2018. február 14., szerda

Rengeteg tévhit kering a Google AdWords hirdetési rendszerével kapcsolatban az AdWords hirdetéseket még nem használó potenciális, de sajnos gyakran a már aktívan hirdetők körében is. A leggyakrabban felmerülő AdWords tévhiteket szeretnénk eloszlatni blogcikkünkben, ezzel segítve a Google AdWords hirdetési rendszer működésének megértését az ilyen hirdetéseket még nem használó marketingesek és cégvezetők számára.

1. tévhit: A megjelenésért kell fizetni a Google-nak

A Google AdWords hirdetések sajátossága, hogyha a megfelelő beállításokat elvégezzük, akkor csupán a hirdetésünkből a weboldalunkra történő kattintásokért kell fizetnünk a Google-nak, a hirdetésmegjelenítések viszont ingyenesek. Magyarul csak azokért a hirdetésekért fizetünk, amelyekre rákattintanak az érdeklődők és ezzel vagy felhívják a telefonszámunkat (ún. click-to-call hirdetések mobileszközön, pl. 24 órás duguláselhárítás szolgáltatást nyújtóknak), vagy eljutnak a weboldalunkra.

2. tévhit: Csak a Google keresőben lehet hirdetni

A legtöbb olyan ügyfelünk, aki korábban nem használt AdWords hirdetéseket úgy hiszi, hogy az AdWords hirdetések csak a Google keresőben történő hirdetést jelentik. A lehetőségek ennél jóval tágabbak, a Google AdWords kampányokban nem csupán a Google keresőben, de a Google keresési partnereinek oldalain, illetve a Google Display hálózatán is hirdethetünk. A Google Display hálózat a világ weboldalainak több, mint 90%-át magába foglalja, amelyeken lehetőségünk van megjelenni hirdetésekkel. A Google Display hirdetési hálózat része pl. a YouTube weboldala, de a Gmail felülete is (desktopon és mobilon egyaránt).

A Google keresőben megjelenő hirdetések csupán a témában lehetséges elérésnek egy - az adott termékre, szolgáltatásra vonatkozó keresési trendek szerint - nagyobb vagy kisebb részét jelentik. Jelentősen növelhetjük az érdeklődők számát a Display hálózaton történő hirdetéssel (Gmail, YouTube, kapcsolódó weboldalak).

3. tévhit: A Google hirdetések drágák

A “drága” relatív. Mihez képest drágák a Google hirdetések? Ha eredményorientáltan tekintünk rá, akkor a Google hirdetések minden esetben olcsóbban a foglalt média megjelenéseknél. Míg a foglalt média megjelenéseknél pusztán a bannermegjelenésért fizetünk, a Google hirdetések esetében lehetőségünk van csupán az eredményekért (a hirdetésből a weboldalunkra történő átkattintásokért, tehát valós weboldal látogatókért) fizetni.

A foglalt online média megjelenések esetében egy átkattintás a weboldalunkra akár több ezer forintra is kijöhet, míg a Google hirdetések esetében a Google keresőből átlagosan 40-80 forintért, míg a Google Display hálózatról - amely leginkább hasonlít a foglalt online média megjelenésekhez - átlagosan 20-40 forintért vásárolhatunk egy átkattintást a weboldalunkra.

4. tévhit: A Google Display hálózatán történő hirdetéshez drága bannereket vagy videót kell készíteni

A Google Display hálózatán képes vagy szöveges hirdetéseket is használhatunk, azonban az előbbihez sem szükséges drága grafikai bannereket készíttetnünk. A Google AdWords felületén elérhető ún. adaptív hirdetés készítő segítségével könnyen és gyorsan készíthetünk ún. adaptív hirdetéseket, melyen belül a Google elkészíti számunkra a szükséges képest hirdetéseket is, valamennyi szükséges hirdetésméretben.

Példa: Display adaptív hirdetések

5. tévhit: Csak weboldal birtokában tudok hirdetni Google AdWords-ben

Ha Önnek olyan szolgáltatása van, amelyhez úgy érzi, hogy nem feltétlenü szükséges weboldalt készítenie és olyan szolgáltatást nyújt melynek lényege, hogy a potenciális érdeklődők felhívják Önt, akkor weboldal nélkül is érdemes a Google keresőben hirdetnie. Ekkor kizárólag a mobileszközön az Ön szolgáltatására keresők számára ún. “csak hívás” típusú hirdetést futtathat, ahol csupán a kattintásokért (telefonhívásokért) kell fizetnie, a hirdetés megjelenítéséért önmagában nem.

Ezt olyan hirdetőknek ajánljuk, mint például sofőrszolgálatok vagy kifejezetten vészhelyzeti szolgáltatást nyújtó cégek (duguláselhárítás, csőtörés-elhárítás, zárlakatos, autómentő) ahol azonnali segítségre van szüksége az érdeklődőknek és így az a fontos, hogy rögtön felhívják Önt.

Példa egy “csak hívás” típusú hirdetésre a Google keresőben

Figyelem: mi minden esetben javasoljuk weboldal létrehozását, még akkor is, ha Ön úgy érzi, ez nem szükséges. Egy profi weboldal, amely reszponzív, mobileszközön is jól használható és megfelelően keresőoptimalizált, jelentő ingyenes keresőforgalmat generál és nem csupán fizetett hirdetésekkel hoz Önnek ügyfeleket.

6. tévhit: Előre le kell foglalnom a megjelenést a Google-nál

Az ún. vásárolt médiamegjelenésekkel szemben a Google AdWords hirdetéseket - függetlenül attól, hogy a Google keresőben vagy a Google Display hálózaton, YouTube-on, vagy a Gmail felületén szeretnénk hirdetni - nem szükséges előre úgymond lefoglalni. A Google AdWords rendszerében beállítjuk a kampányainkat, célzásainkat és hirdetéskreatívokat, majd - amikor szeretnénk hirdetni - elindítjuk azokat.

A Google AdWords hirdetési rendszerében az adott időpontban hirdető cégek hirdetései versenyeznek egymással a megjelenésekért. Úgynevezett valós idejű licit zajlik, vagyis egy adott kulcsszóra történő keresés megtörténtekor a megjelenítésre jogosult hirdetők versenyeznek egymással, különböző paraméterek alapján (kattintásért fizetni szándékozott összeg vagyis ún. cpc licit és a hirdetés minősége alapján). A megjelenítésért folytatott harcban előnyt élveznek azok a hirdetők, akik minőségi hirdetéssel, egy minőségi weboldalra, a felhasználóknak releváns terméket/szolgáltatást kínálva - tehát profi hirdetéscélzásokkal - dolgoznak, ezért is fontos az AdWords kampányfelállítás és kampánykezelés minősége.

7. tévhit: Az AdWords hirdetéseket csak egyszer be kell állítani, utána maguktól működnek

Ez az egyik leggyakoribb tévhit az AdWords kampányokkal kapcsolatban. Ha ez így lenne, akkor nem lenne szükséges egy AdWords ügynökségnek fizetnünk azért, hogy ők az AdWords rendszer minden csínját-bínját ismerve, szakszerűen kezeljék a kampányokat a számunkra.

A kampányok felállítása során az AdWords ügynökség beállítja a kampányainkat, elkészíti a hirdetéseinket, beállítja a legpontosabb célzásokat és a rendszer által javasolt liciteket, majd elindítja a kampányainkat.

Az AdWords hirdetési környezete illetve az, hogy egyidejűleg kik hirdetnek - vagyis kikkel versenyzünk - folyamatosan változik. Leginkább ez indokolja azt, hogy az AdWords hirdetéseket miért szükséges folyamatosan kezelni. Az általunk beállított célzások alapján a rendszer - pl. a Google keresőben - megjeleníti a hirdetéseinket bizonyos keresésekre. Az, hogy pontosan milyen keresésekre jelent meg a hirdetésünk, az ún. “keresési kifejezések” jelentésben taláható meg. Ezt a jelentést követi figyelemmel az AdWords ügynökség és gondoskodik az irreleváns kifejezések kizárásáról és a releváns kifejezések hozzáadásához a kampányunkhoz.

A Google Display kampányok esetében ugyanígy szükséges a kezelés. A kampányeredmények elemzésével - honnan jöttek a vásárlásaink, megrendeléseink - és az ún. “elhelyezési jelentés” figyelésével végzik el a kampányunk folyamatos finomhangolását, az irreleváns vagy eredményt nem hozó hirdetéselhelyezések kizárásával, szükség esetén új hirdetésszövegek készítésével stb.

Az AdWords kampányok sikerességének titka a gondos kampányfelállításban és a kampányok folyamatos finomhangolásában rejlik!

8. tévhit: Felesleges hirdetni, mert senki sem kattint ezekre a hirdetésekre

Ez talán a legnagyobb tévhit az AdWords hirdetésekkel kapcsolatban. Ennek alapja annak feltételezése, hogy az átlagfelhasználó hozzánk hasonló - hogyha mi nem kattintunk rá hirdetésekre. Ez alapvetően hibás prekoncepció. Számos kampányadatunk bizonyítja, hogy nem létezik olyan AdWords kampány, amelyből ne kattintanának rá a hirdetésekre. A Google keresőben megjelenő hirdetések átlagos átkattintási aránya 5-10% között van, de léteznek 20-30%-os átkattintási arányt felmutató keresőkampányok is (vagyis minden 3-5. felhasználó, akinek megjelenik a hirdetés, rákattint).

Azért sem helytálló az a feltételezés, hogy az emberek nem kattintanak a keresőhirdetésekre, mert ezek az organikus keresési találatok felett helyezkednek el és megjelenésükben egyre kevésbé különböznek az organikus találatokról, ennél fogva pedig sokkal nagyobb eséllyel kattintanak rá a felhasználók, mint az organikus találatokra.

Fizetett, térképes és organikus Google találatok

9. tévhit: Felesleges hirdetnem, mert első vagyok az organikus találatok között

Nagy tévedés azt gondolni, hogyha elsők vagyunk az organikus keresési találatok között, akkor nyert ügyünk van. Ebben az esetben szinte kizárt, hogy a versenytársaink nem fognak keresőhirdetéseket indítani, amelyek révén az organikus találatok felett, tehát mi felettünk fognak megjelenni a találati listában fizetett hirdetésekkel. Így pedig nagy eséllyel elviszik előlünk a minőségi, keresőoptimalizált honlapunkkal kiérdemelt organikus látogatókat.

Akár a márkanevünkre is ráhirdethetnek, így a még kifejezetten minket kereső érdeklődőket is eltéríthetik fizetett hirdetésekkel. Ennek megelőzésére javasoljuk a saját márkanevünkre történő hirdetést a Google keresőben.

10. tévhit: Az első szeretnék lenni adott kulcsszóra!

Weboldalak keresőoptimalizálása, de Google AdWords hirdetések esetén is gyakran halljuk ezt igényként.

AdWords hirdetések esetében a fő probléma az, hogy alapvetően nem éri meg mindig első fizetett hirdetés pozícióban megjelenni, mert az első helyről történő kattintások akár a többszörösébe kerülhetnek a második helyi kattintásoknál, ráadásul az első és második helyen megjelenő hirdetések átkattintási aránya nem különbözik egymástól jelentősen. Tehát egy 1,5-2,5 közötti átlagos hirdetési pozícióval legtöbbször jóval nagyobb költséghatékonysággal hirdethetünk, mintha a garantált első pozícióra hirdetünk (ez utóbbi ugyan megvalósítható, de alapvetően nem javasoljuk egyetlen hirdetőnek sem).

11. A weboldalam tökéletes! Ha nincs eladásom, akkor az AdWords kampányokban van a hiba.

Ha bárki AdWords kampányokkal kapcsolatban érdeklődik nálunk, akkor mi minden esetben megvizsgáljuk az érintett weboldalt is, ahová az AdWords hirdetéseket szeretnék irányítani. Sajnos sokszor előfordul, hogy a weboldal régi, nem reszponzív, mobilon nehezen használható és számos dizájn-, usability- (használhatósági) és betöltődési problémát tartalmaz.

Ha sikeres AdWords kampányokat szeretnénk futtatni, akkor kulcsfontosságú, hogy a kampányunk ún. érkezési oldala (landing oldal) is tökéletes legyen. Ezen fog múlni ugyanis, hogy a weboldalunkra terelt releváns érdeklődőkből ügyfelek vagy vásárlók lesznek-e.

Mielőtt AdWords kampányokat indítanánk, kérjük ki az AdWords ügynökség véleményét a weboldalunkról, kérdezzük meg, hogy az alkalmas-e AdWords hirdetések futtatására!

A weboldalunkat ne szubjektív ismérvek alapján értékeljük, hanem objektív teljesítménymutatók alapján (reszponzivitás, betöltődési sebesség, Google Analytics adatok)! Az a weboldal, ami nekünk tetszik, még nem biztos, hogy valóban könnyen használható és problémamentes.

Azt, hogy az AdWords fiókunk kezelésével megbízott ügynökség milyen gondossággal kezeli a kampányainkat, a kapcsolódó blogcikkünkben ismertetett eszközökkel győződhetünk meg a hirdetési fiókunkban.

12. A konkurensek lekattintják a hirdetéseimet

Gyakori tévhit, hogyha az AdWords hirdetések nem okoznak eredményt, akkor a konkurensek rosszindulatú tevékenysége áll a háttérben (lekattintják a hirdetéseket, így elköltve a hirdetési keretet). Az ilyen rosszindulatú kattintásokat a Google okos algoritmusai már kiszűrik, az AdWords fiókunkban folyamatosan követhetjük az ún. “érvénytelen kattintások” miatt visszakapott összegeket. Például akkor is jóváírást kapunk, ha valaki duplán kattint a hirdetésünkre, ekkor az egyik kattintás után fizetett összeget visszakapjuk.

Az érvénytelen kattintásokról részletes adatokat kapunk az AdWords fiókunkban, illetve az ezek miatt jóváírt összegekről is.

13. Hiába kerestem rá sokszor a hirdetett kulcsszóra, mégsem jelenik meg a hirdetésem!

A Google algoritmusai okosak. Amikor először rákeresünk az általuk hirdetésekhez használt kulcsszóra, akkor pontosan tudják, hogy mi épp hol vagyunk (a célzott földrajzi területen-e), milyen weboldalakat látogattunk meg előtte (potenciálisan érdekelhet-e minket a hirdetés), sőt rengeteg más információval is rendelkeznek rólunk.

A hirdetések ellenőrzése során a hirdető legtöbbször nem kattint rá a saját hirdetésére - mivel ekkor fizetnie kellene a kattintás után -, ebből pedig a Google okos rendszerei arra következtetnek, hogy nem érdekli őt a hirdetés. Emiatt pedig lehet, hogy soha többet nem fogja látni azt.

Annak ellenőrzésére, hogy adott kulcsszóra megjelenik-e az AdWords hirdetésünk, használjuk inkább az AdWords fiókban található “hirdetéselőnézet és -elemzés” eszközt!

Összegzésképpen

Teljesen mindegy, hogy még csak kacérkodunk az AdWords hirdetések gondolatával vagy már futnak AdWords kampányaink, feltétlenül fontos, hogy ne essünk a leggyakoribb tévhitek csapdájába és emiatt ne hagyjuk kihasználatlanul ezt a legtöbb kis- és közepes hirdető számára igen célzott és költséghatékony hirdetési lehetőséget.

Lehetőség szerint minden olyan kérdést tegyünk fel az AdWords ügynökségünknek, ami még nem világos a számunkra a Google hirdetések működésével kapcsolatban. Egy korrekt online marketing ügynökség minden kérdésünkre készségesen fog válaszolni, mivel az ő érdekük is, hogy a megbízó értse a ppc kampányok alapvető működését, logikáját, lehetőségeit és tisztában legyen a legfontosabb tudnivalókkal. Így lesz hatékony a közös munka és így hozhatjuk ki a legtöbbet Google AdWords hirdetéseinkből.

Sose féljünk kérdezni!

Felhasznált források:

Keressen bennünket bizalommal, ha profi csapatot keres kereső- és mobilbarát weboldalának kialakításához, Google Analytics méréseinek beállításához, AdWords- és Facebook hirdetéseinek kezeléséhez vagy egyszerűen csak tanácsot kérne online marketing témában.


Legfrissebb
Korábbi bejegyzés

0 megjegyzés: