Online marketing menedzser kerestetik!
A klasszikus, offline marketing tudás mellett, a mára már nagyrészt technológia által vezérelt gazdasági folyamatok megkövetelik a cégvezetőktől, hogy otthonosan mozogjanak a digitális / online marketing világában is és/vagy rendelkezzenek akár házon belül is egy olyan kollégával és az ő munkáját segítő komplex csapattal, akik ennek a rohamosan fejlődő világnak az útvesztőjében elkalauzolják őket. Ebben a cikkünkben röviden összefoglaljuk, hogy milyen tudással kell rendelkeznie egy online marketing managernek, mik azok a core területek, amelyekhez elengedhetetlenül értenie kell és melyek azok a rendszerek, amelyekben otthonosan kell mozognia.
De mit kell tudnia egy online marketing szakértőnek?
Mit is csinál egy digitális marketing menedzser, és milyen fontosabb készségekre van szükség a szerepkör betöltéséhez?
Az adatelemzési eszközök ismeretétől kezdve, a Google és Facebook hirdetéskezelésen át a SEO és a tartalommarketing kompetenciáig (hogy csak a legfontosabbakat említsük) sok mindenhez kell(ene) magas szinten értenie. A stratégiai gondolkodás teljesen más embert és készségeket kíván, mint a gyakorlati megvalósítás, adatelemzés vagy akár a PPC kampányok kezelése, amelyet közepes tudással nem lehet sikeresen menedzselni. Lássuk be, ez nem egy egyemberes feladat, hanem egy csapatmunka!
Mit csinál az online marketing szakértő?
Attól függően, hogy mekkora vállalkozásról van szó, vagy maga felel az online marketing feladatok nagy részének elvégzéséért, vagy a tervezésre és a stratégiára összpontosít, miközben a végrehajtás nagy részét a csapatára vagy az adott területre specializálódott online ügynökségi partnerre bízza. Az online marketing szakértő feladatkörébe tartozhat a vállalati webhely és a közösségi médiacsatornák kezelésének felügyelete, az adatok elemzése, azok látogatottságának növelése, új marketing kampányok tervezése és a marketing csapat munkájának koordinálása.
Hogyan válasszunk megfelelő online marketing munkatársat?
A kérdés megválaszolására nincs tökéletes recept, azonban mi most összeszedtük a szerintünk legfontosabb 10 területet, amelyben egy jó online marketing manager jártas:
1.Stratégiai gondolkodás
Egy online marketing szakértő esetében a stratégiai gondolkodás képessége a követelmények listájának élén áll. A stratégiai gondolkodás szorosan összefügg az ügyfelek / vásárlók megértésének képességével és a marketing eszköztár ismeretével, hiszen ezek segítségével kell kidolgoznia azokat online módszereket, amelyekkel a cégünk termékeit és/vagy szolgáltatásait a lehető legoptimálisabb ráfordítás mellett maximalizálni tudja.
2.Adatelemző képesség
Ahhoz, hogy sikeres és megalapozott online marketing stratégiát tudjunk kialakítani, adatokra van szükségünk. Sokszor találkozunk azzal, hogy ügyfeleinknek rengeteg adat áll rendelkezésére, de azokkal nem kezdenek semmit vagy ami még rosszabb, bár végtelen mennyiségű adatot tudnának gyűjteni, nem teszik, így ezek elemzésére, ezekből következtetések levonására, adatokkal alátámasztott stratégia kialakításra nincs is lehetőségük. A mai modern szoftverek és CRM rendszerek és a vásárlóink online tevékenységének segítségével egyszerűen és gyorsan juthatunk cégünk számára értékes adatokhoz. Az online marketing szakértőnknek otthonosan kell mozognia a rendelkezésre álló eszközök és szoftverek világában, értenie kell az adatok gyűjtéséhez, azok tisztításához, majd a hatékony döntések meghozatalához ezek elemzéséhez és folyamatos frissítéséhez.
3.Tartalomgyártás
Adatokat csak azoktól tudunk szerezni, akiknek felkeltettük a figyelmét és ellátogattak a weboldalunkra és ott valamilyen aktivitást elvégeztek. Az online marketing lelke tehát a tartalomgyártás és a tartalommarketing, amely cégünk ügyfeleit és vásárlóit a márkánkhoz vonzza. A cél nem csak a minőségi tartalom és a SEO-barát tartalom létrehozása, hanem magának a folyamatnak a megértése is, hogy hogyan tudjuk elkötelezni a vásárlóinkat. A digitális marketing specialistának tudnia kell, hogy mikor és hol kell bevonnia szövegírókat, és hogy hogyan brief-elje őket. Az online megjelenő tartalom a digitális marketing fontos része – legyen szó akár egy hírlevélről, landing oldalról vagy egy közösségi média posztról, hiszen ennek segítségével tudjuk a jövőbeni ügyfeleinket meggyőzni arról, hogy a valós problémáikra megoldást kínálunk és nálunk jó helyen járnak.
4.SEO és SEM
A Google-ben indított keresésekre weboldalunk két módon jelenhet meg. Fizetett hirdetések formájában vagy organikusan. Ez utóbbi lehetőség a Google keresésekre használt algoritmusa alapján lehetséges, amely folyamatosan modernizálódik, ezért a keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization) olyan fontos készséggé vált, amellyel minden digitális marketingesnek rendelkeznie kell. Mind a SEO, mind a SEM (Search Engine Marketing) nemcsak abban segít, hogy a tartalmat eljuttassa a célközönséghez, hanem abban is, hogy szűkítse az ügyféladatbázisát. Az organikus keresőoptimalizálás egy igen költséghatékony, ámde annál több szakértelmet kívánó módja a vállalati webhely forgalom növelésének.
5.CRM (Customer Relationship Management)
Online marketing stratégiánk egyik alapja az ügyfeleink igényeinek és viselkedésének pontos ismerete. Ezek nyomon követése segít a cégünknek abban, hogy megértsük, ügyfeleink növekvő igényeit, ami mindig versenyelőnyt jelent, mivel növeli az ügyfélhűség esélyét.
6.Közösségi média
Digitális marketing menedzserünk számára kulcsfontosságú, hogy tudja, hogyan használja a közösségi média csatornákat, például az Instagramot, a Facebook-ot vagy a Tiktok-ot hogy sikeresen teremtsen kapcsolatot a meglévő és leendő ügyfelekkel. A közösségi média mára megkerülhetetlen szereplővé vált, így online szakértőnk feladata, hogy olyan vonzó kampányokat állítson össze és kezeljen, amelyek elérik a célközönséget. A közösségi média ismerete sokkal több a tartalmak közzétételénél. Annak minősége, relevanciája és a közönség elköteleződése 3 további igen fontos tényező, amelyet az online marketing szakértőnek figyelembe kell vennie a közösségi média stratégia kialakítása során.
7.Design
A digitális marketing nagy részét manapság a vizuális elemek teszik ki. A legjobb szöveges tartalom sem ér fabatkát sem, ha nem kíséri egy statikus vagy mozgókép (gif) vagy videó. A képekkel színesített szöveges tartalomnak magasabb a konverziós aránya és jobb eredményeket érhet el a SEO rangsorban. Az online marketinges szakember feladata, hogy tudja, hogyan készítse és szerkessze cégünk vizuális anyagait. Amennyiben saját maga is össze tud állítani egy banner hirdetést, e-mail bannert vagy közösségi média képet Photoshopban vagy akár Canva-ban, akkor eggyel kevesebb lépést kell tennie a digitális kampánya elindításához.
8.UX (felhasználói élmény) és CX (ügyfélélmény)
Fentebb már többször említettük, de még mindig nem elégszer, hogy az online marketing szakértőnek meg kell értenie az ügyfeleit és értenie kell a teljes felhasználói útvonalat. Ez olyan dolgokat foglalhat magában, mint például egy termék vagy weboldal UX-tervezése, valamint A/B tesztek futtatása a teljesítmény tesztelése és a felhasználói élmény javítása érdekében.
9.Fizetett keresés / PPC
Leendő online marketingesünknek az organikus forgalomterelés eszközei mellett ismernie kell a fizetett keresőhirdetések működését is, mint például a Google Ads kampányok és az egyéb Pay Per Click (PPC) hirdetési modellek használatát. Ezek hiányában nem fogja tudni sikeresen briefelni a külsős online marketing ügynökséget és azok munkáját sem lesz képes ellenőrizni, az általuk küldött havi jelentéseket elemezni.
10.Email marketing
Az e-mail mindenütt jelen van. Szinte mindenki küld és olvas e-maileket, akár szakmai, akár magánjelleggel. Ez a marketing egyik legrégebbi típusa, és még mindig nagyon hasznos. Egy megbízható digitális marketinges képes lesz különböző típusú e-maileket írni, mint pl:
- Céges hírlevelek, promóciós ajánlatok
- E-mail sablonok
- Webinárium-, konferencia- és esemény meghívók
- Megerősítő, vásárlást követő, üdvözlő e-mailek stb.
Főbb tanulságok és következő lépések
Cégvezetőként vagy HR-esként nincs könnyű dolgunk, ha igazán rátermett, az online marketing területen otthonosan mozgó és magabiztos szakembert keresünk. Lássuk be, erre a feladatra egy junior kollégát alkalmazni lehet, hogy olcsó, de semmiképpen nem költséghatékony megoldás.
Az online marketing menedzser feladatköre változatos és izgalmas és rengeteg felelősséggel jár, hiszen a fent említett területek napi feladatait egy személyben sem időben sem magas szintű végrehajtásban egy ember nem képes ellátni, ezért az erre a célra kijelölt teljes csapatot is vezetnie kell.
A jó kommunikáció, és a megfelelő vezetői képességek mellett online marketingesünknek rengeteg különböző alterületet kell (amennyiben egy csapattal dolgozik) felhasználói szinten ismernie, de ami a legfontosabb!, hogy tudnia kell, hogy amennyiben a cég nem rendelkezik ehhez megfelelő szaktudással és egy erre dedikált gárdával, akkor hogyan és mikor vonjon be egy külsős szakértői csapatot.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!