már több blogcikkünkben is említettük, a Facebook hirdetések egy rohamosan és dinamikusan fejlődő területet jelentenek, amelyre különösen jellemző az, hogy a benne rejlő lehetőségek maximálisa kiaknázásához követnünk kell a legfrissebb változásokat, fejlesztéseket és maximálisan ki kell használnunk a rendelkezésre álló lehetőségeket.

Fizetett Facebook hirdetéseket általában két típusú ügynökség kezel, az egyik típusú ügynökség a tartalommarketing irányából indulva terjesztette ki tevékenységét - az ügyfelek igényeire reagálva - a fizetett hirdetésekre. A másik típusú ügynökség viszont a PPC szaktudásra alapozva kezel más fizetett hirdetések mellett Facebook hirdetéseket is.

Az organikus tartalommarketing és a profi PPC hirdetések alapvetően teljesen más jellegű tudást és kompetenciákat igényelnek, mivel merőben eltérő tevékenységet jelentenek. A social média felületek menedzsmentje és a fizetett hirdetések teljesen más területet jelentenek, amelyek sikeres kezeléséhez teljesen más jellegű tapasztalatra van szükség. A fizetett hirdetések jövedelmezőségének biztosításához hardcore PPC szaktudásra van szükség, technikai, analitikai ismeretekre és széles körű kampánykezelési tapasztalatra.

Ha ügynökség kezeli a Facebook hirdetéseinket

Ha Megbízóként egy külsős, PPC hirdetésekre specializálódott ügynökség kezeli a Facebook hirdetéseinket, az különös helyzetet teremt. Egyrészt kiszolgáltatottak vagyunk egy számunkra viszonylag ismeretlen területen, másrészt viszont - ha jól választottunk - az adott szakterületen szakértő és profi szakemberek kezelik a kampányainkat és segítenek a Megbízó által megadott marketing célok elérésében.

Ahhoz, hogy az ügynökség a legjobb megoldást tudja javasolni a számunkra, Megbízóként nekünk is el kell végeznünk a házi feladatunkat. Erről bővebben ebben a blogcikkünkben olvashat (ugyan AdWords-re vonatkozóan, de a Facebook hirdetéseknél ugyanezekre kell figyelnünk). Az ügynökségválasztás szempontjairól pedig itt olvashat.

Már az ügynökségválasztás során is érdemes tudnunk, hogy pl. a Premier Google Partner ügynökségekhez hasonlóan (akik szükség esetén kiemelt szakmai támogatást kapnak a Google szakértőitől, illetve első kézből értesülnek a legfrissebb Google Ads újdonságokról) a profi Facebook PPC ügynökségek is hasonló módon általában közvetlen kapcsolattartóval rendelkeznek a Facebook-nál. Ez hatalmas információs- és kapcsolati előnyt jelent a számukra és ügyfeleik számára is a kisebb ügynökségekkel és független kampánykezelő szakemberekkel szemben, mert bármilyen felmerülő probléma esetén nagyobb eséllyel tudnak segíteni ügyfeleiknek a számukra legjobb megoldás megtalálásában (pl. ha a megbízó több mint 50 üzlettel rendelkezik Mo-on, azt kizárólag a Facebook szakemberei tudják hozzáadni a hirdető Facebook oldalához). Ha nem rendelkezik az ügynökségünk közvetlen kapcsolattal a Facebook-nál, akkor sajnos viszonylag lehetetlen kapcsolatba lépni velük. (Aki saját maga kezeli házon belül a Facebook kampányait, az egészen biztosan szembesült már ezzel.)

A profi Facebook kampányok mellett kulcsfontosságú a siker szempontjából a kampányok érkezési oldala, vagyis a landing oldalunk is. Ennek hiányában bármilyen profi kampányokat is állít fel az ügynökségünk, azok nem fogják hozni a várt eredményt. A hatékony landing oldal kialakításához hasznos tippeket korábbi blogcikkeinkben kaphat.

Az alábbiakban szeretnénk pár hasznos tippet adni ahhoz, hogy Megbízóként hogyan mérhetjük fel, hogy a megbízott online marketing ügynökség lelkiismeretesen és szakmailag profin kezeli-e a Facebook kampányainkat.

Nézzen bele a Facebook hirdetési fiókjába!

Ha van hozzáférése...

Ha egy komoly, szavahihető online marketing ügynökséggel dolgozunk együtt, akkor alapvető, hogy folyamatos betekintési jogot kell biztosítsanak nekünk a weboldalunk analitikájához - Google Analytics - és a különböző hirdetési fiókjainkhoz (Google Ads - régi nevén Google AdWords, Facebook hirdetési fiók). Ha az ügynökség nem biztosít nekünk ügyfélhozzáférést a saját hirdetési fiókjainkhoz - ahol a Megbízó költségére hirdetnek - az már önmagában is aggodalomra és gyanakvásra ad okot. A leggyakrabban hallott kifogás pl. ez ügyben: “Több hirdető kampányai vannak egy fiókban…”, amely teljes mértékben szakmaiatlan érv, mivel mind a Facebook, mind a Google Ads (régi nevén Google AdWords) esetében alapelv, hogy egy ügyfél egy hirdetési fiók, sőt egy weboldal egy hirdetési fiók.

Ne restelljük megnézni a Facebook hirdetési fiókunkban a változástörténetet, ahol meggyőződhetünk róla, hogy a megbízott ügynökség teljesíti a vállalt kampánykezelést és valóban naponta, hetente vagy havonta módosításokat hajt végre a kampányainkban.

Marketing célhoz illeszkedő kampányok

Alapelv, hogy a Facebook hirdetések esetében is a marketing célunknak megfelelő kampánytípust kell futtatnunk, az ehhez illeszkedő licitstratégiával. Még egyszerűbben megfogalmazva, ha a marketing cél a webshopunkban vásárlások elérése, akkor egyértelmű, hogy CPA, vagyis konverziós célú kampányokkal érhetjük ezt el. Ha a célunk weboldal látogatások elérése, akkor ehhez weboldal átkattintásokat célzó - vagy érkezési oldal megtekintéseket célzó - Facebook hirdetési kampányt kell futtatnunk. Ha a fizikai boltunk meglátogatása a cél, akkor ehhez a “Boltlátogatások” kampánytípust kell használnunk és a boltunk x km-es körzetében megszólítani a potenciális érdeklődőket.

Profi célzások vagy játéktér az optimalizáláshoz

A korábbi tűpontos célzások helyett az új trend a Facebook kampányokban - a Google Ads-hez hasonlóan - a Facebook okos algoritmusainak való térhagyás az üzleti- és megtérülési céljaink elérése érdekében. Tehát ha mondjuk webshop vásárlás a cél, akkor az ideális optimalizáláshoz akár a Facebook-ra is hagyhatjuk a hirdetéscélzást - feltéve, hogy az általunk megadott fajlagos költséggel tud vásárlókat hozni nekünk. Ha a Facebook-tól várjuk az eredményt, akkor hagyjunk neki szabad teret az optimalizáláshoz, ne szűkítsük be a kampányunkat akár megjelenési helyekre vonatkozóan.

Ha viszont korlátozott büdzsével hirdetünk és a célunk pl. a weboldal kattintás vagy a Facebook oldalunk követőszámának növelése, akkor továbbra is a pontos célzás a legjobb.

Kreatívok tesztelése, többféle kreatív futtatása

Alapvető szabály, hogy egy Facebook hirdetéssorozatban sem lehet csupán egyetlen kreatív. Legalább néhány féle hirdetésverziót (kép- és szöveg kombinációk) érdemes tesztelnünk és a sikereseket futtatni tovább, valamint új verziókat készíteni melléjük. Egy hirdetés nem hirdetés!

Eredmények mérése

Ha nincsen implementálva a weboldalunkba a Facebook pixel és a marketing- és üzleti céljainkhoz kapcsolódó ún. standard események vagy egyedi konverziók mérése, akkor a Facebook hirdetéseink csupán vakrepülésként értelmezhetők. Ha nem tudjuk pontosan mérni az eredményeket és az adatok alapján optimalizálni a Facebook kampányainkat, akkor csupán találgatunk és megérzésekre támaszkodunk, nem tényekre. Ez pedig sajnos legtöbbször téves feltevésekre, bizonytalan megérzésekre épül.

Szeretnénk, ha a Facebook hozná számunkra a tervezett eredményeket (pl. webshop vásárlás), de ehhez nem csatoljuk vissza a rendszerbe az eredményeket (megvalósult vásárlások)? Gondoljuk csak végig, hogy ez bizony lehetetlenné teszi az elvárásaink teljesülését. A rendszer ugyanis nem fogja tudni, hogy mely célzásaink, mely hirdetéseink hoztak eredményt és melyek nem, tehát lehetetlenné válik a kampányok optimalizálása.

Legyünk tisztában az alapfogalmakkal!

Ahhoz, hogy megfelelően értelmezhessük az online marketing ügynökség által havonta megküldött kampányriportokat, néhány alapvető fogalommal Megbízóként is tisztában kell lennünk. (Hoppá, nem kapunk kampányriportokat? Akkor ismét gond van. Minden ügynökségtől elvárható, hogy legalább havi kampányriportokat küldjön ügyfeleinek.) Pl. CPA, átlagos CPA, CPC, CTR, CPM, konverzió, konverziós arány stb.

Ha saját magunk szeretnénk kezelni Facebook kampányainkat

Ahhoz, hogy profi Facebook hirdetési szakértők legyünk, rengeteg tapasztalatra van szükségünk. Ez az, ami egy online marketing ügynökség előnye a házon belüli kampánykezeléshez képest. Ha azonban alacsony büdzsével szeretnénk hirdetni és nem fér bele a költségvetésünkbe, hogy szakértő ügynökségre bízzuk a kampányainkat, akkor megpróbálhatjuk magunk is elsajátítani a kampányaink kezeléséhez szükséges alapismereteket.

Képezze magát!

Ha a Facebook hirdetésekkel kapcsolatos alapvető ismereteket el szeretnénk sajátítani, illetve alapvető tudást szerezni a Facebook marketinggel kapcsolatosan, akkor erre a weboldalra érdemes ellátogatnunk:
https://www.facebookblueprint.com/student/catalog

Legyen tisztában vele, hogy nem “csak egy gombnyomás”

Ha saját Facebook oldalunkat gondozzuk, akkor pl. a posztjainknál rendszeresen találkozhatunk a “poszt kiemelése” gombbal. Legyünk tisztában vele, hogy ez a hirdetési lehetőség amilyen egyszerű, annyira nem éri meg, sajnos. Erre a gombra katinttva ugyanis egy “lebutított” hirdetéskezelőbe jutunk, ahol éppen azokat a részletes beállításokat nem tudjuk megtenni, amelyek a sikeres Facebook hirdetésekhez elengedhetetlenek.

Ha saját maga szeretné kezelni a Facebook kampányait, ehhez hasznos tippeket és tanácsokat kaphat korábbi blogcikkeinkben.

Összefoglalásképpen

Attól függetlenül, hogy Facebook kampányaink kezelésével egy erre szakosodott online marketing ügynökséget bízunk meg vagy házon belül kezeljük a kampányainkat, érdemes tisztában lennünk a lehetőségekkel és a korlátokkal.

Ha ügynökséggel dolgozunk együtt, akkor tisztázzuk előre a fiókhoz való hozzáférést, hogy betekintésünk legyen a kampányainkba, azok eredményébe és szükség esetén ellenőrizni tudjuk az ügynökség munkáját. Legyünk tisztában az alapfogalmakkal és értelmezzük helyesen a kampányriportokat.

Ha házon belül szeretnénk kezelni a Facebok hirdetéseinket, akkor számítsunk rá, hogy a dedikált kolléga esetében a cégünk számára jelentős idő- és anyagi ráfordítást fog jelenteni a profi kampánykezeléshez szükséges tudás és tapasztalat megszerzése.

Pánikra azonban nincsen ok, ha mindent megteszünk a sikerért!

Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!


Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: