Inflációs marketing stratégia – mire érdemes odafigyelni?
Az aktuális inflációs trendek jelentős növekedést mutatnak, a covid által megtépázott gazdaságokba világszerte most gyűrűzik be a szomszédban elhúzódó ukrajnai háború hatása is.
A Goldman Sachs szakértői 2023-ra 30%-os eséllyel jósolnak gazdasági visszaesést az USÁ-ban, 40%-os eséllyel az euróövezetben és 45%-os eséllyel Nagy-Britanniában.
A jövő – mint oly sokszor – most is bizonytalan, ami állandó, az csupán a változás. Marketingesként hogyan reagálhatunk az aktuális kihívásokra, hogyan építhetünk fel egy inflációálló marketing stratégiát?
Ebben a blogcikkünkben hasznos tippeket adunk az elinduláshoz.
A vásárlók, ügyfelek hogyan reagálnak az inflációs várakozásokra?
A Google nemrégiben publikált adatai szerint a vásárlók néhány tipikus viselkedési mintát mutatnak az inflációs várakozásokkal, vagy egyenesen inflációs pánikkal összefüggésben.
Röviden összefoglalva: a vásárlók elsősorban előre gondolkodással, termékfelhalmozással – vagy épp az ellenkezőjével, a fogyasztás visszafogásával – és az előnyös ajánlatok keresésével reagálnak az inflációs várakozásra.
Az első tipikus viselkedés az inflációs pánik által keltett újfajta online keresések témaköre. Mivel drágulásra számítanak a vásárlók, így a korábban az akciókra fittyet hányó vásárlói csoportok is a jó ár-érték arányú ajánlatok felé fordultak, 30%-kal nőtt az olyan témájú Google keresések volumene, mint pl. “Egyet fizet kettőt kap”, illetve nyitottabbak a különböző hűségprogramok irányába is (amennyiben ezek kézzel fogható kedvezményekkel járnak).
A több helyen immáron tényként említett közelgő gazdasági stagnálás vagy visszaesés nem csupán a vásárlókat, de a termékeiket vagy szolgáltatásaikat a piacon eladásra kínáló és ebből bevételt szerezni szándékozó cégeket is reagálásra készteti. Az elmúlt évtizedekben jellemző kényelmes marketing aktivitások, valamint az egy- vagy több évre előre történő tervezhetőség néhány hónapra csökkent le. Ebben a pillanatban a vállalati marketingesek többsége nem lát néhány hónapnál tovább előre, mivel nagyon sok a bizonytalanság és nyitott kérdés a közeljövő gazdasági trendjeit illetően.
Marketingesként hogyan készülhetünk fel az elkövetkezendő időszakra?
A jövő bizonytalan. Felelős marketingesként különböző szcenáriók végiggondolásával és az egyes szcenárióknak megfelelő akciótervek kidolgozásával, valamint a lehető legnagyobb fokú rugalmasság, reagálási képesség biztosításával készülhetünk fel az elkövetkezendő időszakra.
Fel kell készülnünk arra is, hogy ha a korábbihoz képest változatlan számú hirdető versenyez egy esetlegesen csökkent keresletért, ekkor a marketing költségek bizony jelentősen megnőnek (pl. a Google keresési hirdetések esetén minél nagyobb számú hirdető versenyez minél alacsonyabb számú keresésre a hirdetésmegjelenítését, annál inkább felmennek a kattintási költségek). A fenti helyzetre semmiképpen sem reagálhatunk az online hirdetési büdzsénk csökkentésével!
Ha hirdetünk online, akkor legyen vérprofi a weboldalunk – mert egy jó élményt nyújtó, megfelelően működő weboldal segíti a marketing célunk elérését és ilyen weboldal esetén olcsóbbak is lesznek a kattintási költségeink is – valamint legyenek pontosak a weboldal méréseink!
Tegyünk fel magunknak a következő kérdéseket:
- Milyen változásokra, külső eseményekre számítunk?
- Egy bizonyos esemény bekövetkezése esetén hogyan kell majd reagálnunk?
- Mi az, amit már most megtehetünk a jövőre történő felkészülés érdekében?
Ha termékeket kínálunk eladásra
Ha egy régebb óta fennálló, stabil termékportfóliót kínálunk eladásra, akkor legfőbb ideje átgondolnunk, hogy a teljes portfóliót fent kívánjuk-e tartani a közeljövőben is.
Melyek a legkeresettebb, legjobban jövedelmező termékeink?
Melyek a kevésbé népszerű, kevésbé jövedelmező termékek?
Hogyan érvényesítsük az óhatatlanul növekvő eladási árat jelentős ügyfélvesztés nélkül?
Ha indokolt, szűkíthetjük a termékportfóliónkat vagy az új helyzetnek megfelelő új termékeket alakíthatunk ki.
Csökken a hazai kereslet? Célozzunk meg külföldi piacokat.
Egy várható recesszió óhatatlanul együtt jár egy esetleges kereslet csökkenéssel.
Gondoljuk át reálisan, mennyire versenyképes a termékünk a versenytárs termékekhez képest!
Várható-e olyan hazai változás, amely a termékünk iránti kereslet csökkenését okozhatja?
A termékünk alkalmas-e külföldi piacokra is vagy speciálisan a magyar piacra készült?
Digitális a termékünk? Szuper! Még könnyebben értékesíthetjük külföldre.
Már most érdemes elgondolkodnunk a külföldi piacra lépésen. A megfelelő célpiac kiválasztása számtalan faktor függvénye, egy erre specializálódott ügynökség a segítségünkre tud lenni a megfelelő célpiac megtalálásában (a WebMa rendelkezik a megfelelő ismeretekkel és Google international growth partner agency minősítéssel).
Fókuszáljunk a jó megtérülésű marketing aktivitásokra!
Egy recessziós gazdasági helyzet legnagyobb csapdája, ha ún. költségcsökkentési szemlélettel tervezzük meg túlélésünket. Ilyenkor mi a legelső tétel, amit lehúzunk? Természetesen a sales- és a marketing költségek. Ezzel azonban gyakorlatilag megássuk a cégünk sírját.
Gondoljuk csak végig: ha nem hirdetjük a terméket a megfelelő célközönség számára (marketing), valamint elbocsátjuk a sales-es munkatársat, aki direktben értékesít az ügyfelek felé, ezzel a bevételi oldalt nem nullázzuk le ugyanúgy?
A cég túlélésének kulcsa nem a költségcsökkentésben, hanem az átgondolt, professzionális tervezésben és megvalósításban rejlik.
Ne költség fókuszú megközelítéssel, hanem megtérülés (ROI) fókuszú megközelítéssel álljunk neki az üzleti tervezéshez!
Tudjuk-e, hogy jelenleg melyik marketing aktivitásunk hoz pozitív megtérülést (vagyis nagyobb bevételt, profitot mint a befektetett összeg) és melyik nem? Kezdjük azzal, hogy mérhetővé tesszük a marketing csatornákat és a sales szakterület működését!
Próbálja ki két ROI kalkulátorunkat, amely segít az elindulásban! Akár webshopot üzemeltet, akár speciális szolgáltatás- vagy termékcsomagokat értékesít ügyfelek felé, hasznos inputokat kaphat az elinduláshoz.
Ne támaszkodjunk egyetlen marketing csatornára!
Sokszor tapasztaljuk, hogy egy adott ügyfelünk kizárólag egyetlen – jól vagy rosszul működő – online marketing csatornát használ.
Ez óriási kitettséget jelent! Ne legyünk restek új online marketing csatornák után kutatni és kipróbálni azokat még jóval azelőtt, hogy az ezer éve működő, bevált marketing csatornánkkal valami történne és kiesne (pl. letiltásra kerülnek a Meta hirdetéseink).
Mérjük pontosan a marketing eredményeket!
Adat-adat-adat! Mérési adatokra van szükség a kompetens marketing tervezéshez és értékeléshez.
A várható bizonytalan gazdasági helyzet remek lehetőséget ad arra, hogy a korábbi kényelmes marketing aktivitások helyett a jól megtérülő marketing aktivitásokra fókuszáljunk.
Eddig tv-ben hirdettünk? Váltsunk jobban mérhető, optimalizálható és értékelhető marketing csatornákra. Mi a WebMá-nál már csak hivatalból is az online hirdetési megoldásokat ajánljuk, amelyek mindenben megfelelnek a fenti kritériumoknak: jól tervezhetőek, mérhetőek és értékelhetőek. Ismerje meg a YouTube hirdetést, az elérhető szofisztikált hirdetéscélzásaival és hogy milyen egy jó hirdetési videó!
Ne feledkezzünk meg azokról a szofisztikált megoldásokról sem, amelyeket felhasználhatunk a siker érdekében, pl. a Google hirdetésekben elérhető ún. érték alapú licitstratégiákat (value-based bidding), amely támogatja a marketing célunk elérését (pl. hűséges vásárlók szerzése, egy kitűzött megtérülés elérése – target-roas).
Ha még nem kezdtük el, figyeljünk oda fokozottan az ún. 1st party adatok gyűjtésére (saját vásárlói, érdeklődői adatbázis építése), hogy kevésbé legyünk kiszolgáltatva az online hirdetési rendszereknek, illetve készen álljunk 2024-re, amikor is a harmadik feles sütik kivezetésre kerülnek a Chrome böngészőben is.
Automatizáljuk, amit lehetséges!
A bérköltségek növekedésével az értékes humán erőforrásokat érdemes arra fordítani, amire szükséges. Az automatizálható rutinfeladatokra – pl. hírlevél kiküldésre, megrendelések kezelésére – érdemes a marketing automatizációs eszközök valamelyikét használni.
Fókuszáljunk a hűséges vásárlóinkra!
Egy bizonytalan gazdasági helyzetben még inkább felértékelődnek a hűséges vásárlóink és ügyfeleink. Régi marketinges mondás, hogy egy új vásárlót vagy ügyfelet megszerezni 10-szer annyiba kerül, mint egy meglévő vásárlót megtartani.
Egy olyan vásárló, aki évek óta tőlünk vásárol és hűséges hozzánk, akár a túlélésünk záloga is lehet az elkövetkezendő években.
Hiába építjük fel a leghatékonyabb stratégiát az új ügyfelek megszerzésére vonatkozóan, ha a termékünk vagy szolgáltatásunk nem annyira jó, hogy az egyszer nálunk vásárlók további vásárlásokat hajtsanak végre, vagyis hűséges vásárlókká váljanak. Szolgáltatás esetén pedig a velünk leszerződő ügyfelek egy- vagy két év múlva is az ügyfeleink legyenek.
Hiába sikeres az új vásárlók megszerzése, ha nem tudjuk őket hosszú távon is megtartani, akkor nem lesz jól jövedelmező a működésünk.
Ugyanez érvényes arra az esetre is, ha vannak már hűséges vásárlóink, de nem tudunk újabb vásárlókat szerezni, ez a növekedés gátja.
Ne értékesítsünk veszteséggel!
Ezt könnyű mondani, de sokkal nehezebb kivitelezni. Ha visszaesik a piaci kereslet, az a kínálati árak csökkenésével jár. Minden piaci szereplő igyekszik olcsóbban adni a termékét, hogy ezzel szerezzen versenyelőnyt a konkurensekkel szemben.
Gondoljuk azonban át: ha veszteségesen működünk, az segíti a közép- és hosszú távú fennmaradásunkat? Ugye nem? Az árverseny helyett igyekezzünk megkülönböztetni magunkat a konkurensektől, kínáljunk jobbat, többet, mást vagy minőségibbet a többeknél!
Olcsóbb bármikor tud lenni más, de ha valódi értéket, minőségi terméket vagy szolgáltatást, illetve merőben mást nyújtunk, mint a versenytársaink és pontosan azt, amire a vásárlóinknak szüksége van, az a hosszútávú siker kulcsa.
Vizsgáljuk meg, hogy aki nem tőlünk vásárolt, miért nem tette ezt? Az okok megértése segíthet a megoldás megtalálásában. Az árunkat sokallták? Nem volt elég egyedi az értékajánlatunk? Valami más riasztotta el őket?
Ott hirdessünk, ahol a vásárlóink vannak
Ha fizikai üzletet üzemeltetünk, ennek fenntartása tetemes rezsiköltséget emészt fel (helyiségbérlet, bérköltségek stb).
Mivel az árukészletünk rendelkezésre áll és az utóbbi pár évben az internetezők kényelmessé is váltak, szívesen vásárolnak webshopban, ezért érdemes webshopot is indítanunk.
Akár B2C értékesítésről, akár B2B értékesítésről van szó, egészen biztosan elérhetjük a célcsoportunkat az online térben. Fektessük bele az időt és energiát, hogy megértsük az online marketingben rejlő lehetőségeket. Egy erre szakosodott ügynökség minden esetben szívesen válaszol bármilyen, ezzel kapcsolatban felmerülő kérdésre.
Összefoglalásképpen
Napjainkban egy dolog bizonyos csak, ez pedig a változás. Gondolkodjunk időben, készüljünk fel minden lehetőségre, készítsünk akciótervet és reagáljunk gyorsan az esetleges negatív folyamatokra.
Ha nem kezdjük el időben a felkészülést, egészen biztosan a recesszió vesztesei közé fogunk tartozni, míg rugalmas reagálással, kreativitással, profi tervezéssel és leleményességgel a nyertesek közé kerülhetünk.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!