Webshop online marketing útmutató [2023]
Sikeres E-commerce marketing 2023-ban
E-commerce kitekintés: Hogyan növekedjünk a digitális világban?
Az elmúlt években jelentősen nőtt az e-commerce bevételek és az internetes végrehajtott vásárlások aránya Magyarországon is, és ezzel párhuzamosan egyre magasabb lett a belépési pont a jól működő webáruházak körébe. Ugyanakkor el kell mondani, hogy összehasonlítva a világban látható trendekkel és arányokkal, még óriási fejlődés előtt áll a hazai e-kereskedelem a maga 12-15%-os részesedésével az összes vásárlás között
Forrás: ekerstat.hu
A megcélzott webáruház bevétel tervezésekor érdemes csatornákban is gondolkodni, nem csak egy célszámban. Az alábbiakban bemutatjuk a legfontosabb e-commerce marketing csatornákat és azok jellemzőit.
Egyre magasabb a belépési pont – egyre nagyobb a verseny az e-kereskedelemben
Ahogy egyre több vállalkozás választja a digitális csatornákat a bevételszerzés céljából, úgy növekszik az e-commerce piac . A versenykörnyezet is permanensen változik, az elvárás már egyre magasabb. Ezért is kell az e-commerce vállalkozásoknak is egy arra a területre specializálódott szakértő segítségét kérniük a különböző marketing csatornák profi kezeléséhez és a kifogástalan komplex üzleti-, marketing- és digitális marketing stratégia megalkotásához.
E-commerce bevétel tervezése: Gondolkodjunk marketing csatornákban is, ne csak célszámokban
A különböző online marketing csatornák más-más megközelítést és stratégiát igényelnek, ezért szükséges ezeket külön kezelni, és már a bevétel tervezése során is figyelembe venni.
Ezt sok helyen már nem lehet egy cégen belül megoldani – főleg egy mikro- vagy kisvállalkozásnál, ahol egy-egy speciális digitális marketing csatorna esetében nem áll rendelkezésre házon belül a kielégítő tapasztalat és szaktudás és nem is lehetséges rövid időn belül megszerezni azt . Ilyenkor mindenképpen javasolt külső, profi szakértő segítségét kérni annak érdekében, hogy a lehetséges legrövidebb időn belül pozitív megtérülést érhessünk el.
E-commerce üzleti tervezés csatornánként: a tervezést nem kell túlbonyolítani, egy Excel táblázat is tökéletes erre a célra.
A keresőoptimalizálás például mára annyira összetett lett és olyan gyorsan változik, hogy SEO szempontból is előnyös tartalmat összerakni a webáruházunk számára, esetleg elvégezni egy tartalom kimérést, vagy akár egy komolyabb backlink építést megvalósítani házon belül ma már komoly kihívást jelenthet.
A fizetett webshop hirdetések világa – A folyamatosan változó szabályok kihívásai
A PPC szakma alapvető szabályai és lehetőségei, valamint bevált gyakorlatai megállás nélkül változnak. Egy nagyon komoly e-commerce versenykörnyezetben (divat, állateledel, gépjármű) sajnos kevés lehet az a tudás, amit a gyorstalpaló seo szakmai tanfolyamokon el lehet sajátítani. Az igazán komoly e-commerce forgalmat hozó célpiacokon emiatt egy kiemelkedő tudással és komoly iparági referenciákkal rendelkező PPC ügynökség jó választás lehet (mivel egy ilyen ügynökségnek nálunk jóval több direkt oktatáshoz fér hozzá az egyes hirdetési platformoknál biztosítva a naprakészséget és az aktuálisan rendelkezésre álló best practice-sek beépítését a hirdetési kampányainkba, mintha házon belül kezelnénk azokat).
- Facebook (Meta)/Instagram
- Tiktok
- stb
Email marketing – A webshop marketing automatizáció és a személyre szabott tartalom ereje
Az e-mail marketing továbbra is egy hatékony eszköz az e-commerce vállalkozások számára, amelynek segítségével hosszú távú kapcsolatot építhetnek ki megléső és potenciálisa vásárlóikkal.
Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az email marketing nem egyenlő a hírlevél kiküldéssel!
Felejtsük el azokat az egyszerű emaileket, amik csak arról szólnak, hogy pl.: „Ma 20% kedvezményt adunk”. Ezek már régen nem működnek, és a hitelességünkeet is amortizáljáka. Ki kell használni a modern email- és marketing automatizációs lehetőségeket, az ún flow emaileket.
Egy jól összerakott webáruház marketing automatizációs rendszerben a vásárló szinte hiperperszonalizált emaileket kaphat, az aktuális igényeihez, érdeklődéséhez és viselkedéséhez passzoló tartalommal. A megfelelő pillanatban „noszogtathatjuk” őt a vásárlás irányába, például egy állateledel webshop esetében egy kutya gazdi csak kutyákat érintő tartalmat kap.
Egy jó beállított triggerrel remekül működik, pl. viselkedése alapján az is megkapja a kutyás gazdiknak szánt tartalmakat, aki feliratkozáskor nem jelölte be azt, vagy esetleg feliratkozás után lett kutya gazdi.
A következő email típusokat és lehetőségeket javasolt használni a hatékony email kommunikáció érdekében:
- Welcome flow:
A feliratkozás után ne csak egy „Köszönjük a feliratkozását” emailt küldjünk ki, hanem mehet egy több emailes sorozat, amiben be tudjuk mutatni a webshopunk fő erősségeit. Továbbá nagyon hatékonyan tudjuk edukálni a leendő vásárlókat is, azzal kapcsolatban például, hogy milyen szempontokat vegyenek figyelembe egy vásárlásnál. Az sem elhanyagolható szempont, hogy ebben a flow-ban finoman kezelhetjük a konkurenciát is. - Re-engagement flow
Ha valaki egy ideje nem nyitott meg emailt illetve nem vásárolt – ez a viselkedéséből látszik – akkor kiküldhetünk a feliratkozónak egy emlékeztető emailt, például, „Hahó, rég láttunk, gyere nézz szét a webshopon…” - Trust/relation/social proof
A vásárlás után kérhetünk az elégedett vásárlóktól értékelést, illetve, ha nagyon jó testimonialt (vevővéleményt) kapunk – pláne, ha videós formátumban – akkor ezt szükséges megmutatni a feliratkozóknak, ezzel is növelve a hitelességünket. - Abandoned cart reminder flow
Az interneten történt vásárlások csak kb. 30%-a végződik sikerrel, azaz kb. 70% abbahagyja a vásárlást. Sok oka lehet a vásárlás megszakításának (pl telefon, a gyerek elkezdett sírni, meghozták a pizzát, stb), nem biztos, hogy valóban nem volt meg a vásárlási szándék. Ilyenkor egy kedves emlékeztető email segíthet a vásárlás lezárásában, amin nagyon jó arányban tudja eredményesen lezárni a vásárlásokat. - Abandoned browse reminder flow
Ez a flow abban különbözik az előzőtől, hogy ebben az esetben a látogató csak megtekintett egy terméket, de nem kezdte el a vásárlási folyamatot. Ilyenkor a látogató pár óra múlva kaphat egy kedves emailt, amiben „véletlenül” azok a termékek vannak, amelyeket korábban megtekintett. Természetesen erre csak akkor van lehetőségünk, ha egy már regisztrált és a webáruházunkat bejelentkezéssel használó felhasználóról van szó.
Marketplace jelenlét e-commerce szereplőknek – Mire kell figyelni az online piactereken való megjelenésnél?
Van, aki külön csatornaként kezeli ezeket a piactereket, de ez csak egy technikai kérdés. Amire oda kell figyelni – és itt csúszik el legtöbbször a marketplace értékesítés – hogy nem teszik bele az időt és az energiát abba, hogy az adott termék a megfelelő kategóriába legyen „befűzve” mondjuk az Árukeresőn, hanem csak egyszerűen feltöltik azokat. A másik nagy segítség az előre beállított szabályok alapján automatizált licittel dolgozó támogató-szolgáltatások (pl.: Beed)
A gyümölcsöző működés érdekében fontos az online piacterekkel való hatékony együttműködés, hiszen ezáltal jelentősen növelhető a vállalkozás webes láthatósága és nagyon sok új vásárló érhető el általa.
Mire ajánlott odafigyelni a weben elérhető piactereken e-commerce szereplőként?
- Az Árukeresőn és más piactereken való megjelenés előkészítése és optimalizálására
- Helyes kategóriák és kulcsszavak kiválasztására a termékek számára
- Átgondolt termékleírások és vonzó termékképek készítésére
- Folyamatos monitoring és adatelemzésre a teljesítményünk és a versenytársak teljesítményének nyomon követése érdekében
- Nagyon fontos a kiváló kapcsolat és az olajozott együttműködés a piacterekkel a sikeres értékesítés érdekében.
Az organikus keresési forgalom (SEO) ereje az e-kereskedelem növekedésében
Az e-kereskedelem kiélezett verseny által jellemzett mais világában az organikus – ingyenes – keresési forgalom növelése kulcsfontosságú az üzleti siker érdekében. A keresőoptimalizálás (SEO) szerteágazó intézkedéseinek helyes alkalmazása segít abban, hogy weboldalunk a lehető legjobb eredményeket érje el a keresőkben, ezáltal növelve a webshopunkra terelt ingyenes látogatói forgalmat és az ügyfél-elkötelezettséget.
A jó SEO kampány három fő területre osztható:
- Technikai SEO:
Az online boltunk technikai elemeinek optimalizálása elengedhetetlen, hogy a keresők könnyen indexeljék és értékeljék az oldalt. A technikai SEO az alapja egy jól prosperáló online jelenlétnek, mivel elősegíti a webshop organikus rangsorolását a keresőmotorokban, és hozzájárul az e-commerce vállalkozásunk webes láthatóságának növeléséhez.
A technikai SEO a webáruház mögött meghúzódó kód elemekre összpontosít, így gyakran kevésbé észrevehető a felhasználók számára, de alapvető jelentőségű a keresőmotorok számára. - On-page SEO:
Az on-page keresőoptimalizálás egyre fontosabbá válik az e-commerce marketingben is. A jó minőségű és hasznos tartalom elősegítheti a márkaépítést, a közösségi média követők számának növelését, és hozzájárulhat a nagyobb organikus keresési forgalom megszerzéséhez és a hosszú távú gyümölcsöző vásárlói kapcsolatok kiépítéséhez.
A blogolás és a minőségi tartalom gyártása lehetővé teszi, hogy szakértőként pozicionáljuk magunkat a piacon, és értéket nyújtsunk a célközönségünk számára. - Off-page SEO:
A backlinkek építése és a külső hivatkozások kezelése a webshopl hitelességének növelése érdekében kulcsfontosságú az off-page SEO szempontjából. A minőségi és releváns backlinkek elősegítik a webáruházunk jó rangsorolását a keresőmotorokban, mivel ezek a linkek a keresők számára azt jelzik, hogy a webshopl értékes és megbízható információkat tartalmaz.
A jól megvalósított off-page webshop SEO stratégia eredményeképpen a webáruházunkra nagyobb eséllyel találnak rá a potenciális ügyfelek, ami növeli a várható vásárlásokk számát és a vállalkozás bevételét.
Fontos hangsúlyozni, hogy a folyamatos SEO erőfeszítések nélkül az e-commerce vállalkozások erősen lemaradhatnak a versenytársaiktól. Az organikus keresési forgalom egyenlő az ingyenes, hosszú távon is fenntartható stabil látogatószámmal, amely hozzájárul az online áruház folyamatos növekedéséhez és nagyban növelheti jövedelmezőségét. Ha a webshopunk kizárólag fizetett hirdetésekből tud látogatókat és vásárlókat szerezni, mert egyáltalán nem jelenik meg az organikus keresési találatok között, az a költséghatékonyságunkat rontja.
A közösségi média szerepe az e-commerce üzleti tervezésben
A közösségi média platformok is fontos szerepet játszanak az e-commerce marketingben. Azokon a platformokon célszerű jelen lenni és aktív kommunikációt folytatni a célközönséggel, ahol megtalálható a célcsoportunk. Szinte minden közösségi média csatornának van egy tipikus közönsége, így súlyozható, hogy melyiken milyen intenzitással jelenünk meg.
Fontos a helyes e-commerce közösségi média stratégia kidolgozása, a közönség igényeinek megismerése és a releváns tartalom megosztása. Jó gyakorlat lehet a közösségi média kampányokkal való kísérletezés annak érdekében, hogy megtaláljuk a legoptimálisabb megközelítést. Teljesen mást kell használni, ha cégvezetőknek szeretnénk eladni, mintha 30-40 éves nőknek vagy a fiatalabb, 18-22 éves korosztálynak.
Első körben nem tanácsolt minden közösségi média csatornára egyforma fókuszt helyezni, sok helyen működik, hogy 1-2 csatornával indítanak, és amikor már rutinszerűen működnek, akkor lépnek tovább egy újabbra.
Legfontosabb közösségi média csatornák e-commerce vállalkozások számára:
- Youtube
- Tiktok
A közösségi média kiemelkedő szerepet játszik a webáruházak bevételének növelésében és az e-commerce marketing stratégiában. Az optimális csatornák kiválasztása és az aktív jelenlét segít abban, hogy hatékonyan elérjük a célcsoportunkat, növeljük online boltunk ismertségét és hosszú távon lojális vásárlókat szerezzünk. A közösségi média megkönnyíti az interakciót az ügyfelekkel, lehetővé téve, hogy azonnali visszajelzéseket kapjunk és reagáljunk az igényekre. A közösségi média elengedhetetlen eszköz az e-commerce vállalkozások sikeréhez.
Összefoglalva
Az e-commerce marketingben a hatékony bevétel növeléséhez célravezető több digitális marketing csatornára is fókuszálni. Minden csatorna más megközelítést és stratégiát igényel, és a kulcs a különböző csatornák összehangolt kezelése. A legfontosabb, hogy mindig a célközönség igényeit és elvárásait tartsuk szem előtt, és ennek alapján készítsük el online marketing stratégiánkat.
A különböző marketing csatornák kezelésében a házon belüli megoldások gyakran nem elegendőek a versenyben való tökéletes helytálláshoz. A SEO, PPC, email marketing, közösségi média és a marketplace-ek kezelése rendre egyre összetettebbé válik, és a releváns tapasztalattal rendelkező szakértők bevonása ma már nélkülözhetetlen a hatékony e-commerce marketing kivitelezéséhez.
Az e-commerce piaci versenyben való hatékony részvételhez az is fontos, hogy a vállalkozások szakemberei időről időre képezzék magukat és nyitottak legyenek az újításokra. A digitális marketing eszköztár és szakma is nagyon gyorsan változik, és azok a vállalkozások, amelyek nem követik ezeket a változásokat, lemaradnak a vásárlókért folytatott versenyben.
Reméljük, hogy ez a cikk segítséget nyújtott abban, hogy lássuk a különböző e-commerce marketing csatornák jellemzőit, felhasználási lehetőségeit és jelentőségét. Ha ezeket a csatornákat megfelelően alkalmazzuk és az ehhez illeszkedő mixben összehangoljuk, akkor jelentős mértékben növekedhet a webshopunk bevétele és ismertsége.
E-commerce szakértőként szeretném hangsúlyozni, hogy a jövőben még több lehetőség és kihívás vár ránk a digitális világban, és csak azok a vállalkozások maradnak versenyképesek, amelyek képesek alkalmazkodni és fejlődni.
Szerző:
Borsi Zsolt
Grandopet.hu
e-commerce vezető és SEO szakértő
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!