Nem nő a webshopod forgalma? Megmutatjuk a lehetséges okokat.
Akár egy új webshopot indítunk, akár meglévő webshopunk forgalmát, vagyis bevételét szeretnénk növelni, vannak olyan kritikus feltételek, amelyeknek teljesülniük kell ahhoz, hogy online hirdetéseink képesek legyenek elérni a kitűzött célokat és minél több bevételt szerezzenek a számunkra (és természetesen ne feledkezzünk meg, hogy nem csupán a webshop bevétel növelése, hanem a megfelelő megtérülés elérése is egy fontos cél).
Ebben a blogcikkünkben megmutatjuk, hogy mi minden is lehet az oka annak, ha a ppc hirdetéseid nem képesek hatékonyan növelni a webshopod forgalmát. Ha ezeken tudsz javítani, azzal a webshop forgalmadat is tudod növelni!
Milyen alapfeltételeknek kell megfeleljen egy webshop az online hirdetéshez?
Az alábbiakban bemutatjuk azokat az alapfeltételeket, amelyeknek minden webshopnak meg kell felelnie ahhoz, hogy az online hirdetések egyáltalán vásárlásokat legyenek képesek hozni és ne csupán “értéktelen” webshop látogatásokat szerezzünk általuk vásárlási tranzakciók, vagyis tényleges bevétel nélkül.
Webshop usability- vagyis használhatósági megfelelősége
Kiemelten fontos, hogy a webshopodban a vásárlási folyamat könnyen végigvihető legyen, fő elakadási pontok és lényeges nehézségek nélkül. A termékoldalon legyen jól látható kosárba rakás gomb és a kosár, valamint a fizetés megkezdése legyen könnyen elérhető, ne kelljen keresgélni.
2022-ben az is kulcsfontosságú, hogy a vásárlóidnak többféle fizetési- (utánvét, online fizetés, banki átutalás) és szállítási módot kínálj (postapont, csomagpont, bolti átvétel, házhoz szállítás). Az online bankkártyás fizetés kulcsfontosságú! Még mindig sok webshop kínál kizárólag banki átutalást, amivel a legtöbb vásárló nem szeretne vacakolni és inkább másik webshopban vásárol. Vannak vásárlók, akik olcsóbb ámde kevésbé kényelmes szállítási módot választanak, míg mások a költségesebb, de kényelmesebb házhoz szállítást.
A webshopodban legyen egyértelműen feltüntetve a kiszállítási idő és a szállítási költség információ! Ezt ne csupán a fizetés megkezdésekor tekinthessék meg a vásárlók, mert mindkét tényező komoly akadálya lehet annak, hogy végül leadják a webshopodban a megrendelést. Arról nem is beszélve, hogy ne tüntess fel készleten lévőként egy olyan terméket, amit valójában a vásárló megrendelését követően rendelsz be csak a beszállítódtól és 2-3 hét alatt érkezik meg hozzád, majd azt követően küldesz ki a vásárlódnak. Ezt nem fogja megvárni az, aki néhány napon belül kézhez szeretné kapni a terméket.
A webshop megjelenítésével kapcsolatos követelmények
A webshopod megjelenése legyen rendezett, pl. ne csúszkáljanak el egymástól az egyes elemek, amelyeknek egy sorban kellene lenniük, a rácsos elrendezésben megjelenített termékek szintén legyenek igényesen összerendezve!
A webshopod egyes oldalai töltődjenek be gyorsan (max. 2 mp), mert 3 mp után minden további másodperccel a felére csökken a webshopod várható e-kereskedelmi konverziós aránya. Az alábbi táblázat megmutatja, hogy mennyire kritikus tényezőről van szó.
Oldalbetöltődés (mp) | Várható e-kereskedelmi konverziós arány | 100 webshop látogatóból hány vásárló lesz |
2 mp | 3% | 3 |
3 mp | 1,5% | 1,5 |
4 mp | 0,75% | 0,75 |
5 mp | 0,375% | 0,375 |
6 mp | 0,1875% | 0,19 |
7 mp | 0,09375% | 0,094 |
A termékkategória oldalon használj megfelelő szűrőket, amelyek működjenek is megfelelően, a termékek megjelenítése legyen megfelelő, ne csússzanak össze/egymásra a termékek semmilyen képernyőméret esetén!
A weboldalon használd a megfelelő CTA elemeket (pl. kosárba rakás, fizetés megkezdés, kosárból kivétel) jól látható és megfelelően használható formában! Mobileszközön megfelelő méretű CTA elemeket használj, amelyekre ujjal könnyen rá tudnak nyomni a kis mobilképernyőn is a webshop látogatók!
A webshopod megjelenítése legyen reszponzív, vagyis bármely képernyőméret esetén működjön megfelelően az elemek megjelenítése.
Adj elegendő információt a webshop vásárlóidnak!
A termékoldalaidon használj megfelelő minőségű termékképeket és egy terméket mutass meg több látószögből is! Ne feledd, hogy pl. Egy ruha vagy cipő esetén a webshopodban biztosítanod kell a virtuális megtekintés funkcióját! Akár használhatsz 3d-s körbeforgatást is (mint pl. az ecipo.hu), ha ez technikailag kivitelezhető.
Adj a vásárlási döntéshez elegendő információt a potenciális vásárlóidnak a webshopban!
A termékleírásaid legyenek információgazdagok, relevánsak és teljesek. Gondold végig, hogy az adott termékkel kapcsolatban milyen kérdések merülhetnek fel a potenciális vásárlók részéről (pl. anyag, garancia, származási hely, méret)! A komplex, összetett, magyarázatra szoruló termékek esetén készíts egy GYIK szekciót, egy edukációs blogcikket vagy döntési segédletet a leggyakoribb kérdésekkel és válaszokkal.
Építsd fel a bizalmat és légy transzparens, biztosíts termékértékelési lehetőséget a vásárlóid számára!
Használj bizalomnövelő elemeket a webshopodban, ilyen lehet akár egy “megbízható bolt”, superbrands, bármely felhasználóbarát webshop elismerés, szakmai díj vagy bármely más, a kiszolgálás, ügyfélszolgálat kiemelkedő minőségét igazoló elem.
Feleljen meg a webshopod az alapvető technikai követelményeknek!
A gombok és az egyes webshop funkciók működjenek hibátlanul és megfelelően! Végezz rendszeres és alapos tesztelést annak biztosítására, hogy nem merült fel új technikai probléma a webshopodban. Webshop motor frissítése vagy egyéb nagy mértékű webshop változtatás esetén végezz teljes körű tesztelést!
Folyamatosan ellenőrizd a belsőlinkeket, hogy egészen biztosan ne mutasson egyetlen linked sem egy megszűnt oldalra, url-re. A megszüntetett, törölt termékek esetében minden esetben állíts be 301-es átirányítást!
Ha webshop akciót hirdetsz, amelyhez egy kuponkódot kell megadniuk a kosárban a vásárlóknak, biztosítsd hogy a kuponkód megfelelően működik és a megfelelő kedvezmény levonásra kerül a kosárban.
Kevésbé ismert, ámde gyakori probléma, hogy a kosárból nem lehet törölni egyes termékeket. Biztosítsd, hogy ez a funkció elérhető legyen!
A webshopod rendelkezzen megfelelő mérésekkel az eredmények követéséhez és a döntéshozatalhoz!
Mielőtt bármilyen online hirdetést indítunk a webshopunkra, biztosítani kell azt, hogy a majdani hirdetések eredményei pontosan mérhetőek, az online csatornák eredményei követhetőek legyenek. Megfelelő mérési adatok nélkül nem hozhatunk megalapozott döntést és így nem állíthatunk fel megfelelő stratégiát online marketing tevékenységünkre vonatkozóan.
Webshopunk publikálásakor rendelkeznünk kell szakszerűen felállított Google Analytics 3- és Google Analytics 4 mérésekkel, ezen belül pedig enhanced e-commerce mérésekkel is. Ne kövessük el azonban azt a hibát, hogy kizárólag a vásárlási tranzakciókat mérjük, fontos mérnünk minden olyan webshop interakciót, amely fontossággal bír. Ne feledkezzünk meg a szegmentált közönséglisták gyűjtéséről sem!
Legyen Google Search Console fiókunk és kövessük benne a megjelenő hibaüzeneteket, javításra szoruló url-eket és usability jellegű problémákat.
Ha Google Shopping hirdetéseket futtatunk, rendelkezzünk megfelelő, Google Ads címkés konverziómérésekkel és dinamikus remarketing beállítással! A Google Merchant Center fiókunk legyen maximális gondossággal felállítva és optimalizáljuk folyamatosan a termékfeed-ünket! Ha futtatunk Facebook hirdetéseket is, ott is rendelkezzünk ugyanezekkel az elemekkel.
Használjunk egy olyan eszközt, amely lehetővé teszi a webshopunk használati problémáinak detektálását, lehetővé teszi a webshop felhasználói felületének optimalizálását (pl. Hotjar, Google Optimize), legyen szó a főoldalról, a termék keresési találati oldalról vagy a termékoldalról! Teszteljünk és az eredmények alapján optimalizáljuk a webshopunkat!
Mi lehet az oka, ha nem tud nőni a webshop forgalmad?
A fentiekben bemutatott, bármely webshoppal szemben támasztott alapkövetelmények nem teljesülése alapvetően kizárja érdemi vásárlói forgalom generálását bármely webshop esetén, online hirdetési csatornától függetlenül. Az eredménytelenség minden forgalmi csatornára igaz lesz, legyen szó organikus keresésekből érkező látogatókról, online hirdetésekből érkező látogatókról vagy direkt látogatókról.
Ha a webshop nincs a lehetőségek szerinti legjobb állapotában – usability, konverziós útvonal és felhasználói felület szempontjából – és nincsenek megfelelően mérve az e-kereskedelmi adatok, akkor ezek a hiányosságok jelentősen gátolják a növekedési lehetőségeket.
A webshop forgalom növelését szintén akadályozhatják a nem az adott webshop sajátosságainak megfelelően elkészített online hirdetési kampányok – pl. elavult kampánytípusok- és licitstratégia, valamint nem megfelelő kampánycélok használata, hibás célra optimalizálás, nagyon gyakori eset pl. az üzleti célokhoz nem illeszkedő ppc kampánycélok használata (pl. webshop forgalmat szeretnének növelni, de a ppc kampányokban arra a célra optimalizálnak, hogy legalább 30 mp-et eltöltsön a látogató a webshopban).
A webshop forgalom növelésének gátja sok esetben, hogy a webshop tulajdonos kizárólag a ppc hirdetésekre építi növekedési stratégiáját. Csak ppc hirdetésekkel el lehet érni egy bizonyos forgalomszintet, de egyéb támogató tevékenység nélkül hamar elérhetünk egy olyan platót, ami felett nem tudunk tovább növekedni. A növekedés valódi motorja a megfelelő online- és offline marketing eszközök együttes használata, valamint az online marketing csatornán belül több, egymást támogató kulcselem együttes használata (ppc hirdetés, keresőoptimalizálás, tartalommarketing, social média marketing stb).
A webshop növekedésének gátja lehet a valódi egyedi USP hiánya. Meg tudjuk-e fogalmazni magunknak, hogy miért is tőlünk vásároljon valaki és ne egy másik hasonló webshopból? A webshopunk nem tud növekedni, ha csak készítünk egy ezredik telefontokos webáruházat, de nem tudjuk magunkat megkülönböztetni a többi 999-ől, aki teljesen ugyanazokat a termékeket kínálja, mint mi.
Sokszor egy adott webshop növekedését olyan problémák korlátozzák, mint pl.
- Növelni szeretnénk a megrendelések számát, de nem tudunk kiszolgálni megnövekedett számú megrendelést. Ekkor nyilvánvalóan vásárlókat fogunk veszíteni, mert nem kapják meg időben a megrendelt terméket, ami miatt le fogják mondani a megrendelést és rossz hírét is fogják kelteni a webshopnak.
- “Amíg nincs bevétel, addig nem tudunk hirdetési költséget növelni, de addig nem tudunk költséget növelni, amíg nincs bevétel” – ez egy ördögi kör, amelynek nincsen megoldása! Egy webshop elindításához először van szükség a befektetésre, amelyből a későbbiekben származik bevételünk. Ez sajnos így működik!
- Bevételt szeretnénk növelni, de a megnövekedett kínálat kiszolgálásához nem rendelkezünk már megfelelő árukészlettel, nincsen elég készletünk a keresett termékekből. Ebben az esetben a hirdetésekkel megnövelt kínálatot nem tudjuk kiszolgálni, tehát a nagyobb számú látogató vásárlás nélkül fog távozni tőlünk hiába generáltunk nagyobb keresletet, azt nem tudjuk realizálni nagyobb bevételként.
- A termékkínálatunk nem illeszkedik a valós kereslethez, szezonális termékek esetén az adott időszakban jellemző szezonális kereslethez. Olyan termékekből rendelkezünk nagy raktárkészlettel, amelyre nincsen kereslet, a népszerű termékekből – amelyekre nagyobb kereslet van – nem rendelkezünk megfelelő készlettel.
- A termékünkre nincsen fizetőképes kereslet. Ez többször felmerül, mint gondolnánk! Főként az innovatív, új termékek esetén fordulhat elő, hogy hiába remek a termék, nincsen fizetőképes kereslet rá. A hangsúly a fizetőképesen van, lehet szó bármilyen szuper termékről, ha az emberek nem hajlandóak megfizetni a szükséges vételárat az adott termékért, hiába van érdeklődés a termék iránt.
- Az ügyfélkiszolgálásunk nem megfelelő. Ha nem tudjuk megtartani a már tőlünk vásárolt ügyfeleinket (mert csalódtak a termékben, kiszállítási időben, ügyfélszolgálatunkban, hűségprogramunkban stb.) és folyamatosan új vásárlókat kell szereznünk, az nem teszi lehetővé a hosszú távú növekedést. A növekedés motorja a már megszerzett vásárlók megtartása, mellettük pedig továbbiak szerzése.
- Nem használjuk az ún. cross-sell és upsell értékesítési taktikákat, pl.
- Kosárban más termékkategória termékeinek ajánlása (cross-sell)
- A megtekintett termék alapján személyre szabott termékajánlás (cross-sell, upsell)
- Kosárban adott termékhez kiegészítők ajánlása, pl. telefonhoz biztosítás, védőtök, védőfólia (upsell)
- X Ft-os vásárlás felett ingyenes kiszállítás kínálása
- Kettőt fizet hármat kap akció (upsell)
- Szezonális promóciók (szezonvégi kiárusítás, kuponnapok stb)
- Csomagajánlatok biztosítása, pl. anyák napi ajándékcsomag (upsell)
- Nem használunk marketing automatizációs rendszert.
Összegzésképpen
A fentiekben bemutatott korlátozó tényezők kifejezetten a webshop forgalom növelésekor bírnak kiemelt jelentőséggel.
Ne felejtsük el azonban, hogy nem csupán a bevételnövelés, hanem a megtérülés növelése is kritikus tényező egy webshop esetén! A megtérülés javításának gyakori gátja a túl alacsony árrés és a nem optimális költségstruktúra a webshop értékesítések esetében. Ha nem rendelkezünk megfelelő árréssel, akkor általánosságban nem növelhető hatékonyan a webshopunk megtérülése (mert az az összeg, amiből egy vásárlást meg tudunk szerezni a ppc hirdetésekből, várhatóan magasabb, mint az a haszon, amit az adott vásárláson realizálunk).
Ha új webshopot indítunk, figyeljünk oda a kritikus feltételek meglétére (webshop oldali feltételek), illetve legyünk tisztában azzal, hogy egy új webshop elindítása jelentős befektetést igényel, amely csak a későbbiekben fog megtérülni. Befektetés nélkül nincsen növekedés!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!