Webshop keresőoptimalizálás – Hogyan fogj hozzá?
Egy új webshop elkészítésekor számos kulcstényezőre kell odafigyelnünk annak érdekében, hogy mind a későbbi online hirdetések, mind a megfelelő organikus keresési forgalom megfogása, mind pedig a weboldalra terelt látogatók vásárlási hajlandóságának szempontjából optimális legyen az elkészült webáruház.
A megfelelő keresőoptimalizálás bármilyen furcsán is hangzik, nem csupán az ingyenes keresési forgalom megszerzését, de a fizetett online hirdetések teljesítményét is nagyban befolyásolja.
Mi mindenre kell odafigyelni ahhoz, hogy a lehető legrelevánsabb és legnagyobb organikus keresési forgalmat szerezhessük meg új webáruházunk számára a Google keresőből?
Ebben a blogcikkünkben megmutatjuk egy webshop keresőoptimalizálásának alapjait.
1. Lépés: Végezz alapos kulcsszókutatást
Mint ahogyan egy új weboldal készítése esetén, úgy egy teljesen új webáruház fejlesztése előtt is átfogó kulcsszókutatást kell készíteni. A kulcsszókutatás kiindulási alapját a webshop termékkínálata, jellege és pozicionálása adja, nem utolsósorban pedig a közvetlen konkurensként azonosított, hasonló webshopok által használt keresési kifejezéseket kell feltérképeznünk.
A kiinduló kulcsszókutatásban feltérképezett fő kifejezéseket mind a termékelnevezésekben és termékleírásokban, mind az url-ekben, mind pedig a weboldal egyéb leíró tartalmaiban (pl. blogtartalmak) is fel kell használnunk.
A kulcsszókutatást – mivel a valós felhasználók viselkedése, az általuk használt kifejezések dinamikusan változnak – a későbbiekben rendszeres időközönként érdemes megismételnünk és a friss kulcsszókutatás alapján frissítenünk a webshop releváns elemeit.
A kiinduló kulcsszókutatás elvégzéséhez az alábbi – részben ingyenes, részben fizetős – eszközöket érdemes felhasználnunk:
- SEO eszköz: pl. Semrush (előfizetéses)
- Google kereső: automatikus keresési javaslatok (gyakran használt kifejezések megtalálása), ingyenes
- Amazon keresője – ingyenes
- Google Trends: a Google ingyenes eszköze az aktuális keresési trendek, időbeli trendváltozások feltérképezésére – ingyenes
- A Google Ads kulcsszótervező eszköze – ingyenes, de Google Ads hirdetési fiókra van szükség hozzá.
2. Lépés: Felhasználóbarát webshop kialakítása
A Google ún. “Page Experience update” algoritmusfrissítésekor az organikus keresési pozíciók esetén is értékelésre kerülnek olyan szempontok, amelyeknek korábban inkább a fizetett online hirdetések esetén volt jelentősége (“landing oldallal kapcsolatos élmény”).
2022-ben tehát ezekre a szempontokra is oda kell figyelnünk, ha jól szeretnénk szerepelni a Google organikus keresési találati listáján. A webshopunk kínáljon zavartalan, könnyű navigációt és használjuk megfelelően a webshopok esetében kötelező CTA elemeket is.
A “page experience” vagyis felhasználói élményen belül az alábbi részterületeken kell jól teljesítenie a webshopunknak:
- Legyen mobilbarát – vagyis mobileszközön is jól használható, reszponzív
- Biztonságos böngészési élményt nyújtson (https, vagyis SSL tanúsítvánnyal rendelkezzen)
- A termékek böngészésekor ne zavarjuk a felhasználókat felugró bannerekkel
- Core Web Vitals: gyors oldalbetöltődés
3. Lépés: Megfelelő url struktúra a webshopban
A megfelelő url struktúra, megfelelő url hierarchia felépítése sokkal fontosabb egy webshopban, mint gondolnánk! Tipikusan ez az az elem, amely mind az organikus keresési forgalom, mind pedig egyes online hirdetéstípusok esetén is egyaránt fontos (pl. ún. dinamikus keresési hirdetések).
A megfelelő url struktúra kialakítása egy webshop esetén nem csupán a Google, de a hús-vér felhasználók számára egyaránt fontos. A morzsamenü például nem csupán a felhasználók navigációját segíti – azáltal hogy visszalépkedhetnek rajta, mind az elszórt morzsákon – de a webshop kereső-optimalizáltságát is javítja, de a megfelelő url struktúrának még a közösségi média megosztások esetén is kiemelt jelentősége van.
Az ún. hierarchikus url struktúra egy webshop esetén a morzsamenühöz hasonlóan mind a felhasználók, mind a Google keresőmotorjai számára kiemelt jelentőséggel bír. Egy világos és hierarchikus url struktúra segíti a Google számára a webshop megfelelő feltérképezését, sőt, az organikus keresési találatok között sokkal jobban mutat.
Számos, széles körben használt webshop motor (pl. Woocommerce, Shopify, Shoprenter) rendelkezik olyan, már eleve rendszerszinten “beépített” url struktúra hibával, hogy a termék főkategóriától elindulva a termék alkategóriákon keresztül a legalsó szintű alkategóriáig megmarad a hierarchikus url struktúra, de a termékoldalra lépve eltűnik az. Figyeljünk rá, hogy ez a mi webshopunknál ne így legyen!
Pl. hierarchikus url struktúra esetén egy termék url kinézete: webshop/cipők/női/magassarkú/cecil-ezüst-magassarkú/36
Nem hierarchikus url struktúra esetén egy termék url kinézete: webshop/cecil-ezüst-magassarkú/36
A Google is ad ingyenes tippeket a megfelelő url struktúra felépítésére webshopok esetén itt.
4. Lépés: A termékoldalak optimalizálása
Egy webshop lényegét a rajta lévő, megvásárolható termékek jelentik. Nem kell hát elmondanunk, mennyire fontos a termékoldalaink megfelelő optimalizálása.
Ha belegondolunk, hogy pl. a webshopok számára ideális ún. dinamikus keresési hirdetések futtatásához mi szükséges, rögtön látjuk, hogy miért is gond az, ha a termék url-jeinkből hiányzik az arra utaló információ, hogy az adott termék milyen főkategória, alkategória, al-alkategória stb. alá tartozik. Ha ezeket az információkat nem tartalmazza a termék url-ünk, azzal nagyban megnehezítjük a Google intelligens gépei számára a termékeink feltérképezését, legyen szó fizetett hirdetésekről vagy az organikus keresési találatokról.
A termékoldalunk optimalizálásához nem csupán a termék url-re, hanem a termékoldalunk többi összetevőjére is nagy figyelmet kell fordítanunk! Készítsünk kulcsszavazott termékleírásokat, helyezzük el a szükséges CTA elemeket (pl. kosárba rakás) és fordítsunk figyelmet a termékértékelésekre, vásárlói értékelésekre is (a vásárlást követően kérjük fel egy automatikus üzenetben a vásárlókat a megvásárolt termék értékelésére).
A terméknevünk – és a termék url-ünk – ne egy cikkszámot tartalmazó számhalmaz legyen, hanem tartalmazza a fő – a kulcsszókutatásban feltérképezett – kulcsszavakat a termékre vonatkozóan:
- Termék jellege (pl. utcai)
- Termék neve (pl. cipő)
- Termék márkája (pl. Hanuca)
A termékoldalunk optimalizálásához szervesen hozzátartoznak a termékképek is. Ezekkel kapcsolatban az alábbiakra érdemes odafigyelnünk:
- Adjunk meg egynél több egyedi, minőségi termékképet
- Figyeljünk az optimális képméretre (elégséges, de nem túlzó felbontás)
- Adjunk meg alt-tag szöveget minden képnél
- A képfájlok neveit kulcsszavazzuk, figyeljünk az elírásokra
5. Lépés: Használj ún. schema markupot
Az ún. strukturális adat vagy más néven schema markup ún. hierarchikus mikroadatok halmaza, amelyet hozzáadhatunk a webshopunkhoz annak érdekében, hogy a megfelelő információkat megmutassuk a keresőmotoroknak. A szükséges információkat a html kódban tudjuk elhelyezni, illetve megjelölni.
Ha megjelöljük a szükséges információkat, ezek az organikus keresési találatban is megjelenhetnek, ezzel kiemelve a mi webshopunkat a többi hasonló találat közül, további információkkal gazdagítva a keresőbeli megjelenésünket.
Webshopok esetén a Google Webmester eszközökön belül a Products opciót érdemes választanunk, ebben az esetben pedig az alábbi információkat érdemes kiemelnünk a termékkkel kapcsolatban:
- Terméknév
- Termékértékelések
- Termékár
- Elérhetőség
- Videó
A megfelelő schema markup elkészítéséhez használjuk a Google ingyenes Structured Data Markup Helper eszközét!
6. Lépés: Legyenek minőségi backlink-jeid
A minőségi visszahivatkozások, vagyis angol nevén backlinkek hatékonyan tudják támogatni webshopod keresőoptimalizálását. Ennek háttere, hogy a webshopunkra a Google által minőséginek talált weboldalakról mutató linkek – nem hirdetések! – azt üzenik a keresőmotoroknak, hogy a mi webshopunk is minőségi. Fontos kiemelni, hogy a pénzért vásárolt linkek vagy linkparkokból a webshopunkra mutató linkek nem javítják a webshopunk organikus helyezését! Törekedjünk hát a minőségi linképítésre és kerüljük a vásárolt linkeket (mivel ez a Google számára kiderül és alacsony minőségű linknek minősül és mind a linket eladó, mind a linket vásárló weboldalt büntethetik érte).
Könnyű azt mondani, hogy szerezzünk minőségi linkeket, de ez milyen módokon lehetséges? Pl. az alábbi linképítési eszközök használatával:
- Gyártsunk olyan minőségi tartalmat, amelyet szívesen osztanak meg mások!
- Kínáljunk fel vendégcikket más, forgalmas blogok vagy weboldalak számára
- Ajánljunk fel ajándék terméket valamely mikroinfluenszernek termékértékelés írása céljából
- Kérjük meg a termék gyártóját, hogy szerepeltessen minket a viszonteladók között weboldalán, linkkel
- Érdemeljünk ki ingyenes online médiamegjelenést egy értékes hírrel, akár saját kutatással, felméréssel.
Extra tipp: Használj ún. long-tail kulcsszavakat
Amennyiben új belépőként kifejezetten egy részpiac vagy speciális vásárlói csoport igényeit szolgáljuk ki, úgy remek választás lehet kifejezetten ún. Long-tail vagy long-term kulcssszavak használata keresőoptimalizálás céljából.
Ennek háttere, hogy a megfelelő long-term keresések megszólításával jóval relevánsabb célközönséget érhetünk el és sikeresen kerülhetjük el az általánosabb, nagy forgalmú kulcsszavakra jellemző éles versenyt mind az organikus keresések, mind a fizetett online keresési hirdetések esetén.
Új webshop esetén a speciálisabb, relevánsabb, ún. Long-tail kulcsszavakra nagyobb eséllyel jelenhetünk meg előkelő helyen mind az organikus keresések mind a keresőhirdetések esetén, mint az általánosabb, rövidebb, ámde jóval nagyobb versennyel rendelkező kulcsszavakra és – természetesen a webshop megfelelősége esetén – a nagyobb relevancia miatt magasabb vásárlási konverziós arányra is számíthatunk. Feltéve persze, ha olyan kulcsszót használunk a célzáshoz, amely elegendő keresési volumennel rendelkezik.
Összefoglalásképpen
Egy teljesen új webshop felépítése nem kis feladat. Annak érdekében, hogy az új webshop megfelelő bevételt, majd a későbbiekben az elvárt megtérülést tudja hozni, már a tervezéskor érdemes odafigyelnünk azokra a kulcselemekre, amelyek nagyban meghatározzák a jövőbeli sikerességet.
Egy webshop sikerességének egyik kulcsa a megfelelő keresőoptimalizálás. Végezd el a kiinduló kulcsszókutatást, ne feledkezz meg a long-tail kulcsszavakról, építs fel egy optimális url struktúrát, optimalizáld a termékoldalainkat, végül pedig készíts el egy felhasználóbarát webshopot! Bármely összetevő biztosításához kérheted egy szakértő online marketing ügynökség segítségét.
A siker érdekében egészen biztosan szükség lesz kifejezetten a webshopok számára ideális online hirdetésekre is – pl. Google Shopping hirdetés, ún. CSS Partner használatával vagy anélkül -, ehhez pedig különösen fontos a performance marketing ügynökség megfelelő briefelése. Ehhez segítséget itt találhatsz!
Keressen minket bizalommal, ha online marketing aktivitásaihoz profi segítségre van szüksége!