Online marketing büdzsé tervezés 2023
Hogyan tervezd meg a 2023-as marketing büdzsédet a legújabb online trendek szerint?
Nyakunkon a jövő évi marketing büdzsé tervezés időszaka, mindenkit egyre jobban szorít az idő és a jelenlegi gazdasági helyzetben most még fontosabb mint valaha, hogy a rendelkezésünkre álló szűkös forrásokat a legoptimálisabban osszuk be. A rengeteg online lehetőség közül melyiket válasszuk? Hogyan osszuk el a marketing büdzsét megfelelően? Mik a jelenlegi online trendek? Melyik eszköz melyik célra jó? Mit vegyek figyelembe?
Megnéztük az iparág legfontosabb statisztikáit, amelyek segítségével most ezekre a kérdésekre adunk választ.
Miért fontos a marketing büdzsétervezés?
Nem nehéz belátni, hogy tervezés nélkül ágyúval lövünk verébre. Rengeteg lehetőségünk van, az időnk és a forrásaink azonban végesek. Így egy tudatos költségtervvel rákényszerülünk arra, hogy a prioritásainkat átgondoljuk és megfelelően osszuk el a rendelkezésünkre álló összeget a számtalan csatorna között. Emellett az idő előrehaladtával folyamatosan nyomon tudjuk követni, hogy a tervezett célokhoz képest hol tartunk, mi az, ami jól teljesít és milyen részletet kell újragondolnunk?
Tudatos marketing büdzsétervezés
A marketingesek és cégvezetők pontosan tudják, hogy a digitális marketing jelenti vállalkozásuk jövőjét.
Ahhoz, hogy a digitális marketing stratégiánk jól működjön, sajnos nem elég azt egyszer megalkotni, folyamatosan naprakésznek kell lenni az aktuális trendekkel. Ez az az iparág, ami napról napra, akár óráról órára hatalmas dinamizmussal fejlődik, a vállalkozásoknak pedig, alkalmazkodniuk kell ezekhez a változásokhoz, ha folyamatosan versenyképesek akarnak maradni.
Végső soron a marketing büdzsét olyan tevékenységekre kell fordítanunk, amelyek segítenek a célok elérésében. De mi az, amit 2023-ban szeretnénk elérni?
- Az eladások növelése?
- Az e-mail listájánk bővítése?
- A márkaismertség fokozása?
- Több ügyfél?
- Jobb ügyfélkapcsolat és nyomon követés?
- Hatékonyabb ügyfélmegtartási stratégia?
Ez csak néhány lehetőség a számtalan egyéb cél közül. De hogy válasszunk ezek közül? Nyilván minden cél fontos, de muszáj priorizálnunk! Érdemes áttekinteni a korábbi évek marketing tevékenységét és megvizsgálni, hogy melyek azok a pontok, amelyeknél elveszítettük a nehezen megszerzett ügyfeleinket, hiszen ott lesz szükségünk beavatkozásra. Mi az ami eddig bevált és mi az ami nem és miért!?
Emellett azonosítanunk kell az üzleti célunkat is. A 2023-ra tervezett bevételek ismeretében meg tudjuk határozni az ezek eléréséhez szükséges megkeresések és eladások számát. Bármi is legyen azonban az üzleti célunk, a weboldalunk az egyik legfontosabb eszközünk ennek eléréséhez, így az online jelenlétünk fejlesztésére időt és pénzt kell áldoznunk.
Milyen legyen tehát a digitális marketing költségvetésünk 2023-ban? Olyan, amely elősegíti a növekedést és segít abban, hogy a versenytársainknál jobban teljesítsünk!
De tényleg költsünk pénzt a marketingre a globális recesszió idején?
A rövid válaszunk az, hogy igen.
A hosszabb az az, hogy ilyenkor még a szokásosnál is fontosabb, hogy ne hanyagoljuk el ezt a területet, hiszen ahhoz, hogy a vállalkozásunk akkor is növekedjen, amikor a gazdaság nem teljesít jól, új ügyfelekre és a már meglévő ügyfeleink megtartására van szükség. Erről a témáról ebben a cikkünkben már írtunk részletesebben.
Mik a globális tendenciák, amiket érdemes figyelembe vennünk?
Az általános gyakorlat az, hogy a marketingre szánt költségvetést az árbevétel százalékában határozzák meg. Ez a szám 5 és 25% között mozog. Ha egy vállalatnak a piaci pozíciója megtartása a cél, jellemzően a tervezett bevétel 2-10%-át különíti el marketing célokra. Amennyiben növekedés, esetleg egy új termék vagy szolgáltatás bevezetése a célja, akkor ugyanez a 15-25%-os tartományba esik.
Ez a százalékos meghatározás lehetővé teszi, hogy a vállalat marketingtevékenységei a növekedési céloknak megfelelően skálázódjanak, és megfelelő tölcsért építsenek ki az értékesítés támogatására.
Általános ökölszabályként elmondhatjuk, hogy a B2C vállalkozásoknak éves bevételük legalább 10%-át kell marketingre fordítaniuk.
Ma a CMO-k (marketing vezetők) 58%-a számol be arról, hogy a belső csapataik nem rendelkeznek a stratégiájuk végrehajtásához szükséges képességekkel. A magas fluktuáció és szakemberhiány miatt sokan kénytelenek lesznek kiszervezett marketingpartnereket keresni, különösen a marketingadatok és -elemzés, az ügyfélmegértés, az ügyfélutak és a marketingtechnológia területén.
A 2023-as marketing stratégia legfontosabb szempontjai
1. A fogyasztók online eltöltött ideje nagyon megnövekedett az elmúlt évekhez képest.
A világjárvány és az azzal kapcsolatos bezárások miatt a vásárlók megszokták, hogy az internetet már nem csak keresésre, de vásárlása is használják és ez nem változott a személyes munkavégzés és vásárlás újraindulásával sem. Az ehhez kapcsolódó statisztikákról ebben a cikkünkben írtunk bővebben. Ez a digitális átalakulás alapjaiban határozza meg a 2023-as marketing stratégiánkat. Az elmúlt években a fizetett keresés és a közösségi oldalak biztosították a növekedés lehetőségét.
2. A digitális marketing hatékonyságát a beérkező megkeresések határozzák meg.
A vállalkozások egyre több időt fordítanak arra, hogy az eredményeiket megértsék és nyomon kövessék. Olyan jelentési és elemzési platformokat használnak, amelyek segítségével pontosan kimutatható a hirdetések eredményessége.
Ilyen például a Google Analytics 4, amelynek bevezetése kulcsfontosságú feladat a vállalkozások számára.
3. A digitális marketingköltségek folyamatosan növekszenek.
A keresőmarketingben az egyre nagyobb verseny és egyre nagyobb kereslet folyamatosan felfelé veri az árakat és ez a növekedés várhatóan 2024-ig permanens marad. A folyamatos keresőoptimalizálás egyre fontosabbá válik, hogy a kattintásonként fizetett díjakat minél alacsonyabban tartsuk.
4. Az analitika és a ROI mérése prioritást élvez.
A digitális átalakulásnak köszönhetően egyre több adat áll elektronikusan rendelkezésünkre, amelyeknek a tisztítása, rendszerezése, karban tartása és hatékony újra felhasználása egyre nagyobb kihívást jelent. A számtalan rendelkezésre álló adatforrásból érkező információk összesítése óriási feladat, amelyhez megfelelő szakmai tudás és szoftverismeret kell.
Egy helyen kell kezelnünk a CRM-ben tárolt adatainkat a közösségi médiából kinyert információkkal, az email marketingben megszerzett tudással és a weboldalunkon felgyülemlett tényekkel.
Kíváncsi vagy céged ROI/ROAS adataira? Ingyenes kalkulátorunkkal könnyen megtudhatod!
5. Első feles adatok gyűjtése
Mivel a rohamosan bővülő GDPR szabályozásnak mindenkinek meg kell felelni, a Google fokozatosan kivonja a harmadik féltől származó sütiket, a vállalatok számára egyre fontosabbá válik, hogy saját információkat és adatokat gyűjtsenek az ügyfelekről és az érdeklődőkről.
6. Tartalommarketing-stratégia
Az ügyfeleink megtartásának és márkahűségének fontos eleme, hogy folyamatosan tájékoztassuk őket a termékünkkel, szolgáltatásunkkal vagy vállalatunkkal kapcsolatos újdonságokról, hírekről. Egyre nagyobb igény van a videós tartalmakra és a social média felületeinken is naprakész híreket és újdonságokat kell megosztanunk követőinkkel. A már meglévő tartalmakat folyamatosan frissíteni, aktualizálni kell, hogy a fogyasztók mindenhol aktuális, valós tartalmakkal találkozzanak.
7. Felhasználói élmény
A Google egyre nagyobb hangsúlyt fektet a weboldalak rangsorolásánál a felhasználói élményre. A Core Web Vitals kifejezés az olyan alapvető webes élmények gyűjtőfogalma, mint a betöltési sebesség, interaktivitás és a vizuális stabilitás. Ha eddig még nem hallottál erről a kifejezésről, akkor ezzel mindenképp érdemes foglalkoznod.
8. Automatizáció
A technikai lehetőségek tárháza végtelen, ha az automatizációról beszélünk. Az automatizáció segítségével javíthatjuk a sales folyamatos és így a marketing hatékonyságát is.
9. CRM
Manapság egy jó ügyfélkapcsolat-kezelő rendszer nem csupán a vásárlóink kapcsolattartási adatait képes kezelni, hanem a potenciális ügyfelek viselkedésére vonatkozó jellemzőket is tárolja: hogy talált ránk a vevő, milyen emaileket nyitott meg, milyen tartalmakat fogyasztott, milyen űrlapokat töltött ki, mielőtt minket választott.
10. Konverzió optimalizálás
Az értékesítési célok elérésében hatalmas szerepe van a jó konverziós aránynak. Hiába sikerül megfelelő forgalmat terelni a weboldalunkra, ha később ezek a látogatók nem hajtják végre az általunk kívánt műveleteket. Nem vásárolnak, nem iratkoznak fel a hírlevélre, nem kérnek ajánlatot. Az ügyfél életút elemzésével megtalálhatjuk a kritikus pontokat és egy kidolgozott konverziós stratégiával növelhetjük bevételeinket.
Marketing büdzsétervezés lépésről lépésre
1. A jelenlegi értékesítési tölcsér / folyamat elemzése
2. A digitális költségek meghatározása
3. Előző év / időszak eredményeinek áttekintése
4. Nemzetközi trendek, statisztikák tanulmányozása
5. Versenytárselemzés
6. Célok meghatározása
7. A célok eléréséhez szükséges módszertan felállítása
8. A használni kívánt online eszközök meghatározása
9. A várható költségek megadása
10. Kész marketing terv összeállítása
Pro tippek
- Minden döntésünk legyen adat alapú!
- Mérjük az eredményeket!
- Figyeljünk a ROI-ra!
- Folyamatosan optimalizáljuk a rendszert!
- Dolgozzunk profi csapattal!
Záró gondolatok
A 2023-as marketing büdzsétervezés folyamán tartsuk szem előtt, hogy minden eszközünknek egy nagy egységben kell működnie ahhoz, hogy megfelelő ügyfélélményt, elégedettséget és ezáltal az elvárt bevételeket elérjük. A rendelkezésre álló marketing keret minden egyes Forintját úgy kell elköltenünk, hogy azzal a kitűzött céljainkat elérjük. Alapozzunk a birtokunkban lévő adatokra és statisztikákra! A jövő a digitalizációban rejlik, ezért ha úgy érezzük, hogy ezen a területen még van hová fejlődnünk, ne habozzunk rálépni erre az útra!
Ha segítségre van szükséged a digitális marketingstratégiád kialakításában és szeretnéd egy jó szakértői csapatra bízni vállalatod sikerét, keress minket bátran!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!
Források:
https://www.webstrategiesinc.com/blog/how-much-budget-for-online-marketing
https://www.rickwhittington.com/blog/budget-for-digital-marketing
https://www.launchteaminc.com/blog/marketing-budget-planning-for-2023
https://www.truelogic.com.ph/blog/maximize-your-digital-marketing-budget-in-2023