Tartalommarketing – miért fontos, mire figyeljünk?
Nagyon divatos kifejezéssé vált napjainkban a content marketing, vagy magyarosabb kifejezéssel élve a tartalommarketing. Annak ellenére, hogy ez egy nagyon divatos buzzword, mégis sok félreértésre ad okot a tekintetben, hogy pontosan mi is ez, hogyan alkalmazzuk okosan és hogy milyen alapvető hibákat érdemes elkerülni. A megfelelően kivitelezett tartalmi stratégiával hatékonyan erősíthetjük márkánkat és építhetjük tovább vállalati imázsunkat.
Mivel a jó tartalom elengedhetetlen egy hatékony weboldal, illetve hatékony komplex online jelenlét felépítéséhez, fontos foglalkoznunk vele és elsajátítanunk az alapokat annak érdekében, hogy maximálisan kiaknázhassuk az online marketingben rejlő lehetőségeket.
Mi is az a tartalommarketing?
Legelőször is meg kell különböztetnünk két nagyon hasonló kifejezést, a tartalmi stratégiát és a tartalommarketinget. Ehhez meg kell vizsgálnunk mindkettőnek a pontos definícióját.
Tartalomstratégia:
“A tartalomstratégia hihető, hiteles és átlátható médiumokon keresztül juttat el információkat a közönségnek egy adott szervezet stratégiai céljainak támogatásának érdekében. Magába foglalja tartalmak megtervezését, előállítását és kezelését írott és digitális médiumokban.” A tartalomstratégia olyan tartalmat állít elő és juttat el a szervezet számára fontos közönségeknek, amelyek a közönség számára érdekesek és amely tartalmakra adott pillanatban szükségünk van.
Tartalommarketing:
“A tartalommarketing olyan tartalom előállítását jelenti, amelynek célja elsősorban a szervezet számára a közvetlen profitszerzés.”
A két fogalom közti legnagyobb különbség, hogy a tartalmi stratégia keretében a közönség számára értékes tartalmat kínálunk, míg a tartalommarketing célja a közvetlen profitszerzés, tehát a tartalommarketing keretében a szervezet számára fontos tartalmak elfogyasztására vesszük rá a közönségünket (pl. egy termékleírás vagy szolgáltatás bemutató oldal megtekintésére).
Ha a tömegkommunikációra gondolunk, akkor ezen belül széles a tartalmi skála. Az objektív újságírás áll a skála egyik végén, a másik végén pedig a marketing. A tartalomstratégia valahol a skála közepén található, egy hajszálnyival közelebb az újságíráshoz.
Miért fontos a jó tartalom?
Az egyre élesedő hirdetői verseny és az egyre nagyobb tartalmi dömping hívta életre azt a szükséget, hogy a potenciális ügyfeleket ne csupán egyértelműen sales tartalmú üzenetekkel, hanem a számukra hasznos tartalmakkal is megszólítsuk. Ahhoz, hogy a közönségünk figyelmét felkeltsük egyértelmű, hogy a számukra értékes, hasznos tartalmakat kell nyújtanunk a cégünk / szervezetünk stratégiai céljaival összhangban akkor, amikor nekik erre szükségük van.
A hasznos, releváns tartalom különösen fontos pl. a vállalati- vagy termékweboldalunk megfelelő keresőoptimalizálásához (akár egy külön blogra elhelyezve az edukációs jellegű tartalmakat), de közösségi médiamegjelenéseink hatékonyságnöveléséhez, de online hirdetéseink landing oldalain is nagy hasznát vehetjük a figyelem megragadásához.
Mit érdemes tudni a tartalomgyártásról?
Az értékes tartalom (és nem a marketing tartalom) nyújtása alapvetően azt jelenti, hogy olyan információs anyaggal, videóval, cikkel vagy edukációs anyaggal szólítjuk meg az embereket, amelyre adott pillanatban szükségünk van. Tehát a tartalmat akkor kell kínálnunk nekik, amikor, ahol és amilyen formában arra szükségük van. Ha nem ilyen tartalmat kínálunk a közönségünknek, akkor nem fognak megajándékozni minket az idejükkel és a figyelmükkel, valamint interakcióba lépni azzal a tartalommal, amely kritikusan fontos a vállalatunk / szervezetünk sikere szempontjából.
Olyan tartalmakat kell megterveznünk, előállítanunk és gondoznunk egy komplex tartalmi stratégia keretében, amely hiteles, hihető, ösztönző, átlátható és a közönség számára hozzáadott értéket jelent, valamint segíti őket a fontos magánéleti vagy üzleti döntések meghozatalában.
Lássunk egy példát arra, hogy mi is a különbség egy hasznos tartalom és egy marketinges tartalom között.
Hasznos tartalom:
http://www.elproducente.com/travel/xiaomi-m365-scooter-vs-segway-ninebot-es2-comparison-review-manual/
Marketing tartalom:
http://xiaomishop.hu/xiaomi_mijia_m365_elektromos_roller_fekete
A két fenti linken található tartalmak között a legnagyobb különbség az, hogy a második tartalom egy webshopban található, a cél tehát egyértelmű. Feldicséri a terméket a webshop tulajdonosa azzal a céllal, hogy rávegyen minket a vásárlásra. Az első tartalom ezzel szemben egy olyan tartalom, amely önmagában is megáll és hasznos segítséget nyújt azoknak, akik elektromos roller vásárlásán gondolkodnak. Nem egy webshopban található, nem tartalmaz hatalmas cta bokszokat annak érdekében, hogy rávegyen minket a vásárlásra. A tartalom önmagában tekintve értékes, hasznos és azokat éri el, akik a Xiaomi M365-ös és a Segway Ninebot elektromos rollerek között vacillálnak és még nem döntöttek. Feketén-fehéren megmutatja a két roller technikai specifikációt és a leendő használó szempontjából értékeli őket különböző paraméterek mentén. Mivel nem egy webshop vagy gyártó weboldalán található, hitelesebbnek is érzékeli a látogató. Az, hogy weboldalon Google AdSense hirdetések vannak, a cikk értékéből nem von le semmit. A tartalom önmagában megáll és egyértelműen hasznos annak, akinek éppen erre van szüksége. Ugyanilyen termékösszehasonlítást megtalálhatunk természetesen a YouTube-on is.
A tartalmi stratégia alapvetően egy évnél hosszabb időtartamra szól és egyféle útvonaltervként szolgál valamennyi taktikai, illetve akció szintű tevékenységünkhöz. Ez nincsen másként a tartalomstratégia esetében sem.
Hogyan készítsünk hiteles online tartalmat?
Egy átgondolt, jól működő és sikeres tartalmi stratégia során ügyelnünk kell arra, hogy olyan tartalmak készítésébe fektessük az erőforrásainkat, amelyek mind egy irányba mutatnak: támogatják a vállalat / szervezet stratégiai céljainak elérését. Ha a szervezetünk például prémium kategóriájú audiovizuális berendezések értékesítésével foglalkozik, akkor a termékünk célközönsége számára a megfelelő tartalmakat kell előállítanunk. Ilyen tartalom lehet például a különböző audiovizuális technológiákról történő edukáció, konkrét termékösszehasonlítás, objektív terméktesztek, szakértői tartalmak.
Az előállított tartalmakat a megfelelő csatornán és a megfelelő platformon a megfelelő pillanatban, formában és helyen kell eljuttatnunk az érdeklődőknek. Miért is olyan fontos ez? Napjainkban néhány perc alatt annyi inger ér bennünket, mint a korábbi generációkat több év vagy akár egy egész élet alatt. A nap 24 órából áll mindenki számára, ezért gondosan megválogatjuk, hogy milyen tartalmakat fogyasztunk. Felhasználóként olyan tartalmakat szeretnénk kapni, amelyek egy adott pillanatban hiteles módon segítenek nekünk valamely probléma megoldásában vagy egy adott élethelyzetben segítséget adnak nekünk.
Perszonalizált online tartalom
Ahhoz, hogy a vállalatunk / szervezetünk stratégiai céljait támogató tartalmakat készíthessünk el, kulcsfontosságú a közönségeink megismerése. A hagyományos demográfiai célcsoport definíciók ideje lejárt, ennél jóval több információra van szükségünk a célközönségeinkről ahhoz, hogy a számukra értékes, releváns és hasznos tartalmat nyújthassunk. Különösen a B2B marketingben van nagy jelentősége az ún. buyer persona meghatározásának. Ez azt jelenti, hogy konkrét kutatási adatokra támaszkodva – nem intuitívan, hanem tényadatokra építve -, meglévő ügyfeleink megkérdezésével elkészítjük a tipikus vásárlóink buyer personáit, feltérképezzük fájdalompontjaikat, félelmeiket, céljaikat és ennek felhasználásával készítünk a számukra hasznos, hiteles és releváns tartalmakat. Például ha egy adott szolgáltatásunk – pl. HR outsourcing, teljes körű HR menedzsment – célcsoportja az a HR döntéshozó, akinek a legnagyobb félelme az, hogy – a munkaerőhiánnyal összefüggésben – nem tudja betölteni a fluktuáció miatt megüresedett pozíciókat megfelelően kvalifikált szakemberekkel – akkor neki olyan tartalmat kínálhatunk, amely erre a fájdalompontra kínál megoldási lehetőségeket, hasznos tippeket – ami elsősorban nem a mi konkrét szolgáltatásunkról szól, hanem edukációs jellegű. Azzal, hogy a hasznos tartalom pl. a mi céges blogunkra kerül ki, már önmagában is támogatja azt a stratégiai célt, hogy komplex szakértőként, tanácsadóként pozicionáljuk magunkat a piacon, egyúttal nagyon hasznos tartalmat adtunk a közönségünknek – reklámszagúság nélkül – egy olyan témában, amiben információt kerestek (nem marketing tartalmat!) és amely kapcsolódik a termékünkhöz, valamint felhívtunk a figyelmet magunkra – mint szakértőre – egy értékes és hasznos edukációs tartalommal.
Egy jól felépített, hasznos és célzott tartalmakkal ellátott szakmai blog online konverziós aránya akár 10%-os is lehet (valós mért adat: B2B marketing, árajánlatkérés)!
Összegzésképpen
A WebMánál hiszünk abban a mondásban, hogy “minél több olyan tartalmat kínálsz az embereknek, amelyre szükségük van, annál több időt fognak eltölteni olyan tartalmakon, amely a céged számára fontos”.
Az online térben egyre inkább kiélezett hirdetői verseny a potenciális vásárlók figyelméért, a modern kor vásárlóinak öntudatossága, valamint a felhasználók idejének szűkössége egyaránt a tartalomgyártás fontosságára hívja fel a figyelmet. A hirdetők számára kulcsfontosságú, hogy ne csupán hirdetési tartalmakkal, valamint sales és marketing üzenetekkel legyenek jelen a felhasználók mindennapjaiban az online térben sem. A vásárlási döntési folyamat komplexitásából adódóan kulcsfontosságú, hogy már a kezdeti fázisban is ránk találjanak az érdeklődők, amikor egy konkrét problémával kapcsolatban információt keresnek vagy éppen csak kikapcsolódásra vágynak. A megfelelő pillanatban, a megfelelő platformon és csatornán kell elérnünk őket olyan tartalommal, amely a számukra hasznos és nem az azonnali profitszerzést szolgálja.
A hiteles, hasznos, érdekes és minőségi tartalomnak kiemelt szerepe van az online hirdetések landing oldalain, weboldalaink keresőoptimalizálása során és komplex online jelenlétünk kialakításában is.
Figyeljünk oda a minőségi tartalmak előállítására, amelynek alapját – sok más online megjelenéshez hasonlóan – a potenciális vásárlóink megismerése jelenti az alapot.
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!
Felhasznált források: