Mire figyeljünk új webshop készítésekor, ha vásárlókat is szeretnénk?
Manapság egy új webshopot létrehozni nem olyan nehéz, mint korábban volt, sok webshopmotor esetében már webfejlesztői tudás nélkül is összekattinthatjuk a saját webshopunkat. Az ördög azonban a részletekben rejlik, mert egyes, a hirdetésekhez szükséges emelt szintű beállítások már nehézséget okozhatnak, nem is beszélve a keresőoptimalizálási szempontokról.
Több olyan faktor is van, amit figyelembe kell vennünk, ha egy sikeres webshopot szeretnénk:
- Technikai és tartalmi SEO szempontok (keresőoptimalizálás),
- Felhasználóbarát felület (UX szempontok)
- Webshop betöltődési sebesség (gyors oldalbetöltődés),
- A vásárlási folyamat menete (könnyű végigvitel),
- Kínált fizetési módok (pl. Bankkártyás fizetés),
- Mérhetőség (GA3, GA4, Google Ads, Facebook Ads)
- Egyéb szempontok (pl. dinamikus termékfeed generálása Google shopping és Facebook katalógushirdetésekhez, dinamikus remarketing- és egyéb, az online hirdetésekhez szükséges funkciók beépíthetősége).
Ez csupán néhány olyan kulcsfontosságú szempont, aminek egy mai webshopnak meg kell felelnie, hogy elérje a fő célját, vagyis ne csupán nézelődőket, hanem vásárlókat és bevételt szerezzen a tulajdonosának.
Amikor első lépésként kiválasztjuk, hogy milyen webshop motorra szeretnénk felépíteni a webshopunkat, akkor a fenti szempontokat érdemes figyelembe venni. A következőkben megvizsgáljuk, hogy milyen funkciókra és tulajdonságokra van szükség ahhoz, hogy a webshopunk jól működjön, valamint hogy milyen főbb webshop motorok vannak és melyiknek milyen előnyei és hátrányai vannak.
Webshop SEO (webshop keresőoptimalizálás)
Amikor létrehozunk egy új webshopot, akkor a termékek és termékkategóriák leírásai és url-jei kulcsfontosságúak az organikus keresőforgalom szempontjából. A probléma megközelítéséhez tisztában kell lennünk azzal, hogy milyen funkciókra van valójában szükségünk, hogy tudja a kiválasztott webshop motor, továbbá mennyire szeretnénk saját magunk elvégezni a webshop keresőoptimalizálását.
Nézzük meg, hogy melyek azok a feltételek, amelyeknek teljesülnie kell ahhoz, hogy növeljük a weboldalunk organikus – ingyenes – keresési forgalmát.
- Webshop sebesség (gyors oldalbetöltődés)
- URL struktúra (url-ek kulcsszavazottsága, hierarchikussága)
- 301 redirektek kezelés (megszűnt termék url-ek átirányítása)
- Robot.txt szerkesztési lehetőség (manuális javítások)
- Mobilbarát webshop felület (mobilon is könnyű navigáció, vásárlás)
- Lehetőség szerint a webshop kezelése ne igényeljen webfejlesztői tudást (ez csupán akkor érvényes, ha saját magunk szeretnék kezelni a webshopot, azonban számos emelt szintű beállításhoz elengedhetetlen a webshop fejlesztő megléte és segítsége)
A Magyarországon két leggyakrabban használt webshop motor a Shopify és a WooCommerce, így ezeket nézzük meg részletesen, hogy megfelelnek-e az alapvető elvárásoknak.
A WooCommerce webshop motor
A WordPress által kínált WooCommerce webshop motor gyakori választás, ha új webshop készítését tervezzük. Nagyon könnyen átalakítható, sok technikai segítséget tudnak adni szükség esetén és a legfontosabb fenti pontokban is erős.
Ugyanakkor a WooCommerce webshop motort használóknak egy nagyon komoly tanulási folyamaton kell végigmenniük, hogy teljes egészében ki tudják használni ezen webshop rendszer funkcióit. Minden plusz funkcióhoz egy új ún. bővítményt kell letölteni a WordPresshez hasonlóan, ami bonyolítja és lassítja a folyamatokat (és az oldalbetöltődést), illetve fontos információ még, hogy az ún. Pluginokat külsős fejlesztők fejlesztik, így nem minden esetben működnek hibátlanul, ráadásul bizonyos extra funkciókhoz nem ingyenesen, hanem gyakran csak egy fizetős plugin megvásárlásával férhetünk hozzá.
Ugyanakkor pl. az All in One SEO bővítmény segítségével egyszerűbb vele a SEO, mint más webshop motorok esetében. Például az „All in One” SEO bővítménnyel módosítani tudjuk az URL paramétereket, hogy az jobban megfeleljen a webshopban található termékeknek. Ezen felül tudjuk a metaleírásokat is módosítani így még relevánsabb lehet a webshopunk a keresőben.
A Woocommerce webshop motor remek választás lehet olyan speciális webshopoknál is, ahol például tömeges termékkezelési megoldásokra (termékfeltöltés, termékárazás) van szükség, vagy akár huf-eur árfolyam figyelésére és ez alapján a webshop termékárak automatikus módosítására, vagy akár árkerekítési megoldásokat szeretnénk alkalmazni a beszerzési árunk, a huf-eur árfolyam változása mellett. A Woocommerce webshop motor használata esetén szinte bármilyen szofisztikált fejlesztés megvalósítására lehetőség van.
A Shopify webshop motor
A Shopify talán az egyik legegyszerűbb webshop motor, ezért előszeretettel használják webshop készítésre, de mint mindennek, ennek is megvannak a maga előnyei és a hátrányai, illetve bonyolult funkciók esetén már jelentkezhetnek olyan problémák, amit csak kiegészítő fejlesztésekkel lehet megoldani, ezek azonban számos alap működésbeli problémához vezethetnek.
A Shopify felülete a legfelhasználóbarátabb, könnyen kezelhető fejlesztői tudás nélkül is, könnyen és egyszerűen hozhatunk létre egy webshopot általa. Ha tervezünk Blogot írni, ami nagyban segíti a SEO-t, akkor a Shopify jó választás, továbbá mérési szempontból se utolsó, mivel beépített Google Analytics összecsatolási lehetőség is van. Ugyanakkor fejlesztői tudás nélkül nehézkes módosítani a robot.txt fájlt, amivel pedig sokszor nagy mértékben javítható a Google rendszerében egy webshop megítélése és a rendszer által kiosztott URL-ek manuális módosítása se lehetséges, de egyéb hiányosságai is vannak, pl. az url struktúra feltérképezésekor hátrány, hogy a termékkategória/ alkategória url hierarchiát a legalsó termékkategóriáig megőrzi a rendszer, azonban a termék url-ekben már eltűnik ez a rész.
A Shopify hátránya keresőoptimalizálási szempontból a már említett termék url probléma, illetve például az, hogy a termékkategória url-ekhez nem lehetséges megadni metaszövegeket manuálisan).
Webshop könnyű kezelhetősége
Amikor könnyű kezelhetőségre, használhatóságra gondolunk egy webshop esetében, nem lehet csupán csak egy oldalról vizsgálni a dolgokat. Fontos, hogy könnyedén lehessen az admin felületet is kezelni a webshop üzemeltetőjének.
Fontos, hogy a vásárlók gyorsan és könnyedén eljussanak a terméktől a fizetésig és nem utolsósorban a Google számára is jól átláthatónak kell lennie a webshopnak.
Összegyüjtöttünk 13 olyan pontot, amit a webshop kezelhetőség szempontjából mindenképpen figyelembe kell venni.
- Fontos, hogy a törött webshop linkeket kerüljük. A legrosszabb élmény a vásárló és a Google számára belefutni egy 404-es hiba üzenetbe. Ez nagymértékben csökkenti a vásárlási hajlandóságot és a Google is hátrébb sorolja a weboldalt az organikus keresési találatok között.
- Nagyon lényeges, hogy a webshopban található szöveg nem csupán a vásárlónak fontos, hogy minden információt megtudjon a termékről, hanem a Google robotjainak is.
- A megfelelő nyelv használata. Fontos, hogyha nem csak egy országban áruljuk a termékeket, akkor a weboldalnak is le kell követnie ezt és egy adott célországban az adott nyelven kell szólnia a vásárlókhoz.
- A baclinking talán az egyik leghatékonyabb SEO fegyver. Azok a webshopok, amelyek több backlink-et szereznek, előkelőbb pozíciót érnek el az organikus keresési találatok között.
- Zökkenőmentes vásárlás. Gyors, egyszerű és gördülékeny vásárlás biztosítása minden körülmények között. Ez egy nagyon fontos pontja a webshop kezelhetőségnek. Ilyenkor próbáljunk úgy gondolkodni, hogy mi minek örülnénk a legjobban, amikor vásárolnánk.
- Webshop sebesség. Manapság ebben a felgyorsult világban egy weboldal beöltődési sebessége sarklatos pont a sikerhez. Egy lassú weboldal – legyen bármilyen jó is – a termék nem fog vásárlást generálni.
- A cím optimalizálás. Ez egy alap szerkezeti pontja a webshopnak. Ez adja meg a felhasználók számára, hogy merről merre felé haladnak.
- HTML kód optimalizálás. A HTML kód a lelke a webshopnak, ha az nincsen rendben, akkor az egész webshop nincs rendben.
- Képek optimalizálása. Feltétlenül használjuk leíró szöveget a képekhez és kulcsszavakat is, hiszen a Google robotok ezt a szöveget tudják értelmezni. Ezen felül a képek mérete és fájlformátuma is nagyban befolyásolja a weboldal betöltési sebességét, ami pedig a felhasználói élményt befolyásolja.
- Legyen lényegretörő a weboldal tematikája.
- Kapcsoljuk le a doorway landoló oldalakat, ha fontosak számunkra a látogatók és szeretnénk jó eredményt elérni a keresőben, akkor ezeket állítsuk le.
- A Google számára nagyon fontos, hogy minden képernyőn megfelelő módon jelennek meg a tartalmak és a funkciók is jól működjenek. Ebből adódóan a mobil- és tablet képernyők ugyanolyan fontosak, mint az asztali nézet.
- Folyamatosan készítsünk friss tartalmat, blogcikkeket a webshopunkra. Ha Woocommerce webshopot használunk, akkor a megfelelő SEO bővítményt is töltsük le és ne habozzuk folyamatosan használni is.
Webshop betöltődési sebessége
Manapság nagyon fontos, hogy webshopunk 1-2 másodperc alatt elérhetővé váljon a felhasználók számára. Ez már nem opcionális, hanem kulcsfontosságú.
Manapság a mobilon történő vásárlások száma már a világ online vásárlásainak 24.5%-át teszi ki. Ez a szám pedig csak növekedni fog.
Ha meg akarjuk vizsgálni a weboldalunk sebességét és tanácsokat is szeretnénk kapni annak javítására, akkor érdemes a Google által biztosított “page speed insights” weboldalt és “test my site” weboldalakat használnunk konkrét javaslatok és javítási lehetőségek eléréséhez.
A webshop vásárlási folyamat
Sarkalatos pontra értünk el. A vásárlási folyamat optimalizálása az egyik legkényesebb folyamat. A vásárlási folyamat minél rövidebb, annál jobb. Az ideális vásárlási útvonal maximum 6 lépésből áll, ami a termék megtalálásától egészen a sikeres kiszállításig terjed.
A legtöbb webshop motor, mint a WooCommerce, Shopify és Shoprenter a lehető legrövidebb útvonalat használják, hogy a vásárlás gördülékeny legyen, de mi van akkor, ha egyedi- vagy egyéb webshop motort használunk? Összegyüjtöttünk 14 olyan pontot, amit mindenképpen be kell tartanunk, ahhoz, hogy a webshopunk az optimális vásárlás élményt nyújtsa.
- Optimalizáljuk a mobil fizetési oldalt. Manapság a mobil vásárlások száma folyamatosan növekszik és ennek elhanyagolása, akár 50%-os romlást is eredményezhet.
- Engedélyezzük a vendégként történő vásárlást. Fontos biztosítanunk a vásárlók számára, hogy ne kelljen regisztrálni ahhoz, hogy vásárolhassanak a weboldalon.
- Csak a szükséges információkat kérjük el. Minél tovább tart egy megrendelés leadása, annál nagyobb esély van arra, hogy a felhasználó megunja és inkább elhadja a weboldalt.
- Letisztult dizájnt használjunk. Minden fölösleges elemet távolítsunk el a vásárlási folyamatból. Miután a felhasználó a pénztárnál van, onnantól kezdve nincs szükség tovább tényezőkre, csupán a minél hamarabbi lezárásra.
- Több fizetési opció felajánlása. Fontos, hogy ne csak előre előre utalással, vagy kártyás fizetéssel lehessen a weboldalon vásárolni. A legtöbb felhasználó szereti az utánvétet vagy a PayPal fizetést.
- Kerüld el a meglepetés költségeket. A meghirdetett termék árán és szállításon felül ne próbáljuk rejtett költségeket a felhasználóra terhelni.
- Biztosítsuk a felhasználót, hogy az adatai biztonságban vannak. Ha van jelvényünk ami bizonyítja, hogy egy bizonyos szolgáltatással védjük az adatait, akkor ezt tüntessük fel.
- Használjunk form hitelesítő és hibaüzeneteket. Ezzel segítjük a felhasználókat, hogy minden szükséges adatot megadjanak a rendelés leadáshoz.
- Kapcsoljuk össze a felhasználókat az ügyfélszolgálattal. Az esetleges fennakadások végett fontos, hogy az ügyfélszolgálat elérhetősége fel legyen tüntetve minden alkalommal, lehetőleg a fejlécben és a láblécben egyaránt.
- Használjunk folyamatjelzőt. Ezzel megmutathatjuk a felhasználóknak, hogy még hány lépés van hátra a sikeres vásárlásig.
- A gyors regisztráció opciója. Fontos, hogy engedélyezzük a Facebook és Google fiókkal történő regisztrálást, hogy ezzel is felgyorsítsuk a regisztrációs folyamatot.
- A kosár tartalmának archiválása. Előfordul, hogy valaki elhelyez egy terméket a kosárba, de utána bezárja az oldalt, vagy a gép vagy telefon kikapcsol. Erre az opcióra megoldás, ha elmentjük a kosár tartalmát és biztosítsuk a felhasználókat, hogy később is megvásárolhatják azt a terméket, továbbá remarketing szempontjából se utolsó dolog.
- Óvatosan használjuk a promóciós kódokat. A fizetéskor fel kell tüntetnünk a lehetőséget a promóciós kód használatára, de mégse túl látványosan, hogy azok számára akiknek nincs kevésbé legyen zavaró.
- Ne felejtsük el a fizetés utáni megerősítő e-mailt kiküldeni!
PPC hirdetési és mérési kérdések webshopoknál
A következő pont leginkább a későbbi hirdetésekkel és a megfelelő mérések miatt fontosak.
Az e-commerce mérés vagy akár a különböző platformok méréseit segítő kódok implementációja szempontjából fontos figyelembe vennünk, hogy ezek beállítása milyen egyszerű vagy mennyire komplikált az adott webshop motor esetében. A legpopulárisabb webshop motorokat megnéztük, hogy milyen egyszerű a fent említettek kódok és mérések beállítása.
WooCommerce webshop motor
Az egyik legjobban ismert nemzetközileg is használt, ingyenesen is elérhető webshop motor. Maga a regisztráció és a kezdés rendkívül egyszerű. Rengeteg ingyenes plugin van az oldalhoz. Beépített fizetési lehetőségeket kínál és teljes körű kontrollt enged a saját adatokkal kapcsolatban. Ugyanakkor több nehézség is van ha publikálni szeretnék a weboldalt, továbbá hozzá szeretnénk rendelni a Facebook, Google Ads rendszereit vagy akár ecommerce mérést szeretnénk beállítani, illetve plusz tárhelyet kell vásárolni, hogy fel tudjuk tölteni a termékeket és forgalmat tudjuk kezelni.
Több órát is igénybe vehet, hogy minden szükséges bővítményt letöltsünk és hogy működni tudjon minden.
Fontos előny, hogy a Woocommerce webshop könnyen integrálható a Facebook conversions api-val (néhány kattintással beállítható), így könnyen kiegészíthetjük a Facebook pixeles – 3rd party cookie-t használó – Facebook konverziómérésünket 1st party adatokkal és 1st party méréssel, ezzel jóval több konverziós adatunk lehet a harmadik feles süti letiltások miatt kieső pixel méréseink helyére.
Shopify webshop motor
Ez a platform kifejezetten a webshopokra lett kitalálva és ebből adódóan sokkal egyszerűbb rajta létrehozni és működtetni a webáruházunkat. Rendkívül felhasználóbarát és nagyon egyszerű a különböző platformok, mint a Facebook és Google Ads mérések beállítása. Azonban a Shopify webshop motor esetében fontos, hogy ha az alapműködéstől eltérő egyéb funkciókra van szükségünk, akkor egyedi fejlesztésre van szükség, onnantól pedig, hogy módosítjuk az alap Shopify webshop működést, számos problémára számíthatunk az alapműködéssel kapcsolatban. Ami szintén fontos, hogy ilyen egyedi fejlesztésekhez nagyon nehéz webshp fejlesztő partnert találnunk Mo-on és csupán egyetlen hivatalos Shopify fejlesztő cég van Mo-on!
Ezeken felül számos ingyenes funkciót tesz lehetővé, ezeken felül pedig 24 órás ügyfélszolgálatot biztosít és saját tárhellyel rendelkezik, ami nagy kényelmet biztosít.
Ugyanakkor itt is megtalálhatók a negatívumok. Annak érdekében, hogy teljes körűen kihasználhassuk a Shopify webshop motor funkcióit, akkor havi 300 dolláros havi használati díjat kell fizetnünk, ami egy induló webshop esetében nem a legjobb és ha nemzetközi szinten is szeretnénk hirdetni, akkor további költségekkel kell számolnunk.
Shoprenter webshop motor
Magyarország „piacvezető” webshop motorja. Sok olyan funkcióval rendelkezik az alap csomagban is már, amivel egy kezdő webáruház már gond nélkül el tud indulni. Előnyei közé tartozik, hogy sok mindent be lehet állítani az admin felületen viszonylag egyszerűen, folyamatos fejlesztés alatt áll és kiemelten jó az ügyfélszolgálata, továbbá rendszeren tart oktatást a felhasználói számára. Saját tárhellyel és különböző csomagokkal rendelkezik, amelyek révén a webshopunk méretéhez tudjuk szabni a havidíjat.
Mivel sok mindent be lehet állítani az admin felületen, így könnyen el lehet rontani a már működő webshopunkat. Sajnos a design szempontjából se a legjobb az alap kialakítása és ebből adódóan, ha egyedi letisztult webshopot szeretnénk, akkor további költségekkel kell számolnunk. Továbbá, ha bármilyen egyedi számlázós vagy logisztikai szoftverrel szeretnénk összekapcsolni, akkor szintén nem lesz olyan könnyű dolgunk. Azonban a Kulcs-Soft készletnyilvántartási rendszerével integrálható.
Óriási hátránya, hogy 2022 májusában még nem rendelkezik GA4 (google analytics 4) integrációval, ami alapkövetelmény lenne egy webshopnál. Nem is beszélve arról, hogy a Facebook conversions api beállítása a Shoprenter webshop motor esetében egyedi fejlesztéssel lehetséges csak, nem kínálnak a Woocommerce-hez és a Shopify-hoz hasonló egyszerű partnerintegrációt.
Összességében a Shoprenter webshop motor használata egy faék egyszerű webshopnál jó választás lehet, de ha bármi szofisztikáltabbat szeretnénk, inkább a Woocommerce webshop motort válasszuk!
Összefoglalásképpen
Jól látható, hogy egy jól működő webshop kialakítása során sok olyan kritikus tényező van, amit figyelembe kell vennünk már a webshop motor kiválasztásakor is. Kiemelt szempont a seo-ra történő alkalmasság, a felhasználóbarát felület, a jó vásárlási élmény, a megfelelő mérhetőség, valamint az egyszerű feladatok esetében a könnyű használhatóság és átlátható admin felület.
Annak érdekében, hogy ne kerüljön többe a leves mint a hús, érdemes már a webshop tervezésekor figyelembe vennünk, hogy milyen csatornákon tervezzük a forgalomterelést a weboldalra és ennek megfelelő, erre alkalmas webshop motort kell választanunk. Több webshop motor esetében az alapbeállítások egyszerűek és a webshop motor maga ingyenes, azonban ha már szofisztikáltabb méréseket és emelt szintű beállításokat szeretnénk eszközölni, akkor ebbe beletörhet a bicskánk.
Ne sajnáljuk az időt az alapos tervezésre, hogy olyan webshop motort válasszunk, amely hatékonyan támogatja majd online üzletünk növekedését a későbbiekben is.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!
Felhasznált források:
https://www.webfx.com/blog/marketing/best-ecommerce-platform-for-seo/
https://usabilitygeek.com/7-html-guidelines-for-website-usability-seo/
https://usabilitygeek.com/new-age-of-seo-and-usability/
https://unamo.com/blog/seo/13-things-why-website-usability-is-important-for-seo
https://www.oberlo.com/statistics/mobile-commerce-sales
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-cee/feature/testmysite/
https://www.bolt.com/resources/ecommerce-checkout-best-practices/
https://www.stryde.com/pros-cons-top-ecommerce-platforms
https://optinmonster.com/woocommerce-seo-guide/