2012. október 23., kedd

Hogyan állapítsuk meg könnyedén, hogy amatőr vagy profi AdWords szolgáltatásra számíthatunk?

A Google “”Neten a cégem” kampánya megtette a hatását. Tény, hogy soha nem látott méreteket öltött az AdWords hirdetések iránti érdeklődés a kisvállalkozások körében. Ez persze jó hír, az már kevésbé, hogy a növekvő igényre reagálva gombamód kezdtek el szaporodni a legalábbi kétes minőségű AdWords szolgáltatást nyújtó cégek. 

Miért probléma ez? Nos, a legnagyobb problémát az jelenti, hogy egy laikus marketingesnek vagy cégvezetőnek, aki most ismerkedik a témával nem sok esélye van arra, hogy kiszúrja a “gagyi” és komoly szolgáltatást nyújtókat. Ennél is nagyobb probléma azonban, hogy szerencsétlen Adwords beszállító választás után a legtöbben azt a tanulságot vonják le, hogy az AdWords drága/nem működik/nem hatékony, stb. 

Pedig a hiba nem az AdWordsben van, hiába ülünk be egy Forma1-es autóba, attól még nem leszünk se Schumacher, se Häkkinen :-) Az alábbiakban néhány támpontot szeretnénk nyújtani a komolytalan szolgáltatók kiszűréséhez. A lista természetesen nem teljes, de mindenképp hatékony segítséget nyújthat abban, hogy különösebb szaktudás nélkül is fel tudjuk mérni a kampány menedzsment szolgáltatás minőségét!







Miért fontos a sikeres AdWords kampányhoz?


Üzleti célok

A kampány üzleti céljának megismerése a legfontosabb a stratégia kialakítása érdekében. Teljesen más stratégiában kell gondolkodnunk, ha egy új termék bevezetéséről, vagy ismertségnövelésről van szó, illetve ha egy konkrét akciót vagy terméket kell hirdetni. Szintén jelentősen befolyásolja a beállításokat a piaci verseny és a megrendelő piaci pozíciója, de sorolhatnánk még a példákat. A lényeg, ha valaki csak annyit kérdez, hogy mennyi büdzsével mire kíván hirdetni és nem érdeklik a részletek, akkor szinte biztos lehet benne, hogy a kampány nem fogja beváltani a hozzá fűzött reményeket.

Érkezési weboldal

Nem győzzük hangsúlyozni az érkezési oldal szerepét a sikeres AdWords kampányban. Nem csak önmagában a kattintási költséget befolyásolja drasztikusan, de a kampány üzleti sikere, a konverziós arány mértéke is döntően ezen múlik. Ha nem jó az érkezési oldal, sokszoros munka befektetéssel sem lehet eredményes kampányt elérni, illetve biztosan nem tudjuk maximálisan kihasználni a potenciálokat. Az érkezési oldal átvizsgálása, a javaslatok megfogalmazása és a tervek csiszolása természetesen időigényes, de aki ezen spórol, az inkább felejtse el a kampány indítást, mert nagy eséllyel csalódni fog a várakozásaiban. Mindenesetre az egyik legbiztosabb jele, hogy amatőrrel állunk szemben, ha semmilyen ötletet, javaslatot nem kapunk az érkezési oldalainkra vonatkozóan.

Rendelkezésre álló webstatisztika és korábbi kampányok

Rendelkezik Google Analytics statisztikával? Lehetséges betekintést kapni az adatokba? Volt már esetleg korábban is AdWords kampány? Hozzá lehet férni a kampány adatokhoz?
A hasonló adatokból kinyerhető információk felbecsülhetetlenül értékesek lehetnek már a tervezési szakaszban is. Persze nem minden ügyfélnél állnak rendelkezésre ezek az információk, de azért ma már elég általános, hogy használnak a cégek Google Analytics-et - még ha nem is igazán nézik az adatokat, de erről majd egy másik postban..A profi AdWords szakember azonban minden esetben rákérdez a rendelkezésre álló adatokra és megpróbálja felhasználni az abból kinyerhető információkat. Az amatőrök ezzel nem igazán szoktak bajlódni...

Kampány információk hozzáférhetősége


A legtöbb ügyfél számára a kampányban található adatok “kínainak” tűnnek, ezért sokszor nincs is igényük arra, hogy hiteles riportokat kapjanak, megelégszenek a házilag gyártott, sufni beszámolókkal...

Igen, be kell látnunk, hogy a mélyebb elemzéshez szükséges tudással nem rendelkeznek az ügyfelek, viszont néhány alapvető mutató értelmezése már adhat egy viszonylag objektív képet a kampányunkról. Ami miatt azonban méginkább kiemelten javasoljuk, hogy ragaszkodjanak az eredeti, hiteles adatok hozzáférhetőségéhez, az a szégyenteljes itthoni gyakorlat, amit volt “szerencsénk” sok alkalommal megtapasztalni. Ennek lényege, hogy az ügynökség teljesen összemossa a menedzsment és a kattintási díjakat, sőt “átcsoportosítja” a kattintásokra, azaz a látogatókra szánt összeget szolgáltatási díjra. Lehet, hogy jól hangzik, hogy havi 15 000 ft-ból fut a hirdetése, de ha ebből egy hónap alatt összesen 1000 ft körüli összeget fordítottak a látogatókra, akkor már kevésbé tűnik vonzónak, igaz? Ez például egy valós példa, de még olyat is láttunk, hogy egy ügynökség egy  fiókban kezelve az összes kampányát, az egyik ügyfél büdzséjével pótolta ki a másikét.. Mindenképp ragaszkodjunk hozzá, hogy egyértelműen meg tudjuk állapítani, mennyi összeget fordítottunk a Google kampány büdzsére és mennyit az ügynökség munkadíjára.

Konverziók mérése


A konverziók mérése azt jelenti, hogy konkrétan mérjük azt a célt, amit szeretnénk, ha elérnének a látogatóink. Ez alapértelmezetten egy árajánlat kérés, megrendelés elküldése lehet, de mérhetjük konverzióként a hírlevél feliratkozást, a katalógus letöltést, a telefonszám megtekintését és bármilyen olyan tevékenységet, ami számunkra azt jelzi, hogy itt egy komoly érdeklődővel van dolgunk. A konverziót lehet az AdWordsben és az Analyticsben is mérni, a legegyszerűbb konverzió követéstől, a nagyon szofisztikált, bonyolult beállításokig. A konverziós kódot a weboldalban kell elhelyezni - ehhez mi minden támogatást és segítséget megadunk az ügyfél webmesterének, ha az adott honlapot nem mi kezeljük.

A konverzió mérése a legfontosabb feltétele és legbiztosabb iránytűje a kampány optimalizálásának, tehát ez alapján tudjuk leghatékonyabban megmondani, hogy milyen irányba és hogyan kell finomhangolni az AdWords kampányt, a jobb eredmények elérésének érdekében. Épp ezért, ha olyan Google AdWords szolgáltatóval találkozunk, aki említést sem tesz a konverzió mérésről, akkor nyugodtan kijelenthetjük, hogy szakmai igénytelenségről beszélünk...Ne legyünk naívak, ennek csak jobbik esetben lustaság az oka, legalább ilyen visszatartó erő az amatőrök részéről, hogy a konverzió méréssel egyértelműen kimutatható a kampány hatékonysága - ami ugye nem mindenkinek érdeke...

Kulcsszavak kiválasztása

A keresőmarketing egy külön kis univerzum...Természetesen mindig érdemes megkérdezni az ügyfelek, hogy ő milyen kulcsszavakat javasol, mire szeretne hirdetni. Ez azonban csak egy kiindulási pont lehet a kulcsszó stratégia kialakításánál! Az emberek egy adott termékre, szolgáltatásra több ezerféleképpen kereshetnek. Az AdWords szakértő dolga, hogy az ügyfél honlapja, a versenymutatók, az oldal tartalma, relevanciája és az üzleti célok függvényében segítsen a helyes és hatékony kulcsszavak meghatározásában. Ezt egy profi AdWords cég soha nem az ügyféltől várja! Például egy vidéki szolgáltató esetében - különösen ha nagyon erős a verseny - sokkal célravezetőbb lehet a település+kulcsszó kombinációkra hirdetni. De legalább ilyen fontos, hogy pontosítsuk vagy éppen szűkítsük a kulcsszavak körét - például kizárólag külföldi, repülős utakra fókuszáló utazási iroda esetében ki kell zárni a buszos, belföldi és egyéb kulcsszavakat. A sort sokáig lehetne folytatni, a lényeg, hogy egy megrendelő - optimális esetben - az AdWords szakértő tudásáért fizet, vagyis pont a hasonló, az eredményességet növelő gyakorlati tudásért. Ha ezt nem biztosítja a cég, akkor nem sokkal járunk jobban, mintha amatőrként mi magunk raknánk össze a kampányt.

Az AdWords valódi csodafegyver lehet a megfelelő kezekben, ám nagyot csalódhat, aki azt hiszi, nem tud visszafelé is elsülni...Tapasztalatlanságból olyan hibákat elkövethetünk, amelynek köszönhetően akár 5-10-szeresét is kifizetjük az elérhető díjaknak, ráadául nem is a számunkra valóban értékes látogatókra költjük el a sokszor szerény büdzsénket.

A WebMa segít Önnek abban, hogy megértse jelenlegi kampánya hibáit és tanuljon belőlük. Elmagyarázzuk, hogy mi a rossz a jelenlegi kampányában - ha van, van felállítunk egy újat. Elmondjuk, hogy mire kell figyelnie, ha meg szeretne bízni valakit a kampány kezelésével, honnan tudja, hogy minőségi munkát végez-e a beszállítója.





Egyéb ajánlott linkek:


Újabb bejegyzés
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: