Hogyan értékeld a webshopod teljesítményét?
Webshop tulajdonosként általában a legfőbb üzleti célunk a webshopunk bevételének növelése, illetve a webshopunk megtérülésének javítása (optimális bevétel és költség arány elérése).
Ezen két főcél elérésének azonban számos eszköze és útja van, a célhoz vezető lépések során pedig egyéb olyan mutatókat is érdemes figyelnünk, amelyek meg tudják mutatni azt, vajon jó úton haladunk-e.
Ebben a blogcikkünkben ahhoz szeretnék segítséget nyújtani – bármilyen online marketing eszközt vagy eszközmixet használunk is -, hogy időben felismerhessük, ha légy van a palacsintában és ha az út amelyen járunk nem fogja elhozni nekünk a várva várt üzleti sikert.
Ha új webshop indítását tervezed vagy meglévő webshopod felfuttatása a célod, ehhez további hasznos tippeket találhatsz kapcsolódó blogcikkeinkben.
Webshop használati mutatók értékelése
Mielőtt webshop ppc hirdetéseid vagy éppen a teljes webshopod üzleti eredményeit megvizsgálnád, elsőként érdemes áttekintened a webshopod általános használati mutatóit.
Ezek javuló vagy romló tendenciát mutatnak? Mi állhat az esetlegesen romló mutatók mögött, szerver oldali, felhasználói felület oldali vagy más jellegű probléma, amit orvosolni érdemes?
Ezeket a webshop használati mutatókat érdemes megnézned:
- Vásárlási tranzakciós arány (100 webshop látogatásból hány webshop vásárlás lesz)
- Webshop visszafordulási arány (csak óvatosan vele!)
- Webshop átlagos kosárértéke (ezt azt jelenti, hogy átlagosan milyen értékben vásárolnak a webshopodban egy vásárlás alkalmával, amely kulcsjelentőségű, ha a webshop ROAS-t szeretnéd növelni)
- Munkamenet átlagos hossza (csak GA3-ban, GA4-ben nincsen)
- Oldal / munkamenet (egy munkamenet során hány oldalt tekintettek meg a webshop látogatók)
Webshop vásárlási mutatók értékelése
Annak eldöntéséhez, hogy online marketing aktivitásaid a jó irányba mutatnak-e, érdemes megnézned a webshop vásárlásokhoz kapcsolódó fő mutatókat. Figyelem: hacsak nem egy emag.hu méretű webshoppal rendelkezel, felesleges napi adatokat nézned! Az érdemi elemzéshez minimálisan egy naptár hónapos időszakot érdemes áttekintened (figyelve arra, ha szezonális terméket értékesítesz, ekkor ne két egymást követő naptári hónapot, hanem pl. Előző év azonos időszakával való összehasonlítást érdemes nézned.
Ezeket a webshop vásárlási mutatókat érdemes áttekintened:
- A vizsgált időszakban hány darab új vásárlót szereztél (mert az új vásárlók a növekedés motorját jelentik)
- Adott időszakban a régi vásárlók közül hányan vásároltak újra (nagyon fontos kérdés, mert a jó vásárlóidat megtartani jóval olcsóbb, mint újakat szerezni, ha mindenki csupán egyszer vásárol nálad, ez arra is utalhat, hogy csalódtak a vásárlásban, főleg ha ezen véleményüknek hangot is adnak, az nagyon rontja az esélyeidet az új vásárlók megszerzésére is)
- A vizsgált időszakban egy vásárló átlagosan hányszor vásárolt (ha csak egyszer, akkor a legfőbb ideje hűségprogramot és marketing automatizációs eszközöket használnod a legjobb vásárlóid gondozásához, újbóli vásárlásra ösztönzéséhez)
- Mennyire voltak sikeresek az adatbázis építési törekvéseid (hogy meglévő érdeklődőidet és vásárlóidat közvetlenül is elérhesd, ne csupán fizetett hirdetéseken keresztül (pl. regisztráció, hírlevél)
- Ha futtatsz online hirdetéseket (google hirdetés, shopping hirdetés, facebook hirdetés), akkor hogyan változott a vizsgált időszakban egy vásárlás megszerzésének költsége?
- Hogyan alakultak a nem vásárlás alapú célok (pl. facebook követők száma, youtube feliratkozók száma)?
Webshop termékek teljesítményének értékelése
Webshopunk sikerességének egyik kulcstényezője a versenyképes termékkínálat, a megfelelő termékszortiment, amelyre fizetőképes kereslet mutatkozik, a ténylegesen elérhető termékek rendelkezésre állása.
Annak vizsgálatához, hogy a webshop kínálatunk megfelelő, az alábbiakat érdemes megnézni:
- Melyik a legnépszerűbb termékünk és termékkategóriánk (egyrészt termékmegtekintési, másrészt termékvásárlási darabszám alapján)
- Melyik a legjövedelmezőbb termékünk, termékkategóriánk (amely összességében a legnagyobb bevételt és hasznos hozza)?
- Melyek a leggyengébben teljesítő termékeink?
- A szezonalitás hatással volt-e valamely termékünkre pozitív vagy negatív irányban?
- Volt-e olyan termékünk, amelyre nem tudtuk kielégíteni a keresletet és fordítva (vagyis lett volna több vásárlásunk, ha a termék készlete nem véges)?
- Volt-e olyan termékünk, amelyből egyet sem tudtunk eladni?
- Van olyan termék, amit a konkurensünk árul, de mi még nem?
Webshop üzleti szempontú értékelése
Mivel a fő célunk a kitűzött üzleti eredmények elérése a webshop értékesítésen, vagyis a létrehozott e-commerce vállalkozásunkon keresztül, így az üzleti eredmények értékelése nagyon fontos.
Annak eldöntéséhez, hogy megéri-e a webshopot üzemeltetni, az alábbi mutatókat érdemes megnézni:
- Sikerült elérni az értékesítési céljainkat?
- Az online marketing mixünkben szereplő csatornák tudtak növekedni bevételben?
- Melyik online marketing csatorna érte el a legnagyobb növekedést és melyik a legkisebbet?
- Az egyes marketing csatornáink megtérülési mutatója hogyan alakult?
- Tudunk új online- vagy offline marketing eszközöket, csatornákat alkalmazni?
- A webshop alkalmassága megfelelő volt a vizsgált időszakban (betöltődési sebesség, konverziós útvonal, UI/UX szempontok, használhatóság szempontjából)?
A webshopunk fel van készítve a következő időszak kihívásaira (pl. új online kampány- és hirdetési típusok, IOS korlátozások, süti kivezetés, új weboldal analitika – GA4)?
Webshop hirdetések értékelése
Ha online hirdetésekkel szeretnénk növelni webshopunk forgalmát, akkor érdemes tisztában lennünk a kifejezetten a webshop ppc hirdetések esetében használatos fő KPI-okkal, amelyekből képet kaphatunk azok teljesítményéről.
Az alábbiakat érdemes megnéznünk webshop ppc hirdetéseinkre vonatkozóan:
- Elértük a kitűzött KPI-okat (fő teljesítmény indikátorokat, pl. ROAS, bevétel, CPA, tranzakciós arány):
- Hogyan teljesítettek az egyes konkrét online hirdetési csatornák (Facebook hirdetés, Google hirdetés, TikTok hirdetés)?
- Van olyan marketing csatorna, amit még nem használunk, de kellene (Pinterest hirdetés, Waze hirdetés, LinkedIn hirdetés)?
- Minden feltétel adott hozzá, hogy az online hirdetéseinkkel tényleges növekedést tudjunk elérni a webshop forgalom vagy megtérülés tekintetében a következő időszakban?
- Van olyan közönség-szegmens, amely kiemelkedő vásárlási- és bevételi-, valamint megtérülési eredményt ért el a webshopunkban? Milyen csatornán tudnánk őket még hatékonyabban elérni?
Webshop pénzügyi értékelése
Fő célunk, hogy profitot termeljünk a webshop üzemeltetésével, így végső soron a legfontosabb szempont, hogy ezt sikerült-e elérnünk és van-e reális esélyünk arra, hogy a következő időszakban elérjük a kitűzött pénzügyi eredményeket.
Ennek eldöntéséhez az alábbi kérdéseket érdemes feltennünk:
- Pénzügyi szempontból sikeres időszakot zártunk?
- Sikerült elérni a tervezett webshop bevételi- és profit célokat?
- A következő időszakban van-e reális esélyünk elérni azokat?
- Rendelkezünk valós pénzügyi- és egyéb erőforrásokkal ahhoz, hogy a jövőbeli növekedési céljainkat el tudjuk érni (hirdetési büdzsé, raktárkészlet finanszírozás, rendelések kiszállítása, webshop üzemeltetése és továbbfejlesztése)?
Összefoglalásképpen
Függetlenül attól, hogy egy már évek óta működő webshop bevételét szeretnénk tovább növelni, esetleg kifejezetten a profitabilitását javítani vagy egy teljesen új, induló webshopról van szó, alapvetően nagyon hasonló szempontokat érdemes megvizsgálnunk ahhoz, hogy megállapítsuk, helyes úton járunk-e.
Webshopunk teljesítményének értékeléséhez egyrészt a használati-, másrészt a látogatói-, a vásárlási, a termék-, a hirdetési- és az összesített pénzügyi mutatókat érdemes áttekintenünk.
Természetesen az ezek közötti hangsúly változhat aszerint, hogy egy teljesen újonnan elindult webshopról vagy egy már “érett”, több éve működő webshopról van szó.
Legyünk képben abban, hogy mire érdemes odafigyelnünk és milyen kulcsösszetevők megléte szükséges ahhoz, hogy egy webshopot sikerre vigyünk!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!