2018. március 21., szerda

Magas a honlapom visszafordulási aránya. Mit tegyek?

Az első és legfontosabb dolog, amit meg kell nézni, hogy ténylegesen magasnak számít-e a visszafordulási arány, vagy teljesen normálisnak számít a honlap kontextusához képest. Ehhez nagyon jó segítséget nyújt egy korábbi blogcikkünk.

Amennyiben alaposan megvizsgáltunk minden körülményt és még mindig úgy gondoljuk, hogy túl magas a weboldalunk visszafordulási aránya, érdemes megpróbálni javítanunk a weboldalon. Ehhez összegyűjtöttünk 10 tippet.

1. Használhatóságbeli problémák

Sok esetben a magas visszafordulási arány annak tudható be, hogy valamilyen használhatósággal kapcsolatos probléma van a weboldalon. Erre a legegyszerűbben úgy lehet rájönni, hogy megnézzük a saját weboldalunkat, hátha mi is belebotlunk a problémába.

Amennyiben nem találjuk azt, rengeteg eszköz van, melyet arra fejlesztettek ki, hogy teljes képet adjon arról, hogy a felhasználók hogyan használják az oldalt. Ezek segítségével meg lehet mondani, hogy a honlap látogatók legörgetnek-e a weboldal aljára, hogy megpróbálják-e kitölteni az ott található űrlapot, hogy valamilyen külső link miatt elhagyják az oldalt, stb. Az ilyen jelentések alapján rájöhetünk, hogy milyen problémák vannak az oldalon.

2. Legyen vonzó a dizájn

Az ún. landing oldalaknál (ahova Google AdWords, Facebook, LinkedIn, stb. kampányainkból érkeznek a látogatók) különösen fontos, hogy esztétikus legyen a dizájn. Ezekben az esetekben különösen oda kell figyelni arra, hogy milyen színeket és betűtípust használunk, valamint hogy hogyan rendezzük el az információkat, melyek kerülnek pl. a hajtás fölé.

Minden szín más és más érzelmeket képes kiváltani az emberekből, így figyelni kell rá, hogy mely színeket használjuk a honlapon. Az sem elhanyagolható, hogy mi a weboldal célja, pl: nőknek szeretnénk sminktermékeket eladni vagy egy másik vállalkozásnak kínálunk IT szoftvert. Ezek mind mind befolyásolják azt, hogy mely színek a megfelelőek a számunkra.

Kép forrás: https://blog.kissmetrics.com/color-psychology/

Az MIT (Massachusetts Institute of Technology) szerint az sem mindegy, hogy milyen betűtípust választunk, mivel az is hatással van a látogató érzelmeire. Ennek az egyik fontos összetevője az, hogy életünkben melyik betűtípusokkal milyen környezetben találkoztunk. Vannak olyan betűtípusok, melyeket általában a hivatalos szervek vagy nyomtatott sajtó használ, ezeket megbízhatóbbaknak érezzük, mint azokat a betűtípusokat, mint amilyeneket pl. a bulvárújságok használnak. Egy A/B teszten alapuló kutatás szerint pl. blogok olvasottságának szempontjából az Arial, Georgia és Verdana betűtípusok közül a Georgia volt a legjobb, mivel több ember olvasta el az ezekben íródott a cikket a végéig. Ugyanígy tesztelték a betűméretet is és számukra a 14 pixeles betűméret hozta a legjobb eredményt, habár vannak olyan kutatások, melyek szerint az ennél nagyobb betűméret erősebb érzelmi reakciót vált ki az emberekből, így jobb eredményeket érhetünk el vele.

Kép forrás: https://www.ventureharbour.com/font-experiment/

3. Használjunk címeket és alcímeket

Mindig használjuk informatív, összefoglaló címeket és alcímeket! Alig pár másodpercünk van arra, hogy meggyőzzük a látogatót, hogy számára értékes a tartalom, melyet az oldalon talál, mielőtt elhagyja azt. Éppen ezért szinte mindenki rögtön a címeket és az alcímeket nézi, hogy megfelelő képet kapjon a tartalomról, és csak akkor olvassa el a kisbetűs részt, ha a cím meggyőzte őt, hogy a tartalom érdemes az elolvasásra.

Például egy hosszú blogcikk esetében érdemes lehet oldalon belüli hivatkozásokat használni, hogy a látogatókat rögtön a számukra érdekes tartalomhoz tudjuk navigálni.

4. Kerüljük a hosszú bekezdéseket

Mint ahogy az előző pontban említettük, ez emberek, csak a címek után olvassák el a szövegbekezdéseket, és ha ezek túl komplexek, tele vannak szakzsargonnal, vagy egyszerűen nem nyújtanak eredeti tartalmat, akkor az emberek egyedszerűen el fogják hagyni az oldalt.

Használjunk:

  • Rövid, egyszerű mondatokat
  • Hagyjunk helyet a bekezdések között
  • Tegyünk a szöveg közé képeket
  • Használjunk felsorolást
  • Félkövérre emeljük ki a fontos részeket
  • Hivatkozzunk a forrásokra.

5. Optimalizáljuk az oldalt a fő keresési kifejezésekre

Ha a Google Analytics fiókunk össze van kötve a Google Search Console-lal, könnyedén megnézhetjük, hogy mely keresési kifejezésekre jelenik meg a weboldalunk a Google keresőben, milyen százalékban kattintanak rá, vagy hogy átlagosan hányadik találatként jelenik meg a weboldalunk a keresőben. Egyéni riport segítségével azt is megtudhatjuk, hogy mely keresési kifejezéseknél mekkora a visszafordulási arány. Ezen adatok segítségével érdemes optimalizálni a weboldalunkon megjelenő tartalmat.

6. Használjunk linkeket

Ha például blogcikket írunk, mindig érdemes linkeket használni, melyek színesítik a cikket és átvezetnek esetleg egy másik, általunk írt tartalomra, így növeli a látogatók elköteleződésének lehetőségét. Ezekre a linkekre való kattintást Google Analytics segítségével könnyen tudjuk mérni is.

A link lehet

  • Belső link (mely például a blogon belül egy másik cikkre visz)
  • Külső link (mely például egy általunk hivatkozott tartalomra mutat)
  • Horgony linkek (ezek segítenek a hosszú blogcikken belüli navigációt)
  • Más tartalomra, pdf, docs, videó, mutató linkek.

7. Hirdetéseinkkel célozzuk a megfelelő közönséget

Sokszor előfordul, hogy a weboldallal vagy az érkezési oldallal nincs semmi gond, csak egyszerűen nem a megfelelő közönség látogatja meg a honlapunkat. Hogyan lehetséges ez?

  • Nem megfelelően célzott online marketing kampányokat futtatunk (Google AdWords, Facebook, LinkedIn, stb.).
  • A hirdetésekhez használt hirdetésszöveg vagy banner félrevezető, nem releváns.
  • Nem megfelelő címet adunk a blogcikkünknek.
  • Irreleváns csoportokban osztjuk meg a tartalmainkat.
  • Stb.

Ezek mind mind növelik az oldal visszafordulási arányát, hiszen a látogatók számukra nem releváns tartalmat látnak. Ahhoz, hogy ezt kiküszöböljük győződjünk meg róla, hogy a fent említett problémák nem állnak fent, valamint hogy megfelelő és szakértő online ügynökséggel dolgozunk együtt. Ez utóbbit hirdetőként sokszor nehéz megállapítani. A WebMa AdWords audit szolgáltatásával átffogó képet kaphat arról, hogy mennyire profin kezeli kampányait a megbízott ügynökség.

8. Mobil weboldal optimalizáció

Ha a Google Analytics adatok azt mutatják, hogy magas a visszafordulási arány mobilról, akkor szinte biztos, hogy valamilyen mobilnézet optimalizációs hiba van a weboldalunkon. A mai világban már elengedhetetlen, hogy az oldalunk mobiltelefonra is optimalizált legyen, mert a legtöbb ember ma már mobilról hajtja végre online keresései legnagyobb részét.

9. Csökkentsük a betöltődési sebességet

A betöltődési sebesség a legkritikusabb a honlapok tulajdonságai közül. Ha egy oldal lassan töltődik be, akkor teljesen mindegy, hogy mit tartalmaz az oldal, hiszen a felhasználó elhagyja, még mielőtt meglátná magát a tartalmat. Ha az oldalunk 2 másodpercnél hosszabb ideig töltődik, akkor azt sürgősen csökkentenünk kell. Az ingyenes Google “Page Speed Insight” eszközzel könnyedén megállapíthatjuk, hogy mennyire gyors az oldalunk, valamint hogy mit tehetünk a gyorsítása érdekében. A témáról bővebben itt olvashattok.

10. Mérjük eventnek az weboldal görgetést

Ahogy már az előző cikkünkben is említettük, a mérés természetéből adódóan magas visszafordulási arányt (ami például blogcikkeknél látható), a görgetés (scrolling) mérésével könnyedén lehet korrigálni. Ha mérjük azt, hogy a látogatók legörgettek az oldal 50%-ig, akkor sokkal kevesebb lesz a lepattanó munkamenet és több információt kapunk arról is, hogy hogyan viselkednek az oldalunkon a látogatók (figyeljünk rá, hogy interaction típusú mérést tegyünk be, ne pedig non-interactiont).

Összefoglalva

Rengeteg oka lehet annak, hogy magas a visszafordulási arány a weboldalunkon: gyakran helytelenül ítéljük meg, hogy mit is jelent a magas visszafordulási arány vagy rossz a mérésünk, nem elég gyorsan töltődik be az oldal, nem mobilra optimalizált és még sok más oka lehet.

Annak megállapításához, hogy mi is a fő gond és a hiba kijavításához rengeteg mindent kell megvizsgálnunk, ami időt, energiát és megfelelő szakértelmet igényel. Ha nem szeretne sok időt és energiát fektetni ebbe, akkor kérje a WebMa weboldal usability elemzés szolgáltatását és mi elvégezzük az elemzést Ön helyett!

Forrás: https://www.digishuffle.com/blogs/bounce-rates-google-analytics/

Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!


Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: