2019. július 19., péntek

Teljesen mindegy, hogy cégvezetőként, értékesítési vezetőként vagy marketing szakemberként tartozik hozzánk az online hirdetések felügyelete vagy cégünk teljes online marketing tevékenységének összefogása, a beszállító ügynökségek ellenőrzése, érdemes tisztában lennünk azokkal az alapkövetelményekkel, amelyeknek meg kell felelnie valamennyi online hirdetésünknek. Érdemes megismernünk azokat a leggyakoribb szarvashibákat, amelyek felbukkanása azt jelzi, hogy alapvető gond van a hirdetéseinkkel.

Blogcikkünk praktikus útmutatóként szolgál ahhoz, hogy valóban a legjobbat hozhassuk ki online hirdetéseinkből.

Alapvető elvárások az online hirdetésekkel szemben

Bármilyen online megjelenésről legyen is szó, vannak olyan alapkövetelmények, amelyeknek minden esetben teljesülnie kell.

Hatékony kampány landing oldal, weboldal

Bármilyen online hirdetésről legyen is szó, a hirdetések számára megfelelő kampány landing oldallal, illetve weboldallal kell rendelkeznünk. A kampány landing oldallal, illetve weboldallal szembeni alapvető elvárások:

  • reszponzív megjelenés, mobileszközön is könnyű használhatóság,
  • felhasználóbarát, könnyen értelmezhető és kezelhető weboldal,
  • gyorsan betöltődő weboldal (max. 3 mp),
  • https weboldal (a megfelelő adatbiztonság érdekében).

Online marketing megjelenések pontos mérhetősége

Megfelelő webanalitika nélkül nem tudjuk érdemben értékelni egyes online marketing megjelenéseinket és nem is tudjuk eldönteni, hogy melyek teljesítenek jól, melyek rosszul és ennek hiányában nem hozhatunk megalapozott döntést arról, hogy mely megjelenéseket érdemes erősítenünk és melyeket kell leépítenünk a későbbiekben. A legalapvetőbb mérések, amelyekkel rendelkeznünk kell:

  • landing oldal / weboldal használati statisztikái (pl. Google Analytics mérés),
  • az egyes online hirdetési platformokba közvetlenül visszacsatolt eredmény adatok a kampányok optimalizálásához (Facebook konverziómérés, LinkedIn konverziómérés, Google Ads konverziómérés),
  • az egyes forgalmi csatornák azonosítása, utm paraméterezése a Google Analytics-beli elemzéshez az egyes csatornák teljesítményének objektív értékeléséhez (pl. google organic, google cpc, facebook cpc, linkedin cpc).

Marketing célhoz rendelt, célzott online marketing eszközök használata

A harmadik legfontosabb dolog, ha online marketingre költünk, hogy az elképesztően széles online marketing eszköztárból azokat az eszközöket és csatornákat, valamint hirdetésformátumokat használjuk, ami a kitűzött marketing célunk elérésében leghatékonyabban segíthet minket. Ehhez néhány példa:

  • egy jó weboldal már alapkövetelmény, azzal attól függetlenül, hogy milyen területen tevékenykedünk rendelkeznünk kell,
  • ún. konverziós célú Facebook hirdetések: ha weboldal konverzió a célunk, akkor erre az ún. CPA kampányok a legalkalmasabbak,
  • ha nagyszámú termékkel rendelkező webshopot üzemeltetünk, akkor ehhez a termékfeed alapú dinamikus Google hirdetések, a Google Shopping hirdetések vagy a Facebook ún. katalógushirdetései az ideálisak,
  • ha B2B leadgenerálásról van szó, ehhez ún. buyer personákat érdemes létrehoznunk és a B2C kampányoktól teljesen különböző típusú online hirdetéseket futtatnunk, a leadérleléshez pedig jól jöhet egy marketing automatizációs rendszer,
  • ha profik vagyunk a szakterületünkön és célunk, hogy erről értesüljenek a potenciális ügyfeleink is, valamint rendelkezünk elegendő szabadidővel, témával és saját gondolattal, akkor érdemes szakmai blogban gondolkodnunk.

Ismerje meg online marketing szolgáltatásainkat!


A legnagyobb szarvashibák az online hirdetésekben

Időről időre találkozunk olyan szarvashibákkal a hozzánk érkező új ügyfelek hirdetési fiókjaiban, amelyet most egy csokorba gyűjtöttük és megosztjuk az érdeklődőkkel annak érdekében, hogy ügyfélként könnyebben felismerhessük ezeket a nagy szakmai bakikat, egyúttal jelezhessük alvállalkozónk felé, hogy mit érdemes javítaniuk.

A legcifrább online marketinges bakik, amelyekkel találkoztunk már:

Online hirdetések futtatása eredménymérés nélkül

Még 2019-ben is napi szinten találkozunk olyan esetekkel, amikor egy hirdetőnek, ügyfélnek régóta futnak online hirdetései - teljesen mindegy, hogy ezek Facebook hirdetések, LinkedIn hirdetések vagy Google hirdetések - bármilyen eredménymérés nélkül.

Ha nem rendelkezünk konverzióméréssel, akkor hogyan tudjuk eldönteni, hogy mely csatornák, eszközök, hirdetések teljesítenek jól, neadjisten melyek térülnek meg (ROI, ROAS) és melyek azok, amelyekre nem érdemes költenünk tovább?

Weboldalanalitika teljes hiánya

Ez egy másik elképesztő tétel az online marketinges szégyenlistán. Ha online marketing ügynökséggel vagy dedikált szakemberrel dolgozunk, akkor egyszerűen nem fordulhat elő, hogy ne rendelkezzünk a weboldalunkhoz vagy kampány landing oldalunkhoz kapcsolódó használati statisztikával, Google Analytics mérésekkel.

Ügyfélként nincsen hozzáférésünk az online fiókjainkhoz

Sajnos még 2019-ben is előfordul, hogy egy adott ügyfél és egy online marketing ügynökség munkakapcsolatának megszűnésekor az ügyfél részére - akinek a részére létrehozták a fiókokat, akinek az adatai ezekben a fiókokban megtalálhatóak - nem adják át a számára létrehozott webanalitikai- és hirdetési fiókokat. Az üzleti etika úgy kívánja, hogy ha egy adott ügyfél számára létrehoznak pl. a weboldalához kapcsolódó Google Analytics fiókot, illetve a hirdetései számára Facebook- és Google hirdetési fiókokat és az ezzel kapcsolatos munka kifizetésre kerül, akkor a munkakapcsolat megszűnésekor ezeket a fiókokat igenis ki kell adni az érintett ügyfélnek, mert ezek őt illetik!

Sokszor előfordul, hogy az érintett online marketing ügynökség a hozzáférések visszatartásával akarja megakadályozni, hogy megszűnjön a munkakapcsolat. Szerintünk ez egyszerűen etikátlan és inkorrekt. Abban az esetben, ha az általa elvégzett munka kifizetésre került egyszerűen kötelesek kiadni nekünk a számunkra létrehozott online fiókokat.

Hibás, pontatlan, homályos mérések

Sokszor látjuk, hogy pl. a Facebook oldalra kihelyezett - tehát ún. organikus - posztot hirdetik meg poszt kiemelő hirdetésekkel, magába az organikus posztba pedig el van helyezve az ún. utm paraméterezés, ami mondjuk facebook cpc forráshoz - vagyis facebook hidetésekhez - rendeli majd a Google Analytics-ben a poszt hirdetésekből érkező vásárlásokat, weboldal konverziókat.

Pontatlan mérések: vajona  fizetett hirdetésből vagy az organikus megosztásokból hozta a Facebook poszt az eredményeket?

Hol van a hiba?

A hiba ott van, hogy az organikus - vagyis a meglévő Facebook követőink által teljesített - eredményeket is a Facebook hirdetések hozományaként fogja leriportálni nekünk az online marketing ügynökség.

Legyünk résen és ragaszkodjunk az organikus - ingyenes - és a fizetett hirdetések eredményeinek pontos követéséhez! Csak így tudjuk megfelelően értékelni a különböző megjelenések hatékonyságát.

Nem a kitűzött marketing célokat támogató, ún. kannibalizáló típusú online hirdetések

Az előző példa is mutatja, hogy lehetséges úgy hirdetni Facebook-on, hogy a fizetett hirdetések úgymond “kannibalizálják” az online megjelenéseinket.

Ez nincsen másként a Google hirdetések esetében sem. Sajnos sokszor látjuk, hogy egy nagyon profi, szakszerű és korrekt Google Ads kampánystruktúra felrakását követően teljesen félrecsúszik minden. Az ügynökség leriportálja, hogy 20e forintos hirdetési kötésből 1,5 millió forintot bevételt értek el. Azt viszont nem mondják el, ami a hirdetési fiókba történő bepillantással azonnal nyilvánvalóvá válik, hogy pl. ezt a bevételt 100%-ban csak a saját márkanévre történő hirdetéssel hozták.

Példa, amikor a Google hirdetések kannibalizálják az organikus forgalmat

Mi is történik ilyenkor pontosan?

Ha a saját márkanévre, cégnévre történő keresésre hirdetünk, de hibásan - mert nem zártuk ki a márkahirdetéseken kívüli összes többi kampányból a márkanevet - akkor minden keresési hirdetési kampányunk - mint legjobban teljesítő kulcsszavakat - a saját márkanév kereséseket húzza be. Így a kampányhónap végén a csodálatos számok ellenére azt fogjuk látni, hogy kizárólag a konkrétan már ránk keresőkből hoztak bevételt, a Google Analytics adatainkban pedig azt fogjuk látni, hogy a megelőző időszakhoz képest ugyanannyival csökkent az organikus - vagyis ingyenes - Google keresésekből származó eredmény, mint amennyit hoztak a Google hirdetések.

Ekkor egyszerűen az történik, hogy a korábbi organikus, ingyenes eredményeket most fizetett hirdetésekkel szereztük meg.

Ilyenkor mondjuk azt, hogy a Google hirdetések kannibalizálták az organikus forgalmunkat, valódi pluszt, növekedést, hozzáadott eredményt és bevételt nem hoztak, új érdeklődőket nem szólítottak meg.

Összegzésképpen

E heti blogcikkünkben a leggyakoribb és talán a legnagyobb bakikra, hibákba nyújtottunk rövid betekintést. Hirdetőként, ügyfélként érdemes tisztában lennünk azzal, hogy mit is várhatunk el reálisan, minimálisan bármilyen online marketing ügynökségtől, akivel együtt dolgozunk a mindennapokban. Érdemes felismernünk azokat a legnagyobb hibákat hiányosságokat, amelyekkel megbízóként találkozhatunk.

Nagyon fontos, hogy az az online marketing ügynökség vagy külsős szakember, akivel együtt dolgozunk ne csupán etikusan, hanem a minimálisan elvárható szakmai színvonalon dolgozzon nekünk.

Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!


Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: