Sikertelen digitális marketing projektek – Melyek a bukás fő okai?
Akár egy mikrovállalkozás első online kampány próbálkozásáról, akár egy induló e-commerce üzletről vagy nagyvállalati digitális transzformációs projektről beszélünk, megdöbbentően magas arányban lesz sajnos sikersztori helyett bukás a történet vége.
Annak függvényében, hogy milyen piacon, milyen típusú digitális projekteket vizsgáltak a különböző kutatások, átlagosan 70%-90% között alakult a sikertelen próbálkozások aránya, vagyis tízből alig csupán 1-3 cég veszi sikerrel a digitális kihívásokat.
“Several sources, including Forbes and HuffPost, claim that 90% of e-commerce startups fail within the first 120 days of operation. In addition to poor online marketing performance, lack of search engine visibility is another major reason for failure.”
https://www.icsid.org/business/what-percentage-of-ecommerce-businesses-fail/
Miért bukik el a digitális marketing projektek többsége?
Erre megvannak a klasszikus válaszaink, pl. a komplex online marketing stratégia hiánya, megfelelő weboldali– és kampányoldali mérések hiánya, digitális kompetencia hiánya, a célközönség ismeretének hiánya, az online piac és online marketing eszköztár kínálta lehetőségek ismeretének hiánya, magyarul nincsen megfelelő mennyiségű/minőségű adat a digitális projekt megtervezéséhez és értékeléséhez sem.
A fenti problémákból következően nem tudjuk, hogy
- Melyek a valóban fontos céljaink, amelyet el szeretnénk érni (számszerűsítve)?
- Hol állunk most a kitűzött célokhoz képest?
- A céljaink eléréséhez milyen lépéseket, milyen sorrendben kell megtennünk?
- Ez mennyi időt és energiát igényel reálisan?
- Milyen szakmai kompetenciákat kell házon belül és házon kívül tartanunk?
- Mit lenne valóban fontos mérnünk és hogyan?
Online leadgeneráló kampányok komplex tervezéséhez hasznos segítséget kaphat ebben a korábbi blogcikkünkben.
Egyetlen okra vezethető vissza a bukás
A sort sokáig lehetne folytatni, de igazából minden egy okra vezethető vissza:
Az üzleti döntéshozók általában nincsenek annak a minimálisan szükséges tudásnak sem a birtokában, hogy megalapozott döntést hozzanak egy komplex digitális projektben.
Természetesen még véletlenül sem arról beszélünk, hogy a vállalati döntéshozók képezzék ki magukat online marketing szakértővé – sőt ez a próbálkozás marginális esetben vezet sikerre, viszont legyenek képben azokkal a legfontosabb alapösszefüggésekkel és információkkal, amelyek nélkül lehetetlen sikerre vinni bármilyen online tevékenységet vagy objektíven megítélni annak sikerességét.
Sok esetben egy nagyobb digitális projekt előtt igénybevett pár óra független tanácsadás, akár több különböző szakértőtől is igénybe véve drasztikusan csökkentheti az üzleti kockázatot és rengeteg fejfájástól, valamint jelentős pénzkidobástól kímélhet meg minket.
Mégis megdöbbentő azon cégeknek az alacsony aránya, akik ezt képesek felismerni és segítséget kérni már a digitális projekt megtervezéséhez is. Gondoljunk bele, valóban nem ér meg néhány plusz tízezer forintot az, hogy a milliós büdzsével tervezett, komplex online marketing projektünk teljes költségvetése ne megalapozatlan, életképtelen kampányokra menjen el majd, tanulópénzként?
Nem ismerjük fel a helyzet irracionalitását
Manapság már csak elvétve találkozni olyan vállalkozóval vagy marketingessel, aki ne ismerné fel az online marketing fontosságát. (szerencsére már csak elvétve futunk bele az “én nem hiszek az online-ban” típusú cégvezetőkbe, ami 10-15 éve még nem így volt.. 😉
Szóval nagyjából mindenki tudja, hogy sikeres digitális transzformáció nélkül, akár azt egy nagyon alapszinten is értelmezve nincs sok esélye egy vállalatnak az életben maradásra. Ebből kifolyólag mindenki stratégiai fontosságú területként hivatkozik rá, mégis elenyésző azok aránya, akik valóban így is kezelik.
Jellemzően egy hirtelen impulzus – szakmai konferencia, egy látott online hirdetés, egy elolvasott blogcikk, edukációs videó, ismerős ajánlása stb – nyomán megragadja a vezetők figyelmét egy terület, majd fellelkesülve az adott online marketing eszköz / csatorna varázserején, random módon elkezdenek erre a területre kivitelezőket keresni. (“Tudtok ajánlani egy jó szövegírót / PPC /social ügynökséget / Weboldal fejlesztéshez partnert / mindenes marketingest?”)
Ezzel csak az a baj, hogy anélkül, hogy rendelkeznének egy megalapozott stratégiával, ami validálná a kitűzött célokat, szükséges erőforrásokat és megfelelő prioritásokat, belefognak egy kivitelezési projektbe, aminek nagy eséllyel abban a formában, akkor nincs sok értelme, mert nem tud önmagában elégséges eredményt elérni vagy nem olyan mértékű eredményt, amekkorát egy megfelelően előkészített és megtervezett online marketing projekttel el lehetne érni (még akkor sem, ha egyébként arra a területre sikerült megfelelő, korrekt partnert megtalálni, ami nagyon nem könnyű – mert kardinális elemek hiányoznak ahhoz, hogy összehangoltam és sikeresen működjön a digitális marketingünk.)
Más szóval beülnek az autóba és elindulnak a cél felé térkép, navigáció és aktuális útvonal információk nélkül, remélve, hogy így érnek oda a leggyorsabban. Ha a tervezett menetidő sokkal hosszabb, vagy a cél nem kerül közelebb, de már rengeteg pénzt elköltöttünk “üzemanyagra” akkor sem értjük, hogy mi a baj… Az analógiát tovább folytathatnánk – a forgalom egyre nagyobb, a közlekedési szituáció egyre bonyolultabb, a benzin egyre drágább és egyre inkább hiánycikk lesz (mint ahogyan a legelismertebb és legmegbecsültebb online marketing ügynökségek kapacitásai is végesek, adott esetben akár hónapokat is kell várnunk, hogy leszerzüdhessünk velük) – ami meg is megállja a helyét, viszont a lényegen nem változtat: egy megfelelő, stratégiai szintű tervezés nélkül elindított random online marketing projekt üzleti szempontból teljesen irracionális lépés.
Sun Tzu – a háború művészete írójának több, mint 2500 éves üzenetei ma is aktuálisak:
‘Stratégia taktika nélkül a leglassabb út a győzelemhez.
Taktika stratégia nélkül csak zűrzavar a vereség előtt.”
“Nem létezhetünk stratégia ismeretek nélkül.
Azok akik ezt ismerik azok túlélnek, azok aki nem értik, megsemmisülnek.”
Top 15 tanács cégvezetőknek digitális marketing projektekhez – ha szeretnék elkerülni a bukást
A jó hír – ami egyébként egyben szomorú is – hogy relatív minimális erőfeszítéssel is megkímélhetjük magunkat a csalódások legnagyobb részétől. Ehhez adunk most egy kis kapaszkodót 17+ év plusz tapasztalatából. Amennyiben ezt a néhány tanácsot megfogadjuk, sokkal kisebb eséllyel lesz sikertelen bármely online marketing projektünk:
- Ne tévesszük össze a stratégiát a taktikával, pláne ne egy konkrét akcióval!
- Reálisan tekintsünk a saját helyzetünkre, korlátainkra, lehetőségeinkre!
- Nem lehet könnyen, gyorsan, fillérekből óriási eredményt elérni – nincs ingyenebéd, ebből induljunk ki.
- Végezzük el a házi feladatot, tájékozódjunk előzetesen, edukáljuk magunkat! Szuper ingyenesen hozzáférhető online marketing tudásanyagok állnak rendelkezésre videók, cikkek, ebookok formájában. Kell, hogy legyen egy alap rálátásunk vezetőként a témára!
- Mindig a “big picture-t” próbáljuk megérteni első körben, ne vesszünk el a részletekben és figyeljünk a forráskritikára, ne higgyünk el mindent feltétel nélkül!
- Amikor úgy érezzük, hogy van egy kialakult elképzelésünk legalább arról, hogy honnan hova szeretnénk eljutni, mennyi idő alatt, akkor mindenképp kérjünk segítséget! Keressünk meg több digitális marketing szakértőt / ügynökséget, beszélgessünk el velük, kérjünk árajánlatot tőlük!
- Ha nagyon nagy a szórás a kapott javaslatok között mind tartalomban, mind árban, akkor beszéljük át konzultáció keretében a kérdéseinket és szűkítsük le az opciókat. Ki tűnik hitelesnek? Ki válaszol logikusan és meggyőzően minden felmerülő kérdésünkre? Ki az, akit érdekel, hogy megértsük az online marketing folyamatokat, kontextust és ki az, aki csak a pénzünkre utazik?
- Ne próbáljuk meg az információgyűjtési szakaszt lerövidíteni vagy megúszni – minél több információt szerzünk be, minél többet konzultálunk, annál kisebb az esély, hogy vakvágányra futunk.
- Ne néhány órányi konzultációs díjon akarjunk spórolni, mert ez a lehető legrosszabb ötlet, ami ezerszeresen megbosszulja magát. (inkább validáltassunk több féllel, mert rossz döntés esetén hónapokat és milliókat bukhatunk)
- A döntésnél hallgassunk a józan eszünkre: ami túl szép, hogy igaz legyen és aki pontosan csak azt mondja, amit hallani akarunk, az általában nem igaz!
- Csak a win-win szituációk működnek hosszútávon, vagyis ha mind az online marketing ügynökség, mind az ügyfél számára előnyös az együttműködés. Csakis egy őszinte és valódi partnerrel érdemes együtt dolgozni.
- A tanácsadás esetén nem csak az időt fizetjük meg, hanem a szakértő(k) sok éves tapasztalatát és az azon idő alatt felhalmozott tudását is, valamint a szakmai információkhoz való hozzáférését (pl. exkluzív Google- és Facebook képzések stb.), hogy nem nekünk kell befektetni az időnket és pénzünket a “best practicek” megszerzésébe vagy épp a nem működő tévutak letesztelésébe.
- A döntésnél hallgassunk a szívünkre: ha rossz érzésünk van, nem kapunk egyenes válaszokat, kitérnek a kérdéseink elől, nem szimpatikusan nyilatkoznak a volt ügyfelekről, vagy bármi számunkra gyanús dolgot tapasztalunk, inkább ne erőltessük az együttműködést!
- Ne szerződjünk le senkivel, csak mert szimpatikus és meggyőző! Ha nem képes olyan szinten elmondani az együttműködés lényegét – folyamatát, tartalmát, várható eredményeket – hogy mi is megértsük a lényeget és számon tudjuk kérni, akkor inkább keressünk tovább!
- Kezeljük megfelelő prioritással a digitális stratégiánkat, mert enélkül a jövőben esélyünk sincs állni a versenyt a piacon. Az online marketing ügynökség nem tud mindent megoldani saját hatáskörben, vannak olyan szükséges inputot, amelyet az ügyfélnek kell biztosítania.
Összefoglalásképpen
Felelős, több mint 17 éve a hazai piacon tevékenykedő stratégiai- és performance online marketing ügynökségként felelősnek érezzük magunkat az online marketing felé kacsintgató vállalatok- és hirdetők felvilágosításában és segítésében.
Évről évre egyre több olyan ügyfelünk van, aki korábban több másik ügynökséggel járt pórul vagy volt kénytelen komoly tanulópénzt fizetni és ennek nyomán rendkívül bizalmatlanná vált a soron következő online marketing ügynökségi partnerrel szemben.
A legjobb megoldás az előre menekülés, ami ebben az esetben az edukáció. A WebMa az indulásától kiemelt figyelmet szentel az edukáció fontosságának, nem csak rengeteg ingyenes tudásanyag megosztásával, hanem számos, KKV-kat vagy Startupokat támogató konferencián és képzésen vállalt szerepével is.
A digitális marketing növekvő jelentősége természetesen magával hozta a piac felhigulását is, a számos minőségi és profi szolgáltatást nyújtó markeitng ügynökség mellett sajnos egyre több a “Mekk Mester” szolgáltató, aki valós tudás és tapasztalat nélkül, pont az ügyfelek jellemzően alacsonyabb tudás szintjére építve kíván hasznot húzni, kockáztatva ezzel nem csak az ügyfél büdzséjét, de bizalmát is.
Felelősségünknek érezzük, hogy saját szerény eszközeinkkel hozzájáruljunk ahhoz, hogy minél több cég tapasztalhassa meg a sikeres digitális marketing kínálta előnyöket, ezért az edukációt a jövőben is kiemelt területként kezeljük. A cikkünkben bemutatott 15 tipp reméljük segít minden döntéshozónak a kudarc elkerülésében!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!